Benskydd hoppning

Pottery

Trådstartare
När jag hoppar lite högre höjder med min haflinger, och han river, så river han ofta med frambenen. Framsidan av frambenen också, så jag vet inte riktigt vilka benskydd jag ska ha. Har kollat runt länge med somsagt vet inte vad jag ska ha eftersom jag inte hittar något som skyddar framsidan av benen. Vet ni vad man borde ha för benskydd? Överväger att köpa senskydd men det kommer ju inte hjälpa så mycket.
Vilka benskydd skyddar bäst på framsidan?

När jag hoppar lite högre höjder med min haflinger, och han river, så river han ofta med frambenen. Framsidan av frambenen också, så jag vet inte riktigt vilka benskydd jag ska ha. Har kollat runt länge med somsagt vet inte vad jag ska ha eftersom jag inte hittar något som skyddar framsidan av benen. Vet ni vad man borde ha för benskydd? Överväger att köpa senskydd men det kommer ju inte hjälpa så mycket.
Vilka benskydd skyddar bäst på framsidan?
Vanliga strykkappor borde väl funka bra då?

Min häst struntade i att lyfta på benen när han hade skydd. Han kände ju inte riktigt bommarna. SÅ om inte hästen får uppenbara skador så tycker jag att senskydd räcker. Rider hästen väldigt ofta är det troligtvis för att det är för högt för individen. Sänk hinderna istället för att hästen ska slå i benen.

Jag har alltid hela skydd eller lindor på unghästarna. Men det är för att de inte ska bli rädda om de slår i.

Min häst struntade i att lyfta på benen när han hade skydd. Han kände ju inte riktigt bommarna. SÅ om inte hästen får uppenbara skador så tycker jag att senskydd räcker. Rider hästen väldigt ofta är det troligtvis för att det är för högt för individen. Sänk hinderna istället för att hästen ska slå i benen.

Jag har alltid hela skydd eller lindor på unghästarna. Men det är för att de inte ska bli rädda om de slår i.
Då köper jag senskydd isf :)

Som sagt, river hästen ofta så sänk hinderna innan den börjar vägra.
Ha river inte ofta alls, som mest river han väl ca 2 gånger per lektion och det är när vi bara hoppar 90+, annars så river han inte, om inte ytterst låga hinder eftersom han tror att han kan gå över utan att lyfta på benen.

Senskydden är ju som sagt utformade så att hästen tydligt skall känna att den rivit och på det sättet förhoppningsvis bli lite mer försiktig, samtidigt som de skyddar de känsliga senorna och större delen av kotan.

Liknande trådar

Utrustning Jag har väldiga problem med att hitta senskydd till min D-ponny. Han har oftast storlek ponny i höjd, men behöver full för att nå runt...
Svar
10
· Visningar
699
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: Grazing
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 968
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 108
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar