Q

Queen

Vad har ni för benlindor?
Vad använder ni dem till och vad är de gjorda av för material?
Jag blir helt yr av alla dessa lindor och vet själv inte vad man behöver för lindor och vilka som är onödiga och vad de ska vara gjorda av för material o.s.v. så jag skulle gärna vilja höra lite av andra.

Lindar inte min häst, det skulle ta flera timmar :angel: ;)
Men använde på medryttarpållan förrut. Oftast fleecelindor. Mest för att det var snyggt men också lite för stödet, då hade jag elastiska.. :D

jag använder fleece när jag har haft på han liniment eller i stallet ibland. Onödigt att ha när man rider. ger ju inget stöd.. det är ju bara snyggt ... och då är d ju såklart skönade för hästen att vara "naken" :p
Har oftast helelastiska när jag rider.. med paddar under såklart. dom ger ju både stöd och är snygga.
har testat såna med halva lindan fleece och halva elastisk.. men gillade dom inte.

Okej, nu har jag fått reda på att man ska ha stallbandage av fleece till transport och stall.
Och man ska ha elastiska lindor till ridning.
Vad ska man ha för lindor till skadade hästar?
Först och främst halta hästar och sedan också för att hålla bomullen på plats.

det finns ju självhäftande lindor... dom håller ju bomullen på plats iaf

Kan man linda med självhäftande benlinda över knät åxå och låta den ha benlindan en dag i hagen.
Den är inte för "oelastisk" då?

*lånar din tråd lite*

ååhhh....jag vill oxå veta detta. Känner igen mig i dig. Det finns alldeles för många olika sorter av lindor!
Så när man stall-lindar är detta med fleece lindor då? För att värma och bibehålla blodgenomströmmning?

Och fleece är inte elastiskt eller? Är de dem man alltid ska ha pad under eller är det under alla lindor alltid man ska ha pad?

Och vid skada? :confused:

/kiira

Jag lindar med fleece även om hästen är halt.(skulle aldrig linda med elastiska i stallet!!!!) Det är viktigt att inte dra åt lindan utan så bara "rulla på den", dock inte så löst att den ramlar ner.

Om jag behöver ha t ex jodopaxomslag, eller kompress/lite bomull, så brukar jag lägga på det under padden och så linda. Med fleece... Eller så tar jag en gasbinda och lindar några varv, bara så hårt att det sitter kvar, om det inte ska vara lindat.

M.

Jag lindar med fleece lindor eller med fleece/elastiska vid ridning och paddar under. Använder inte stallbandage, men om jag skulle göra det skulle jag använda fleecelindor.

Som jag ser det så verkar man kunna använda fleecelindor till allt :D
Man kan ha dom till ridning, under transport, som stallbandage och när man håller bomull på plats.
Så dom enda lindor jag ska s kaffa är alltså fleece eftersom de passar till allt.

och om du ska ha stallbandage ska du ha paddar under fleecelindorna :)
vid ridning har jag antingen fleece eller elastiska (med padd under elastiska)

Elastiska ger bättre stöd när man rider. Behöver man inte stödet kan man använda fleece eller inga alls. De ger dock värme och det främjar ju blodcirkulationen, men som stöd är det bättre med elastiska. Handlar du på t ex B****s så får du ju både 4 elastiska och 4 fleece för ca 200:-

M.

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
1 175
Senast: Lars L
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: dukie
·
Fritid Jag behöver en ny ryggsäck. Givetvis finns inte längre den modell jag varit så nöjd med :cautious: (Jag vet vad det står på bilden men...
2
Svar
26
· Visningar
1 633
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
422
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025