Benskydd för tävling

thehorsesxD

Trådstartare
Hej, har undrat lite över olika märken och modeller som man får tävla med på ponnys och unghästar. Bakbenskydden får ju inte ha elastiska kardborreband mm.

Tänkte också passa på att fråga om man får tävla i lamicells fun-4 pack bakskydd ?

Jo, reglerna vet jag men vill bara veta vilka benskydd som har oelastiska kardborreband. Vet att hööks benskydd är godkända då det står, men på vissa beskydd står det inte så man vet ju inte då :)

OBS! Bara min tolkning, men jag har fattat det som att det är sk. Teknikskydd som är förbjudna. Alla såna där "vanliga" bakskydd som Lamicell, Hööks, Eskadron osv. osv. är tillåtna. Oberoende av om det på någon hemsida står att de är tillåtna eller ej.

OBS! Bara min tolkning, men jag har fattat det som att det är sk. Teknikskydd som är förbjudna. Alla såna där "vanliga" bakskydd som Lamicell, Hööks, Eskadron osv. osv. är tillåtna. Oberoende av om det på någon hemsida står att de är tillåtna eller ej.

Okej, men vissa "vanliga" har ju elastiska kardborre och de tror jag inte man får ha eller ? :confused: :)

Okej, men vissa "vanliga" har ju elastiska kardborre och de tror jag inte man får ha eller ? :confused: :)

Nu är jag inte så insatt i hoppsporten, men jag har för mig att man får ha det :confused:
Typ mina Hööks Basic och Lamicell bakskydd har lite resår bak, men har sett ponnyryttare som använda dessa/väldigt snarlika också.

Nu är jag inte så insatt i hoppsporten, men jag har för mig att man får ha det :confused:
Typ mina Hööks Basic och Lamicell bakskydd har lite resår bak, men har sett ponnyryttare som använda dessa/väldigt snarlika också.

Unghästar upp till 7 år och ponnyer får inte ha bakbensskydd med elastiska remmar enligt TR III.

6. Benskydd
Benskydd är frivilligt att bära, men om ryttaren utrustar sin häst
med benskydd gäller följande;
6.1.
För hästar till och med 7 års ålder samt ponnyer oavsett ålder
gäller följande för bakbensskydd inom hela tävlingsområdet:

Varje skydd får väga maximalt 200 gram.

Den rundade delen av skyddet måste täcka insidan av kotleden.

Högsta höjd på skyddet är 16 centimeter.

Lägsta höjd på skyddet är 5 centimeter.

Skyddets insida måste vara helt slätt.

Endast oelastisk kardborreknäppning är tillåten och ska
knäppas på utsidan.

Inga andra skydd/ingen annan utrustning kan användas
tillsammans med ovanstående skydd.
6.2.1.
Om en ryttare är osäker på om hästens bakbenskydd är
20
tillåtna på tävlingsområdet ska benskydden visas för över-
domaren som tar beslut om detta.
6.2.2.
Överdomaren har rätt att ingripa om överdomaren anser
att bakbenskydden spänns/dras åt för hårt på hästens ben. På
anmodan från överdomaren ska ryttaren eller medhjälparen ta
av bakbenskydden för att sedan sätta på dem igen. Om ryttaren
eller medhjälparen vägrar att utföra ovanstående på anmodan av
överdomaren resulterar det i en skriftlig varning/gult kort.
6.3.1.
För äldre hästar (från och med 8 år) gäller följande för
bensskydd:

Den totala vikten för all utrustning på ett hästben (benskydd,
strykkappor, boots, karledsring eller liknande) är högst 500
gram.

Hästskon räknas inte med i vikten.

Ovanstående gäller både fram- och bakben.
6.3.2.
För hästar till och med 7 års ålder, alla ponnyer
samt hästar
ridna av ryttare till och med 14 års ålder
, gäller 6.3.1. endast beträf
-
fande frambensskydd. Beträffande bakbensskydd gäller 6.1[/QOUTE]

Hej, har undrat lite över olika märken och modeller som man får tävla med på ponnys och unghästar. Bakbenskydden får ju inte ha elastiska kardborreband mm.

Tänkte också passa på att fråga om man får tävla i lamicells fun-4 pack bakskydd ?

Googlade på Lamicell Fun och hittade inte någon bra info om det var elastiska remmar eller ej men bakskydden. Enklaste är att ta ett måttband och mäta och sen jämföra med TR III.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 344
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 676
Senast: ako
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka