Joosiss

Trådstartare
Hej, jag har börjat linda benen på hästen, det är ju så fruktansvärt snyggt;)
Men jag vet inte åt vilket håll man ska linda. Har hört att lindan kan åka av och hästen trampar på den och åker omkull. Det vill man ju inte riskera. Så än så länge har jag bara lindat henne vid arbete från marken och longering och bus och sånt när jag inte sitter på.
Men åt vilket håll ska man linda för att undvika att hästen trampar på lindan om den åker av? :) TAck
 
Sv: Benlindor

Du ska linda så kardborren hamnar på utsidan av benet. Var du börjar är ju helt individuellt till hästens ben. Men jag själv börjar att linda "i mitten", sedan uppåt - nedåt och sedan avsluta uppåt. Det viktigaste är att man lindar jämnt och lika hårt överallt :)
 
Sv: Benlindor

Okej, men ska man linda åt höger eller vänster? ;) Alltså, om jag sitter vid hästens ben, ska jag då linda in under magen och ut mellan frambenen eller in mellan frambenen och in under megen? Och hur på bakbenen? :)
 
Sv: Benlindor

Du ska linda utåt, bakåt. Tänk dig som när du gör simtag med armarna. Be någon visa dig ordentligt hur man gör. Det är väldigt viktigt att linda rätt och lagom hårt för att inte skada senor etc på hästens ben.
 
Sv: Benlindor

Du ska linda utåt, bakåt. Tänk dig som när du gör simtag med armarna. Be någon visa dig ordentligt hur man gör. Det är väldigt viktigt att linda rätt och lagom hårt för att inte skada senor etc på hästens ben.

Hm lite tydligare förklarat än mitt försök :p
 
Sv: Benlindor

Be någon som kan linda ben visa dig.

Men annars, några bra "kom ihåg" :

ALLTID paddar under lindorna, oavsett material på lindorna! Det är helt omöjligt att linda så jämnt att paddar inte behövs, även om det är fleecebandage.

Ha gärna tjocka paddar om du är ovan att linda ben, mindre risk för tryckskador då..

Om du ser hästen ovanifrån så ska lindorna gå som armarna när du simmar bröstsim :)
 
Sv: Benlindor

På höger ben lindar du medsols
På vänster ben motsols

Det ska vara så att om linda går upp, så ska den lösa änden vara på utsidan av hästen, inte under.
 
Sv: Benlindor

Du ska linda utåt, bakåt. Tänk dig som när du gör simtag med armarna. Be någon visa dig ordentligt hur man gör. Det är väldigt viktigt att linda rätt och lagom hårt för att inte skada senor etc på hästens ben.

Haha det tipset har räddat mig många gånger när jag fått hjärnsläpp.
Jag ser framför mig hur jag ligger på mage under hästen, och simmar.
Bakåt-in under hästen-framåt.
 
Sv: Benlindor

Hihi, dedär med simtag ska jag komma ihåg ;) Är det samma på bak. medsols på höger och mot på vänster?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 276
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 706
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp