benlindor!! måste ha hjälp!

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare jessicajosefsson
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
J

jessicajosefsson

heej!
jag kan inte så jätte mkt om benlindor..jag undrar..
kan man bara linda runt benlindorna runt benen elr måste man ha padd under?
jag har såna benlindor som man kan töja ut elr hur man ska förklara sedan är det fleec.. :)
bra oh veta lite om lindor tkr ja :P
((jessica

Benlindor.

Padd under!

För övrigt finns det en hel uppsjö av identiska trådar om benlindor här på buke. Leta lite så hittar du dem.

Sv: benlindor!! måste ha hjälp!

En bra grundregel när det gäller lindor är att man inte kan lära sig själv eller genom att läsa. Du måste ta hjälp av någon som kan visa dig hur du ska göra, och som kan känns hur hårt du lindar etc.

Men sök på gamla trådar här så får du en aning om vad som gäller.

ALLTID PADD UNDER ALLA LINDOR! :)

Kombi lindor?
Meningen är att man ska kunna ha dom utan padd men fleecen är för kort.

Jag har lärt mig av buke att man ALLTID ska ha padd under.
Har man fleecelindor som blir för tjocka med lindor under- klipp av dom lite.

okej tack för alla svar!

varför alltid padd? använder jag inte särskilt ofta när jag rider. padden är till för att fördela tryck - vilket jag använder vid stallbandagering + transportering. när jag rider är det fleecelinda eller "50/50-linda" som gäller. ibland akryl. använder dock aldrig helelastiska då de är alldeles för korta för att linda bra med. "50/50" lindorna är ju till för att slippa padd - och kan man linda ordentligt så räcker fleecedelen gott och väl! tränar och tävlar mycket i dressyr, så linda kan jag (behöver vi inte ens diskutera ;)

anledningen till att jag inte använder padd vid ridning (med få undantag), är för att den lätt glider och kan skapa skav eftersom det kommer in spån från ridhusunderlaget innanför padden väldigt ofta.. dessutom är det rätt klumpigt om man har en lång och bra linda. ska man ha helelastiska är det dock padd under som gäller!

även om det är sånt elastiskt först (underst) sedan flis över?

Finns MASSOR med trådar om lindor om du använder sökfunktionen.

Min åsikt är ALLTID padd under SAMTLIGA lindor. Även fleece. Absolut under kombilindor som jag tycker är snudd på bedrägeri...

Absolut under kombilindor som jag tycker är snudd på bedrägeri...

Lite så tycker jag nog också...

Den som uppfann dem hade nog inte koll på VAD man egentligen vill skydda benet från. :crazy:

Det är ju skarvarna från lindan, och risken att lindan dras åt med ett punkttryck mot senan som är det farliga. Och det kan hända oavsett hur mjuk och gosig lindan närmast benet är, det är liksom det faktum att det är en smal remsa som lindas varv på varv runt benet som är risken.

Alltså är en padd det enda som kan tänkas vara ett någorlunda säkert skydd mot eventuella senskador.

Någon här på Buke skrev att det ju egentligen är padden som är själva skyddet/stödet, lindan är bara verktyget för att hålla fast den.
Det tyckte jag var ganska smart tänkt! :)

I stallet hänger ett urklipp från Ridsport där en veterinär intervjuas angåendes de allt vanligare skadorna från lindor. Undrar om jag kan få fart på scannern, tro?
Där står saker som "använd alltid padd", "den som är duktig på att rida är inte automatiskt lika duktig på att linda ben" och liknande.

Lite så tycker jag nog också...

Någon här på Buke skrev att det ju egentligen är padden som är själva skyddet/stödet, lindan är bara verktyget för att hålla fast den.
Det tyckte jag var ganska smart tänkt! :)

Det var ju ett jättebra sätt att tänka! :idea: Det ska jag absolut sprida vidare. (att jag inte kommit på det själv :p)

"ARTIKEL" som jag hittat någonstans på nätet för ett bra tag sedan.

Frågan om huruvida benlindor ska användas på hästar i både rid- och stallsammanhang är delad. Det finns i grunden två teorier; de som endast rider med elastiska lindor och de som rider med lindor i fleece eller akrylmaterial. Bland de som håller sig till den sistnämnda anser vissa att man även kan rida utan paddar, vilket inte förekommer i ”teori 1”. Vi ska nu gå in lite närmare på dessa teorier och därmed komma fram till vilka lindor som lämpar sig för ridning respektive stallbandagering.
Teori 1:
ridning med elastiska benlindor. De elastiska benlindorna är i grunden utformade för hästens ben i ridning och arbete, det är därför de är elastiska. Vid arbete utvidgas hästens blodkärl, senor och ligament, även i benen. Då behövs elasticiteten för att det ska vara möjligt. Elastiska lindor ska alltid användas med bandageunderlägg eftersom de annars kan ge en del otrevliga konsekvenser att linda direkt på benet. För det första kan det orsaka brännsår eftersom lindorna är just elastiska, sedan får man en enskild skarv för varje varv man lindar vilket medför punkttryck på senan eftersom det är omöjligt att linda exakt lika hårt varje varv. Paddens uppgift är att fördela trycket och hålla senorna och även resten av benet fritt från skarvarna, padden ger också det stöd och skydd man är ute efter. Det är lätt att dra åt en elastisk linda för hårt och padden kan då ta detta till viss del.
Teori 2:
ridning med fleece- (eller akryl)lindor. Till skillnad från den elastiska lindan är fleecelindan stum och egentligen avsedd för värmande stallbandage. Eftersom den är stum kan hästens blodkärl, senor och ligament inte vidgas och röra på sig på samma sätt. Inte heller dessa lindor ska lindas direkt på hästens ben eftersom även de bildar en skarv för varje varv och punkttryck. Precis som med de elastiska, detta gäller vilken linda du än väljer. Fleecelindor ger däremot inte brännsår lika lätt med det förekommer. Padden har samma uppgift hos dessa lindor.
Sammanfattning.
Alltså, de elastiska lindorna låter blodkärl, senor och ligament i hästens ben utvidgas och röra på sig. Medans de stumma fleecelindorna hindrar det. I båda fallen ska padd utan undantag användas för att ge stöd, skydd, utgämna trycket och skydda senorna och övriga benet från de skarvar som annars skulle ligga direkt mot benet. Visst finns det de som tycker det är fult och jobbigt att linda med pad, men är det värt risken? Nej, då är det bättre att låta bli lindorna och använda skydd istället.
Elastiska - ridbandage
Flecce/stumma - stallbandage

---
Kombibandage (fleece innerst och elastisk ytterst) ska också användas med pad, riktigt dumt påhitt att fleecen ska ersätta padden. Och om det nu funkade så, så är den på tok för kort!
Annars tycker jag du ska be någon kunnig om hjälp, som kan visa dig.

Förlåt för långt inläg....

Jag är helt inne på Majz spår, och med anledning av detta: vad har du för skäl att rida med fleece UTAN padd? Okunskap eller har du fått lära dig att det skulle vara bra? Nyfiken.

Som flera andra uppmärksamma läsare redan har påtalat finns redan MASSOR av trådar beträffande benlindor under forumet utrustning.

Därför stänger jag denna.

Mvh

moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 167
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 320
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 504
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 699
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar