Ben som svullnar efter motion/ridning

G

gilisen

För ca 2 månader sedan var jag inne med min häst på ATG kliniken i Ramkvilla pga att hans ben svullnar vid motion/ridning..
Kom dit med hästen och fick tala om mitt probelm. Fick longera honom i säkert 15 minuter så att han blev ordentligt varm, så dom verkligen fick känna hur hans ben blev efter rörelse, visade ingen hälta på volten.
(Dom bli då liksom galliga och varma, mest på insidan av benet.)
Sedan böjde dom igenom honom, det kom fram lite reaktioner, men som sedan försvann när han sprang, så hon sa att det var normalt. Hon tryckte och kände igenom benen ordentligt på honom, gick även igenom ryggen på honom. Men han visade inget alls.

Så frågar hon vad jag använder hästen till. Jag sa då till skogshäst.
"Okej sa hon, skulle du haft honom till tävlingshäst så hade jag velat reda ut det här vidare, men som det är nu så tycker jag inte att det är lönt. Utan han är helt enkelt överanstränd och har gått för hårt i sitt tidigare liv. Hon sa att hans senor och allt har varit uttänjda till max, å lite mer än det med. Så han är helt enkelt körd/riden alldeles för hårt innan jag tog över hästen. Hon sa att man ändå kommer att se det som hon redan har konstaterat om man går vidare med det så hon skickade hem mig..

Men vad säger ni om detta? För mig känns det mycket konstigt att benen liksom blir galliga och varma av motion. Känns liksom inte normalt. Men enligt "chefsveterinären" i Ramkvilla var det absolut ingen fara att fortsätta att ha honom till promenadhäst. Och att jag kommer få leva med att hans ben kommer att vara så här. Det kändes som ett konstigt svar, å jag sa det till henne. Men hon lovade mig att det inte skulle vara någon fara. Att hade hon misstänkt något allvarligt så hade hon självklart utrett det vidare. Okej tänkte jag, hon ska ju verkligen veta vad hon gör och säger, så jag åkte hem.

Snälla, kommentera gärna detta lite. Det blev visst väldigt långt, men ville "dra allt".

Tack på förhand!

Sv: Ben som svullnar efter motion/ridning

Är det ingen som har något att säga? :(

Hur gammal är hästen?
Vad har den gjort i sitt tidigare li?
Vilken ras är det?

Hur gammal är hästen?
Vad har den gjort i sitt tidigare li?
Vilken ras är det?

Han är en 9 årig varmblods travare. Har gått på travet en del. Men sen har han gått väldigt hårt hos henne som jag köpte honom av. Där blev han både riden och körd. Och det var verkligen fullt ös. Han har gått väldigt hårt, och det har även varit långa pass.

Är det någon mer som det undras över? :laugh:

Jag har haft en hel del förre detta travare! Och detta problem har jag varit med om med flertal hästar!
Veterinärer på kiniker tar oftast inte fd travare på så stort allvar för det är känt att dom har fel på benen :S häst som häst tycker jag men dom tycker oftast inte lika!!! :(

Men jag masserade mina hästar som svullnade i benen med Arnika gel och det hjälper för stunden men inte läker det hästen inte!!
Men om det hade varit min häst så skulle jag uppsöka en klinik och kräva att dom gjorde ultraljud på benen!!! Det kan juh vara gaffelbandet som är skadat! (vanligt hos hästar som gått på travet)

Har du provat att linda hästens ben när du rider den??

Hoppas det inte är några större besvär med benen!!!

Jag har haft en hel del förre detta travare! Och detta problem har jag varit med om med flertal hästar!
Veterinärer på kiniker tar oftast inte fd travare på så stort allvar för det är känt att dom har fel på benen :S häst som häst tycker jag men dom tycker oftast inte lika!!! :(

Men jag masserade mina hästar som svullnade i benen med Arnika gel och det hjälper för stunden men inte läker det hästen inte!!
Men om det hade varit min häst så skulle jag uppsöka en klinik och kräva att dom gjorde ultraljud på benen!!! Det kan juh vara gaffelbandet som är skadat! (vanligt hos hästar som gått på travet)

Har du provat att linda hästens ben när du rider den??

Hoppas det inte är några större besvär med benen!!!

Nej, men veterinären var verkligen jätte lätt att prata med, å väldigt förstående eller så.. Och enligt henne så var det att senor, ledkapslar och sånt var uttänjt till max innan, å det har då gjort att det har blivit så här. Men för övrigt så märks det ju inget på hästen. Han är ju inte halt eller nått. Å lika pigg som vanligt..
Men sen hon ju att jag skulle vara lite observant så att det inte kommer fram någon hälta eller så, vilket det inte har gjort..

Linda benen har jag aldrig testat.. Jag är inte alls så duktig på det :crazy:
Det enda jag har gjorde nu sist när jag hade varit ute var att jag spolade av benen i säkert 20 minuter. Å då gick det ju ner..

Men vad har du haft för erfarenhet mer? Har det varit något på dina hästar som har uppvisat detta problemet?

Mycket tacksam för svar!!

Jag tycker att du ska köpa benskydd som ger stöd åt benen på samma sätt som en benlina ger när du rider. Det finns dyra skydd på marknaden men det hjälper helt klart.

Det kanske är vits att driva det vidare med veterinären men om man inte hittar något så kan det vara så att han måste ha mer stöd till senor mm när du rider. Han är ju trots allt inte särskilt gammal i mina ögon.

Jo, det känns inte bra det här! Men först när jag hade varit på kliniken och fått "dommen" som jag fick så kändes det ändå liksom bra! Å då tänkte jag väl som så att hade hon känt något annat som verkade konstigt så hade hon ju UL benen på honom. Men på nått vis så pustade jag ju ut när jag fick detta beskedet.
Det är nu det sista som jag har grunnat och funderat jätte jätte mycket på det! Men ville ändå höra lite åsikter om det eller så..

Men sen så är det ju inte bara vid ridning/efter ridning som benen svullnar eller så. Ibland kan dom ju vara lite svullna eller galliga även i hagen. När det är kallt och regnigt är benen fina, med dom blir värre när det är varmare ute.

Jag skulle provat att linda med back on track lindor vid ridning, du kanske kan be någon duktig person hjälpa dig? =) Det är ju viktigt att det blir rätt gjort, annars är det bättre att låta bli. Sen finns det ju kyldamasker att köpa, som man kan ha på benen efter man ridit, det finns vissa som kan sitta på i 30 min och riktigt kyla benen, så slipper du stå och kyla varje ben i 20 min...
Du kan ju med testa att massera in liniment efter du ridit.
Tycker det hela är skumt, har aldrig hört talas om det, men du kan ju alltid rådfråga en annan veterinär från en annan klinik också. Får du samma svar där så är det ju bara att lita på veterinärerna.
Svullnar han om natten med eller är det bara när han rör sig?

Jag skulle provat att linda med back on track lindor vid ridning, du kanske kan be någon duktig person hjälpa dig? =) Det är ju viktigt att det blir rätt gjort, annars är det bättre att låta bli. Sen finns det ju kyldamasker att köpa, som man kan ha på benen efter man ridit, det finns vissa som kan sitta på i 30 min och riktigt kyla benen, så slipper du stå och kyla varje ben i 20 min...
Du kan ju med testa att massera in liniment efter du ridit.
Tycker det hela är skumt, har aldrig hört talas om det, men du kan ju alltid rådfråga en annan veterinär från en annan klinik också. Får du samma svar där så är det ju bara att lita på veterinärerna.
Svullnar han om natten med eller är det bara när han rör sig?

På morgonen är bene lite svullna, men inte på samma sätt som dom blir efter ridning. På morgonen är det en mer hård svullnad eller vad man nu ska säga, men som då blir bättre efter att jag gått med honom till hagen.
Men när jag däremot rider eller vad jag nu göra med honom så blir benen liksom svampiga, å varma. Det är ju ingen hård svullnad eller så. Men det är nästan som om man känner senorna? när dom är svampiga/svullna... Alltså när man trycker på benen så "bubblar" det in, å när jag släpper kommer det ut igen. Haha.. Vilken förklaring.. men hoppas att ni förstår hur jag menar med!
Fråga gärna på mer så svarar jag på det :)

Min häst har samma problem.

13 vallack islandshäst. Gått som turhäst i 6 år, håller nu på att växa samman i en glidled i hasen vä bak. Frambenen har det senaste halvåret börjat få konstiga svullnader vid ridning, som du beskriver. För honom hjälpte det ett tag att linda benen vid ridning, kyla med slang och sen kyllera på. Arnika gjorde bara att värmebildningen fortsatte och för min häst blev det ingen läkning utan snarare att värmen gjorde att det stanna kvar (min uppfattning, kan vara tokfel) sen hjälpte inget...

Jag kände som du, en oro över detta, man är ledsen och förtvivlad. Jag är skitledsen fortfarande och hjärtat blöder för att jag måste rida hästen när han har ont i hasen, för att påskynda läkningen där.

Jag ser svullnaden i frambenen som "ett brev på posten" efter åren på turridning och nu glidleden där han har svårt att belasta bak så han lägger mer vikt fram=överbelasning.

Av en händelse så blev det mer asfaltsridning, min oro var att det skulle förvärra svullanden, men till min förvåning var det mycket bättre. Så nu försöker jag rida mer på hårt underlag, travar och töltar med faktiskt, svullanden är obetydlig.

Min häst har samma problem.

13 vallack islandshäst. Gått som turhäst i 6 år, håller nu på att växa samman i en glidled i hasen vä bak. Frambenen har det senaste halvåret börjat få konstiga svullnader vid ridning, som du beskriver. För honom hjälpte det ett tag att linda benen vid ridning, kyla med slang och sen kyllera på. Arnika gjorde bara att värmebildningen fortsatte och för min häst blev det ingen läkning utan snarare att värmen gjorde att det stanna kvar (min uppfattning, kan vara tokfel) sen hjälpte inget...

Jag kände som du, en oro över detta, man är ledsen och förtvivlad. Jag är skitledsen fortfarande och hjärtat blöder för att jag måste rida hästen när han har ont i hasen, för att påskynda läkningen där.

Jag ser svullnaden i frambenen som "ett brev på posten" efter åren på turridning och nu glidleden där han har svårt att belasta bak så han lägger mer vikt fram=överbelasning.

Av en händelse så blev det mer asfaltsridning, min oro var att det skulle förvärra svullanden, men till min förvåning var det mycket bättre. Så nu försöker jag rida mer på hårt underlag, travar och töltar med faktiskt, svullanden är obetydlig.

Okej, skönt att jag inte är ensam med detta problemet.. Alltså, menar inte att det är bra att din häst oxå har detta problemet, utan jag hoppas att du förstår hur jag menar :)
Men iaf, det är inte alls kul det här problemet, det är jobbigt. Men sen känner jag ju att jag ändå har varit på klinik och kollat upp det. Och min häst verkar inte ha det minsta ont av det. Han är precis som vanligt. Lika pigg och glad som han alltid har varit. så jag fick ju rådet av veterinären att fortsätta med min promenadridning som vanligt. Men skulle det vara som så att han skulle få ont av det så ska jag självklart utreda det vidare.

Men som det är nu känner jag väl att jag får "låta det va" eller vad man nu ska kalla det. Finns säkert dom som tycker att jag är jätte hemsk när jag har tagit detta beslutet nu!

Hmm, hur länge har din häst varit så här då??

Min har bara varit det i några månader.. Men som sagt upplevs som bättre när jag rider mer på hårt underlag.

Det som är kluvet för mig är, att när han står tex bara 2 dagar är han helkass att rida, måste ridas varje dag pga benpålagringen.. Men samtidigt blir han då överbelastad fram för att han lägger över mer vikt fram för att slippa bära sig bak.. VADÅ ÅNGEST????? Förstår precis hur du känner, som världens elakaste människa. Ena dagen önskar man att dom ska va så dåliga så man måste fatta ett drastiskt beslut, samtidigt som man andra dagar kan känna att det faktiskt går frammåt...
Att jobba en häst mer bak är svårt i detta läget, finns säkert många som varit med om samma sak i detta skedet. (får hjälp på ett bra rehabcenter ska tilläggas)

Jag har bara haft hästen i 1.5 år. Varit dålig från start utan att vi förstått vad som varit problemet. Trodde det var ryggproblem men som var spatt i glidled, där ryggsmärtorna var en sekundär åkomma som måste hållas under kontroll..

Hoppas du finner en väg som du orkar ta dig genom tillsammans med din häst. Förstår dig till fullo och jag håller med, det är skönt att man inte är ensam även om det låter hårt...

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 364
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 609
Senast: super
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka