Benskydd i hagen?

fallon

Trådstartare
Min häst är en livlig fröken och slår på sig rejält på ena frambenet med jämna mellanrum. Hon har dessutom skaffat sig ett riktigt fult balltramp på samma ben. Är det någon som har erfarenhet av att ha benskydd på i hagen. Finns det några skador som kan uppstå pga av det? Förutom skavsår givetvis. Tryckskador. Just nu går hon med bandage och boots, men skulle alltså även behöva benskydd.

Sv: Benskydd i hagen?

Av bandage kan det bli tryckskador när de försöker ta av sig banadet och misslyckas.

Bandage i hagen hade jag undvikit men skydd och boots funkar så länge inte hagarna är lediga...
Mvh Malin

Boots och skydd tycker jag också du ska köra med så länge det inte är lerigt..Det finns på vissa ställen speciella skydd som är lite mer gjorda för hagvistelse än ridning..

Jag tror inte problemet ligger i att hästen är livlig utan att den har sämre kontroll på sina ben. Mn morfar har Vääääldigt livliga hingstar som härjar rejält i väldigt steniga, leriga (halvårsvis) hagar och de har aldrig skadat sig. De är dock uppvuxna med sådana hagar och har alltså total kontroll på vart de sätter tassarna. Jag tror att många av dessa problemen uppkommer av att folk låter sina hästar gå ensamma i en plan hage och gärna med benskydd redan från unghäståldern och då lär de sig inte vart de ska sätta hovarna när de springer runt.

Hellre slänga på ett par benskydd och ha hela ben, än låta hästen "lära sig av misstagen" och ha ben fulla med sår. Men visst, i den perfekta världen skulle alla unghästar få gå i terränghagar och lära sig sånt där, men alla har tyvärr inte tillgång till det.

Dessutom är det rätt svårt att lära en gammal hund sitta, so to speak.

Personligen tror jag inte man hjälper hästen genom att sätta på benskydden. Några sår är oftast inte så farligt faktskt.

Klart man hjälper den, den slipper ju såren. Sår är ju värre än icke-sår. Och dessutom, gör skydden ingen skada varför inte ha dom? Ska man bara låta hästen slå upp sår och balltramp hela tiden "för att det inte är så farligt"?

Jag säger nu inte att man ska packa in sina hästar i dittan och dattan för att förhindra alla sorts skador, men kan man förhindra detta med en enkel lösning som inte stjälper hästen på något sätt, så why not? Det är vi som sätter dom i hagen och då är vi ansvarig att dom ska må bra. Små smår kan utvecklas till fula infektioner och dessutom, hur fina brukar balltramp vara?

"Ingen skada". Det är som att säga att du skulle linda dina vader i-fall-att du skulle stuka dig. Till slut är du såpass svag i anklarna att du skulle skada dig utan bandaget... Det samma gäller vilken kroppsdel som helst, vänjer man sig vid ett visst stöd blir man beroende av det!

En häst ska kunna klara sig utan skydd! OM den slår sig är det fel på benställning osv, småsår är inget man döööör av. Det är om ägaren inte sköter om såren som det går illa. Är hästen någon som bevisat slår sig hela tiden skulle jag rida med benskydd, aldrig aldrig i hagen. Gör det aldrig ont kan man heller inte veta att det KAN göra ont!

Vissa saker måste man lära sig, det är inte mycket som är medfött

/Suuz - som idag blev påmind om att is är halt :angel:

Jo, i allmän tanke så kan jag hålla med dig om det du skrivit, men vad jag har förstått från TS inlägg så slår denna häst sig ofta och då inte då småsår.

Och jag skulle fortfarande hellre slänga på ett par benskydd istället för att ha en sårig häst hela tiden.

"små sår och fattiga vänner ska man inte förakta". Slår hästen sig i hagen skall man ju ha skydd. Annars kan någonting hända tillslut. Min pålle har skydd fram under halkan, eftersom han ofta slår sig fram då, och det känns tryggare det, än att han jämt kommer in med svullna framben och småsår, måste jag få säga. Helt enkelt en billig försäkring...

min häst fick ett sår på baksidan av kotan som jag va tvungen att sy vet sa att hade det varit lite mer åt ena hållet hade det gått ner i leden så nu har hon senskydd och boots fram och mjuka benskydd med kadborre bak, hade velat ha senskydd bak men en gammal skada tillåter inte det pga av bulan som går rakt över knäppet där kadborret ska sitta:rofl:

Tror du verkligen att en strykkappa kan stödja upp 600kg häst så mkt att benen försvagas? Seriöst, tror du verkligen det?? Tänk efter, det är fullkomligt ologisk! Det är väl ett ganska erkänd faktum att om något skall stödja så måste det gå om minst en led, helst två? Så om man inte använder Proffesional's Choice skydd så är det verkligen ingen fara, det är som att ha på sig tjocka strumpor..

Till TS:
Min ena häst har skydd runt om+boots och nej, det kan inte uppstå skador pga skydden så sant dom är bra och passar. UTAN skydden uppstår det däremot väldigt allvarliga skador... :crazy:

Och han har varken dålig benställning, är felskodd etc etc han leker bara vildare än dom flesta.
Han trampar sig aldrig när han rids... :smirk:

Jag har alltid skydd på min ena häst i hagen för jag har inte lust att varje dag tvätta sår när hon kommer in, i år är hon åtta år och har bara haft skydd på sig i ett år nu men hon lärde sig aldrig att inte slå sig. Det största problemet jag har haft med skydd är att hon fått värmeeksem under. Nu går hon lindad med tejp runt som extra skydd. Med BOT under har hon aldrig fått eksem. Är det någon som vet var man kan få tag på "svala" skydd så skulle jag bli glad.

Det finns ju skydd som inte är "hela" utan med små hål i lite här och var..dom borde ju inte bli lika varma, men det kan ju däremot fastna lite småkvistar och större om man har otur. I somras kom en häst in med en ganska stor pinne rakt igenom skyddet och in i benet, inte så skoj.

För övrigt så håller jag totalt med Centaur, och nu när jag tänkte igenom det lite nogare så har hon faktiskt rätt med att en strykkappa på en häst inte kan försvaga så mycket, haha.

(och nej, jag vänder inte kappan efter vinden, utan är ingen expert på sånt där och är nog lite "lättlurad" när någon lägger fram sitt argument på ett bra sätt..=O)

Tack för alla svar. Jag har inte bandage på henne jämt naturligtvis utan hovbandage just nu pga det mkt fula balltrampet. Frågan om skydd gällde just i förebyggande syfte då hon också ofta slår på sig och får små svullnader med ömhet och hälta som resultat. Hon är en travare. Jag har en till av samma ras som aldrig slår på sig,men den jag hade innan gjorde ofta det. De jag har nu är sex resp sju år gamla och det är nog inte mkt att göra åt nu betr platta hagar under uppväxten.. Min hagar är kuperade och stora och de går ute hela dagarna. Men jag vill ju inte gärna att den yngsta ska skada sig hela tiden heller:-( Är det möjligen någon som kan ha någon idé om att orsaken till att hon slår på sig så mycket nu är att jag skott om från travskor till ridskor?

Det kan det vara, om det kom precis i samband med skoningen?

Min häst har vuxit upp i rätt kuperade hagar och gått ute från maj till september utan vare sig täcke eller skydd, men det hjälpte tydligen inte. :p
Hade inte skydd i början, men upptäckte ju att han verkligen behövde det.. Han hade en del gammla ärr så han har nog trampat sig en hel del hos uppfödaren också. Han är obetänksam helt enkelt. Jag kan relatera till det för jag är också sån som går in i saker, försöker gå genom hörnet istället för runt typ..

Du hävdar att alla typer av benskydd inte sitter åtdragna. De utövar ett visst tryck på senorna - och det alltid. Det är inte en massiv deterioation men en liten. Har du strumpor på dig med resår i lästen blir du nog randig = lämnar märke. Och varför det? För att klargöra menar jag inte att senorna tar till skada för att vi har strumpor på :P
Men däremot har vi skor på oss för att våra sulor inte är "härdade" (brist på bättre ord) att gå barfota. Moderna människan föds med skor på fossingarna! Åter till hästar, jag tycker det är FEL att låta en häst vara skyddad 24h/dygn. Företag säljer inte sina saker för att skydda våra hästar, de gör det för att tjäna pengar. Det som är bäst är det som är gratis... Intressant nog!

Ska man medvetet utsätta hästbenen för påfrestningar/slag är benskydd att rekommendera. Hage? Ta av skorna då... Om hästfan inte klarar av att ha på dem ska han inte ha dem :rofl: Eller köp en ny häst som kan hålla reda på kroppen ;)

till TS Travare är vana att ha mycket långa tår, mycket möjligt att skadorna beror på det.

Ja det är ju jättesmart att ha oskodd häst mitt i vintern...
:cool:

Alla vill tjäna pengar, tror du höbonden odlar hö åt oss för att va trevliga? Ska man då låta bli att köpåa nåt man behöver.. Tycker det var ett mäktigt konstigt argument.

travskor väger inte lika mkt som "ridskor"...sen brukar dom flesta travare vara låga i trakterna och långa i tårna, medans ridhästarna ska ha en lite högre trakt och kortare tå.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 690
Senast: Pancakes
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 425
Senast: mackan
·
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 494
Senast: Mahonia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar