Bemötande lösspringande KATT

Hur reagerade Totoro på attacken?

Han blev riktigt rädd, han fattade inte att katten inte var en kompis förrän det small. Medan den följde efter oss trodde han den ville leka - jag såg ju att den inte var vänligt inställd men han vet för lite om katter - så chocken blev rätt rejäl. Han skrek rakt ut och försökte fly, men katten var ju snabbare än han också (plus han var kopplad). Han gick och letade katter i hörn och buskage sedan, men verkade ha kommit över det efter några timmar. Var på träning på klubben på kvällen och då var han som vanligt - förutom såren då.

Stackars Totoro!

Det enda jag kan tänka mig - förutom det som kommit upp i tråden redan - är att ta med ett dressyrspö eller ännu hellre en långpisk - iofs lite besvärligt att släpa med sig men då kanske man har en möjlighet att snärta till katten innan den hinner fram? I ett sånt läge hade jag inte haft några betänkligheter att ge kattf-n ett par rejäla smällar.

Jag är ju inte hästmänniska så spön är inte något jag har ståendes hemma eller är särskilt bekant med att använda. Jag har ett longerspö för kamputveckling med hundar som har för stor respekt för ägande, men tror inte det är samma som en långpisk? Inte något jag riktigt vill gå omkring med heller tror jag. 😅

Jag kommer att ha med mig en gåstav dock. Spray i första hand för att hålla kräket borta, käpp för att jaga iväg den om sprayen inte räcker...

Inte svar direkt till dig:
Jag fattar inte riktigt hur man lyckas sparka en katt, de är ju snabba som fan!? Eller det kanske handlar om storlek på hund, en mindre hund ger en mer fokuserad måltavla så katten är mer på samma ställe? Jag hade ingen chans att komma åt den, den for ju som en demon över Totoro och var liksom överallt samtidigt - utom där jag försökte komma åt den...

Han blev riktigt rädd, han fattade inte att katten inte var en kompis förrän det small. Medan den följde efter oss trodde han den ville leka - jag såg ju att den inte var vänligt inställd men han vet för lite om katter - så chocken blev rätt rejäl. Han skrek rakt ut och försökte fly, men katten var ju snabbare än han också (plus han var kopplad). Han gick och letade katter i hörn och buskage sedan, men verkade ha kommit över det efter några timmar. Var på träning på klubben på kvällen och då var han som vanligt - förutom såren då.

Jag är ju inte hästmänniska så spön är inte något jag har ståendes hemma eller är särskilt bekant med att använda. Jag har ett longerspö för kamputveckling med hundar som har för stor respekt för ägande, men tror inte det är samma som en långpisk? Inte något jag riktigt vill gå omkring med heller tror jag. 😅

Jag kommer att ha med mig en gåstav dock. Spray i första hand för att hålla kräket borta, käpp för att jaga iväg den om sprayen inte räcker...

Jag fattar inte riktigt hur man lyckas sparka en katt, de är ju snabba som fan!? Eller det kanske handlar om storlek på hund, en mindre hund ger en mer fokuserad måltavla så katten är mer på samma ställe? Jag hade ingen chans att komma åt den, den for ju som en demon över Totoro och var liksom överallt samtidigt - utom där jag försökte komma åt den...

Jag har också ett longerspö för just samma sak som du, det var därför jag tänkte på det. :) Man får ju lite räckvidd med ett sådant men jag håller med, det är inte optimalt att traska omkring med på promenader. :D

Tror inte heller att man lyckas sparka en katt såvida den inte sitter fast i hunden typ.

Otäck händelse hur som helst. Tur att Totoro verkar vara så stabil. :heart

Stackarn. Hoppas han inte dömer alla katter efter den där sen. En katt som gick till attack här skulle åka på en nacksving, på gott och ont. Jag skulle aldrig hinna emellan.

Hoppas ni slipper träffa den fler ggr. Vattenpistol kanske kan vara något.

Stackarn. Hoppas han inte dömer alla katter efter den där sen. En katt som gick till attack här skulle åka på en nacksving, på gott och ont. Jag skulle aldrig hinna emellan.

Hoppas ni slipper träffa den fler ggr. Vattenpistol kanske kan vara något.
Är nog rätt stor risk att han flyttat över katter i kolumnen "fiende" nu tyvärr. Han är en glad rackare som regel men han tänder ganska hårt på motstånd och det finns en hel del allvar i honom för hans ålder... Jag får se hur det går, det finns massor med katter i byn så vill helst inte gå omkring med en hund som är övertygad om att anfall är bästa försvar.

Kör på sprayen först och främst tänkte jag, den är liten och passar ganska perfekt i min vanliga extraficka för godis och bajspåsar så den är enkel att få in rutinen på att ha med. Jag har den ju just för att använda på promenader (privatlektioner) men har fallit ur vanan senaste halvåret eller så. Har ingen vattenpistol och vad jag minns så läcker eländena en hel del om man har dem laddade i fickan? 😅

Är nog rätt stor risk att han flyttat över katter i kolumnen "fiende" nu tyvärr. Han är en glad rackare som regel men han tänder ganska hårt på motstånd och det finns en hel del allvar i honom för hans ålder... Jag får se hur det går, det finns massor med katter i byn så vill helst inte gå omkring med en hund som är övertygad om att anfall är bästa försvar.

Kör på sprayen först och främst tänkte jag, den är liten och passar ganska perfekt i min vanliga extraficka för godis och bajspåsar så den är enkel att få in rutinen på att ha med. Jag har den ju just för att använda på promenader (privatlektioner) men har fallit ur vanan senaste halvåret eller så. Har ingen vattenpistol och vad jag minns så läcker eländena en hel del om man har dem laddade i fickan? 😅
Han är nog klok nog att förstå skillnaden när han lärt sig läsa katter. De har ju inte riktigt samma kroppsspråk som hundar.

Måste ha förträngt läckagen; men så var det ju ett tag sen. :D

@Monstermom jag kunde få in sparkarna på katten pga att den hoppade runt min hund.

Små hundar är smidigare och snabbare i rörelserna än större hundar och måltavlan är mindre. Hade min hund vägt 15 kilo hade jag nog inte haft en chans att kicka till katten.

Jag är värdens sämsta bollspatkare så jag vart mäkta förvånad över att jag inte prickade hunden eller ramlade omkull.

Visa bifogad fil 36804

Totoro blev precis attackerad av en katt när vi var ute på promenad. Kattjäveln klöste honom från ansiktet, längs hela vänstra sidan och under magen. Den attackerade flera gånger. Vafan gör man? Jag har ingen aning om vems kattas det är, den var inte ett dugg rädd för mig heller och jag hade såklart ingen chans att få tag på den eller mota undan den - en katt är betydligt snabbare än jag.

Ser vi den igen så går vi såklart inte närmare, men den dök upp bakom oss idag och förföljde oss när vi försökte gå ifrån den. Finns det några knep att skydda sig från en snabb och aggressiv katt?

Det var väldigt tråkigt!

Vattenpistol välj en i glad kulör så ingen tror den är på riktigt! Eller”blomspruta”och sätt strålen på hård. Katter brukar inte gilla vatten.

Haft en hund hatande katt, men hon flög bara på hundarna när de kom olovandes in på tomten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Bra gårds och stallhund
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka