Belysning i stall och lösdrift nattetid?

Mooch

Trådstartare
Har ni någon belysning på nattetid i era stall eller ute vid ligghallar eller i lösdriften? Vad har ni för erfarenheter, trivs hästarna bättre med belysning eller utan?

Jag funderar på att ordna belysning nattetid utanför ligghallen i lösdriften. Min tanke är att hästarna då har någonstans i hagen där de har en chans att vila men ändå lätt se om något farligt närmar sig (vilket det ju förhoppningsvis sällan gör, men i hästarnas hjärnor spökar det ju ofta). Men fungerar det så eller står hästarna hellre i mörkret?

Några andra funderingar är om tänd belysning påverkar vinterpälsen (ska väl vara jädrans stark lampa då kanske), om andra djur dras dit, om insekterna dras dit? Inne i ligghallen vill jag inte ha tänt, där tycker jag det snarare ska vara mörkt så att insekter inte kommer in.

Kollade på solcellslampor igår, såna som laddar batterierna i solsken och sen lyser ett antal timmar i mörkret. Hur bra funkar de? Någon som har såna?

Och så samma funderingar för de nätter hästarna står inne: trivs hästar bättre med en liten nattlampa tänd eller ska man låta det vara helt mörkt?

Sv: Belysning i stall och lösdrift nattetid?

Jag tror inte hästarna bryr sig om det är svart eller om dom har en svag nattlampa till exempel. Jag har nattbelysning för jag vill kunna se vad som händer om det händer något. Om jag smyger ut i stallet på natten av någon anledning (det händer ju oftast om man fölvakar eller har någon sjuk häst) så stör man inte heller om man inte måste tända ljuset. Nattbelysningen är diskret och inte i närheten/riktad mot boxarna till skillnad mot om jag använder ljus för att hindra pälssättning eller främja brunst, då är det kraftigt ljus över boxarna ett visst antal timmar.

Svag nattbelysning som inte sitter precis vid en box tycker jag inte påverkar vinterpälsen nämnvärt men ju ljusare det är desto mer påverkar det. Dock finns det alla möjliga kupor man kan ha som dämpar ljuset.

En liten diskret lampa utanför lösdriften tycker jag bara är bra.

Bara för att det är mörkt betyder det inte att hästarna inte ser någonting.

Mina pållar har bara månen som nattbelysning i utedriften, har hänt nån gång att lampan där inne blivit glömd påslagen eller att det varit tänt för någon speciell anledning, tillsyn av häst, fölvak. Har inte märkt nån skillnad på hästarnas beteende.

Ja, jag tänkte att jag bara skulle ha någon svagare lampa utanför ligghallen om jag ska ha någon, inte någon jättestark. Inne i stallet tänkte jag eventuellt lämna någon lampa på i ett rum en bit bort, så att ett svagt sken kommer in i stalldelen.

Belysning vid ligghallen är ju också en fördel när man ska ut och fodra, hämta in/ut eller bara titta till i mörkret.

Tack för dina erfarenheter!

Nej, jag vet att de ser rätt bra i mörker. Jag är ändå nyfiken på om man kan förbättra deras trivsel med ljus eller inte, eller försämra den rent av. Ett problem för mig är att hästarna ofta tycks vara skraja för området runt ligghallen, särskilt blåsiga kvällar/nätter. Därför funderar jag på sätt att hjälpa dem bli tryggare där, vilket också är en fördel för mig eftersom grinden är där... En orsak kan vara att en grävling kanske håller till där nattetid, och därför funderar jag på om ljus påverkar det hela och i såna fall hur (grävlingen bort/hästar dit? Grävlingen dit/hästar dit? Ingendera dit?)

Min ena häst har gått hela sitt liv på mer eller mindre obelyst lösdrift och bekymrar mig föga, men den andre är ny på lösdrift och mycket lättskrämd, därför funderar jag lite extra nu.

Ok, så dina hästar tycks inte ha någon skillnad på ljus eller inte. Rätt intressant, som människa tänker jag att det vore mer oroligt att ha ljus på inne i ligghallen och helt mörkt utanför, men tryggare att ha mörkt inne i ligghallen men lite belysning utanför, så man har god uppsikt. Hästarna kan ju uppleva det hur annorlunda som helst. Inte minst hörseln är viktig, vilket förmodligen är en orsak till att mina står ute på öppna hagen när det blåser - då är det svårare att ha koll på vad som rör sig runt ligghallen eftersom ljuden försvinner i blåsten.

En annan aspekt är ju att de ställer om synen ganska långsamt mellan ljus och mörker, kan det månne leda till att de stannar utanför belyst område i hagen (om de nu gör det)? Fast dina verkar ju inte bry sig om det. Hm, måste se om jag kan hitta någon forskning om detta :)

Jag har en svag nattlampa i boxarna . Den ger ledljus men inte så mycket mer. Väldigt praktiskt för egen del är det iallafall :)

Hittade i alla fall en intressant buketråd från 2008 med många olika åsikter. Hästar som sover bättre/sämre, är lugnare/oroligare, går in i ligghallen/går inte in osv beroende på belysning eller ej. Antar att jag får försöka hitta vad som passar mina hästar och mig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett litet dilemma som jag aldrig ställts inför förut. Jag känner mig irriterad och förvirrad då det som är bäst för min häst...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 105
Senast: Marty
·
Gnägg Alltså jag har varit lite kluven gällande spöken... Men flyttade till ett nytt stall för ett par veckor sedan o jag vågar verkligen inte...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 919
Senast: Kiwifrukt
·
Anläggning Mina två ponnier går på lösdrift, vi byggde en ligghall och öppningen var en halv långsida. Min ponny gillar inte att känna sig trängd...
Svar
10
· Visningar
6 699
Senast: Masse
·
Hästvård De enda hästar jag förut haft på bete har varit unghästar. Alla andra vuxna hästar har stått inne nattetid även på sommaren och de har...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 569
Senast: Hetla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar