Benskydd i hagen

Y

Yllop

Har ni benskydd på era hästar i hagen?
Och nu när dom har broddar, skyddar ni dom på nåt sätt?

Hur gör ni om ni köper häst/byter stall nu när dom är broddade..
Man vill ju inte att dom ska skada varann...:confused::crazy:

Sv: Benskydd i hagen

Nej. Men risken finns att jag börjar med det.

Samma svar som ovan

Min häst får inte gå med andra hästar. Och är det så att jag skulle hamna i den situtaionen så skulle jag avvakta till våren då det har bete och utan skor.

Nej, inga benskydd i hagen. Inga i vårat stall som håller på med sånt ca 30 hästar.
Nope, min häst vet vart han ska sätta fötterna.
De går nu 10 st i hans hage. kommer det in någon ny tar man ur broddarna, medans de gör upp om rangen. Sedan åker de igen.

nej har aldrig haft skydd på hästen i hagen, och jag skyddar inte hästen för brodden..

Om det kommer en ny häst så försöker vi att planera ihoppsläppet typ släppa dom i en hage som är mer säcker
(inga stora "ishav") och tar då ut broddarna..:)

Jag ska nu sätta på benskydd, eftersom jag tagit in min häst till stallet och då upptäckt sår ett flertal gånger. Nu har han dessutom dragit till sig en lite alvarligare skada. skadat griffelben. :( Så nu är jag trött på han sår på benen.
Till och med vet. rekommenderade att skydd på!

Jag har skydd och boots på mina hästar. Året om.

Varför får h*n inte gå med andra hästar?

Har aldrig använt mig av det eftersom det aldrig har varit något behov av det. Men börjar överväga om jag skulle sätta på det på lillhingsten (3 år då, men mattes lilla bebis :angel:). Busar som en idiot med gammelvalackerna i hagen och han har noll kordination. Har haft lite balltramp och avskavd hud men aldrig sår, men vem vet vad han hittar på nu med 6 brodd i varje sko :crazy:. Under jobben måste han vara täckt med skydd.

Hoppas dock kunna avstå skydden i hagen då han går hos en "specialhovslagare" som mixtrat och hållt på att man nu sett jättestora förändringar med att han blivit mycket stadigare på hoven och slår knappt på sig längre. Så förhoppningsvis fortsätter det som vandligt med skydden på bara under jobben.

förra hästen hade skydd eller stallbandage och boots i hagen under broddsäsong.
Hästen jag har nu går åtminstone idag med bandage i hagen, pga monsterbrodd sen travet igår. får se om jag byter brodd eller om hon får gå skyddad i hagen framöver.

se ovan.

har stått i samma stall i snart tio år nu... med korta perioder i andra stall.... och vi gör så att de hästar vi vet är lätta i baken broddas av vid ihopsläpp. annars får dom ha brodden på. byter så sällan hästar i stallet, och gör det det så är det oftast direkt efter betet, o då är det ju inga broddar på hästarna :)

Nej. Men risken finns att jag börjar med det.

Samma svar som ovan

Min häst får inte gå med andra hästar. Och är det så att jag skulle hamna i den situtaionen så skulle jag avvakta till våren då det har bete och utan skor.

Varför få h*n inte gå med andra hästar??? :confused:

ja det har jag, skydd+boots på alla fyra.

skulle jag släppa ihop med andra skulle jag skruva ut brodden och släppa dom en dag på ridbanan/i ridhuset. men slippa i hage utan brodd som det är nu skulle jag aldrig göra! och absolut inte med andra nya hästar, då blir det ju massa spring. då är det bättre att hästen går själv tills underlaget är bättre...

Varför får h*n inte gå med andra hästar?

Då det inte en enda gång slutat väl. Har inte råd med veterinär på en punkten... Och ingen vill heller längre att deras hästar går med min. De känner oxå att vet kan bli onödigt dyrt..
Vill du ha en djupare förklaring kan jag pm:a så inte tråden flyter in i annat...

Ingen som vill utsätta sin häst för risken att få dess tänder insparkade av lady_mikes häst...:cool:... Vissa hästar har svårt med kommunikationen med sina artfränder och den hästen allra helst.

Ja tänderna är ett drygt område... Inge kul när de spretar åt fel håll.:angel:

4-åringen har skydd + boots

Har inte broddar än..

Tar ur broddarna...

Min ska ha boots på sig såfort hon har skotts igen så hon kan ha brodd

En häst som jag hoppar åt en annan har senskydd i hagen

Behöver inga brodd här än :) men den ena går med boots på i hagen då han har haft "kexchoklad-fötter" o lätt dragit av sig dojjorna...:crazy:
Blir det aktuellt med brodd så åker skydden på:D

Nej det har jag inte.

Nej hon är stadig på benen och hon har aldrig gjort illa sig innan pga brodd men skulle jag märka att hon började skada sig skulle jag sätta på om det behövdes.

Nu går hon iofs ensam pga konvalescent tid men annars går hon med en unghäst som hon tål väldigt bra och inte sparkar mot och ägarna till den hästen har inget emot att jag har brodd då min häst är snäll.

Nej

Nej

tar ut brodden

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 269
Senast: EZMK
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 691
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 306
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar