Benet bara gick av

tigerfisken

Trådstartare
Igår hände det värsta jag varit med om. Min kompis red sin häst i padocken, hon var inte halt undan gick som vanligt. Så bäst vad det var så hördes en smäll som när man knäcker en torr tjock gren och så gick skankbenet av. Hästen stannade stående och ryttaren kastade sig av undrade vad fasen som hände. Benet hängde löst och dinglade fast hon verkade inte ha direkt ont.
Veterinären kom efter en halvtimme eller nåt och avlivade henne, vi kände på benet efteråt och hela skankbenet hade gått tvärt av. Han tyckte det hela var mycket märkligt också men sa att hon måste haft någon försvagning där.
En terori som en sjuksköterska vi känner hade var att hon kan ha haft en tumör som gjort skelettet skört. Vi kommer väl aldrig få veta vad det berodde på men är det någon som har hört om något liknande?
Hon blev bara sju år. :cry: Jag hoppas hon är lycklig i hästhimlen nu!

Sv: Benet bara gick av

:cry:Fy vilken tråkig historia:cry:

Var faktiskt med om ngt liknande på en framridning för några år sedan, där en häst plötsligt bara blev stående med benet , och det visade sig att det brutit det hela...från att vara fullt frisk till...

Ingen aning om vad som kan ligga bakom en sådan sak.

Usch vad tråkigt :( och vilken traumatisk upplevelse! En i mitt förra stall var med om samma sak under en hoppträning, mitt i ett galoppsprång gick ett skenben bak rakt av.

Pratat med ett par veterinärer om vad ovanstående kan bero på. En försvagning i skelettet - naturligtvis. Men sedan vad försvagningen beror på, är en annan sak. Fick dock till svar att det är VÄLDIGT viktigt att hålla koll på kalk/fosfor-balansen i hästens foderstat eftersom om den är felaktig kan ge typ "benskörhet".

/Lizzie

men usch vilken chock!

tur att hästen behöll lugnet och inte verkade lida!!

Urs vad hemsk :(

Men kommer hästen inte obduceras/röntgas? Jag skulle kunna dra in min häst själv i en transpor och åka med henne bara för att veta varför :(

åh, vad hemskt!. :( stackars din kompis..

min pålle blev bara 7år oxå... tog bort honom i söndags.. :(

Nej det blir nog ingen obduktion, det är inte min häst och självklart undrar man ju men det är väl förmodligen rätt kostsamt och i slutändan så hjälper det ju inte ändå.
Man blir ju minst sag rätt överumplad när sånt här händer. Det märktes att hon hade ont på slutet men hon stod ändå stilla på tre ben och åt äpplen och morötter och hon hade tillräckligt med humör kvar för att bita veterinären ett par gånger både i huvudet och i armen när han satte kanylen.
Hela hennes liv var en tragisk historia. Travhäst vars mamma blev tjuvbetäckt. Hon ansågs som galen på travet och sprang mest av banan eller gick på bakbenen. Sen blev hon sällskapshäst några år tills min kompis fick henne. Hos oss har hon varit helt underbar, humör hade hon men hon visade det sällan och verkade trivas med livet. Hon var perfekt som sällskap till min unghäst när vi red ut i skogen och var alltid pigg när man red. Hon kunde grina ihop korta stunder men var aldrig svårövertalad och tjejen som ägde henne älskade henne fruktansvärt mycket. Så man får väl säga att hennes sista sommar var hon iaf högt älskad. Hon var bara hos oss ungefär fyra månader.

Usch ja, det är aldrig roligt att behöva ta bort så unga hästar. Mitt eget halvblod jag hade blev bara åtta men han hade varit halt till och från i två år innan jag tog beslutet att ge upp och då var man ju iaf beredd även om det inte är roligare för det. :(

Usch vad jobbigt.Skönt att höra att pållan hade det bra hos er sin sista tid i livet i alla fall.

Usch, vad läskigt:(
Att hästen stog stilla, vilken dag för din kompis:cry:

Ja jag lider djupt med henne. Jag och stallägaren var med hästen när veterinären kon så hon slapp se sin häst då. Jag tycker inte att det är så svårt när det inte är min egen häst även om det alltid är sorgligt och jag oxå tyckte väldigt mycket om henne, men det gick så lugn till och jag såg i hennes ögon när hon lämnade livet. Men när min egen togs bort var jag inte med, det är inte bilden man vill ha kvar på näthinnan efter sin älskade vän.

Senast ändrad:

det känns som om det är så måmnga hästar som måste tas bort pga fel i benen!??.. lr har jag fel o bara blivit lite besatt pga det som hände min häst....
förlåt om jag är lite off topic nu..

Ja jag lider djupt med henne. Jag och stallägaren var med hästen när veterinären kon så hon slapp se sin häst då. Jag tycker inte att det är så svårt när det inte är min egen häst även om det alltid är sorgligt och jag oxå tyckte väldigt mycket om henne. När min egen togs bort var jag inte med, det är inte bilden man vill ha kvar på näthinnan efter sin älskade vän.

jag höll faktikst själv i min häst då dom "bultade" honom.... jag är väldigt glad för det... fast alla är vi ju olika...

Jag vet inte, kanske är det så. Det finns så väldigt många halta hästar iaf. För en vecka sen fick min andra kompis (stallägarens) häst penicillinchock och fick en spricka i en kota som ansluter till bäckenet, hon står i boxvila nu och vi vet inte hur bra hon kommer bli. Hon har blivit mycket bättre, är bara ett år så hon har ju tiden på sig iaf. Ibland kan man tycka att två så stora olyckor inte borde få hända på samma ställe på så kort tid. men det gör det visst ändå :(

Usch vilken fruktansvärd upplevelse!
Så skönt att hästen fick en fin sista tid i livet hos din vän.

jag höll faktikst själv i min häst då dom "bultade" honom.... jag är väldigt glad för det... fast alla är vi ju olika...

Kanske skulle jag kunna göra det med den som jag har nu. Finns inget bättre alternativ så gör jag det själv. Den andra höll hans tidigare ägare i så hon kände ju honom oxå.

Kanske skulle jag kunna göra det med den som jag har nu. Finns inget bättre alternativ så gör jag det själv. Den andra höll hans tidigare ägare i så hon kände ju honom oxå.

jo, då är det ju lite annorlunda.. jag hade ingen med mej som "kunde" hålla.. o ville inte gärna lämna honom själv m främmande människor.
men jag kan hålla med om att det inte var så kul... när skottet gick av gick luften ut mej o jag bara ramlade omkull..:cry: som tur va var sambon bakom o kunde trösta

Nej jag skulle aldrig lämna honom med någon som inte kände och tyckte om honom, det skulle kännas som att svika honom.

Min en tidigare häst för 20 år sedan hände det ungefär samma med. Han hann dock bli 15 år gammal.

Beklagar sorgen! Skönt att veterinär kunde komma så snabbt och avliva hästen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka