Belöning till hästar

M

mammamu

Jag har lite undringar om det här med belöning till hästar, och då pratar jag inte om eftergifter mm. utan mer fast föda som tex. hästgodis mm.

Ger ni era hästar belöningar och i så fall när och hur och med vad?

Jag är kluven - vill inte ha en häst som nafsar i händer och fickor, samtidigt som det skulle vara bra att kunna belöna vid tex. markarbete, när han kommer fram i hagen mm. :confused:

Vore tacksam för synpunkter och smarta idéer.:bump:
 
Sv: Belöning till hästar

Hästar lär sig ganska fort i vilken situation de får godis om man är konsekvent och ger i särskilda situationer. Jag ger ofta mina hästar godis som förstärkning av beröm men aldrig "bara sådär" och har inga problem med nafsning och tiggerier. Problem får jag däremot så fort någon välmenande person kommer på besök och går runt i stallet och matar hästarna bara för att "de är så fina".
 
Sv: Belöning till hästar

Jag har lite undringar om det här med belöning till hästar, och då pratar jag inte om eftergifter mm. utan mer fast föda som tex. hästgodis mm.

Ger ni era hästar belöningar och i så fall när och hur och med vad?

Jag är kluven - vill inte ha en häst som nafsar i händer och fickor, samtidigt som det skulle vara bra att kunna belöna vid tex. markarbete, när han kommer fram i hagen mm. :confused:

Vore tacksam för synpunkter och smarta idéer.:bump:

Här får hästarna aldrig mat i belöningsform! Dom förstår sig på eftergiften tillräckligt väl, även när det gäller markarbete.
Enda gången jag ger mat ur näven är när jag tränar ena pållen på att buga, och då är det mer som lockning än belöning..:angel:

godsaker ges i krubban eller på marken..
vill du belöna han för att han kommer fram i hagen kan du ju ge han godsaken på backen så att han aldrig uppfattar att det goda kommer från händerna...;) eller i krubban när han kommer in.

Sommartid går vi ibland en tur ner till äppelträden efter ridtur där hästarna får mumsa i sig en stund...:) om dom ser det som belöning, nja

När jag var i USA var jag med på en klicker clinic, samma som man använder på hundar, när hästen gör rätt, gör man ett klick för att sedan ge godis... detta oavsett om man är på backen, rider eller kör.
funkar jättebra på hundar, men jag skulle aldrig få för mig att använda mig av det på hästar... :crazy:
 
Sv: Belöning till hästar

Jag använder ofta godis som belöning. Ger alltid min häst godis när jag tagit honom i hagen. Eller när jag ska lära honom något nytt. Etc.
Detta gäller dock MIN häst. Han blir aldrig bufflig/tiggig. Om det beror på hur han är i personligheten, eller om det beror på hur jag hanterar honom vet jag inte så noga. Men så gör jag i alla fall.
 
Sv: Belöning till hästar

När jag var i USA var jag med på en klicker clinic, samma som man använder på hundar, när hästen gör rätt, gör man ett klick för att sedan ge godis... detta oavsett om man är på backen, rider eller kör.
funkar jättebra på hundar, men jag skulle aldrig få för mig att använda mig av det på hästar... :crazy:

Varför inte det?
Det är väl en rätt vanlig metod även på hästar...
 
Sv: Belöning till hästar

Jag belönar mina hästar med ord eller godis. Har aldrig upplevt att de blir naffsiga.
 
Sv: Belöning till hästar

mammamu - eksemfrågor ska vara på hästvård.

godisfrågor på tex hästhantering.

bildtrådar på gnägg.

stamtrådar på avel.

utrustningsfrågor på utrustning.

foderfrågor på foder.

veterinärfrågor på hästvård.

Islandshästar är inga häst-ALIENS.

På den här sidan ska det finnas trådar om gångartsträning inför tävling.

Men den kompetensen tappas om forumet spammas med allt möjligt annat hela tiden.

läs forumreglerna och det nålade här ovan och lägg dina inlägg rätt så får du mycket bättre svar !
 
Sv: Belöning till hästar

Vad har detta med tävling på islandshästar att göra?

Jag tycker det var en bra fråga!:angel:

Om du granskar Islandshästforumet så är det hur många trådar som helst som INTE handlar om tävling.

Det skulle nog inte vara så många trådar om det enbart rörde tävling ty enbart det ämnet skulle snart vara uttömt.

Geggnir
 
Sv: Belöning till hästar

Jag tycker det var en bra fråga!:angel:

Om du granskar Islandshästforumet så är det hur många trådar som helst som INTE handlar om tävling.

Det skulle nog inte vara så många trådar om det enbart rörde tävling ty enbart det ämnet skulle snart vara uttömt.

Geggnir

Tvärtom.

På den tiden det VAR bättre styr och mindre "fjortis-isis-eller-jag-vill-hellre-spamma-här-än-på-rätt-ställe-för-jag-vill-bara-prata-med-mina-isiskompisar-eller-skryta-lite-med-MIN-söta-isis"
orkade fler med mångårig erfarenhet av alla del slags gångartsproblem hänga kvar här.

Den som tror att man snabbt lär sig gångartsridningen och att ämnet blir uttömt har uppenbarligen inte ridit tusentals olika islandshästar ;)

Jag blir mest irriterad när jag går in här för jag tycker jag borde anmäla halva förstasidan till moderatorn, men det har jag ju inte varken tid eller lust med. Man blir blockad en minut för varje anmälan så det kunde vara ett halvtidsjobb :p

Ju mer adekvata intressanta diskussioner, ju mer kompetens på forumet för just islandshästens speciella problem. Nämligen GÅNGARTERNA.
 
Sv: Belöning till hästar

Han men en häst som har tendens att bli nafsig ska man ju inte ge den godis så ofta, men det är flera stycken hästar i stallet som man kan ge godis en gång efter en ridtur. Nästa gång kollar de sött på en men när de inte får någonting; "nähä. Nänä, då blev det väl inget denna gången då"

/Jenny
 
Sv: Belöning till hästar

Varför inte det?
Det är väl en rätt vanlig metod även på hästar...

Det växer i USA vet jag, hur det är här hemma vet jag inte...
Jag skulle aldrig använda mig av det eftersom det går att träna en häst på exakt samma sätt med hjälp av NH, skillnaden är att där belönar man med eftergift i stället för godis!
För mig är godis en muta, som man ger hästen när den uppfört sig bra, frågan är vad som händer när man en dag tar bort godiset kommer hästen gortfarande uppföra sig lika bra?
Lika lite som jag vill att hästen ska se mig som ett vandrande träd den kan skrubba sig på efter ett rid pass, vill jag att den ska se mig som en vandrande godis automat, som ger den godis så fort den uppför sig.
För uppföra sig skall den alltid göra oavsett belöning.
Självklart är det upp till var och en hur man belönar sin häst!;)
 
Sv: Belöning till hästar

Det är ju bara en förstärkt belöning. Passar bra när man ska lära in något nytt.
Efter ett tag kan man trappa ner på det och belöningen blir istället ett "braaa" eller helt enkelt en eftergift. Min häst beter sig lika bra trots att jag tar bort godiset iaf, så det är min erfarenhet.
 
Sv: Belöning till hästar

Belönar bara med eftergift, vid vissa tillfällen skrittar jag ett varv på långa tyglar eller sitter av, spänner upp sadelgjorden och leder honom. Använder rösten mycket och klappar/kliar. Dock får han alltid något att tugga på då jag ställt in honom efter träning. Det är också en form av belöning, men även ett sätt att få i honom tillräckligt med salt. Han vägrar saltstenen så efter träning får han lite kraftfoder/müsli med en dryg matsked salt. Det tycker han om.
 
Sv: Belöning till hästar

Förresten, tycker era hästar om hästgodis? Jag har provat med otaliga sorter och smaker i alla prisklasser men han vill inte ha. Jag har vänner med samma erfarenhet. Hur pass vanligt är detta? Jag ger morötter eller äpplen istället, det älskar han! Alternativt tar en liten promenad i grimman och låter honom äta gräs. Tycker det verkar både bättre och nyttigare.
 
Sv: Belöning till hästar

Ger nästan alltid nåt sorts godis efter ett arbetspass. I ridning får hon när allt är klart. Sadelgjorden och nosgrimman lossad, täcket pålagt... och i körningen "tuggar hon i regel på nått" medans jag spänner ifrån.
Hon är inte naffsig och besvärlig utav detta.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 319
Senast: Castellini
·
Hästhantering Är medryttare på en häst som tigger godis. Har jag inte godis så blir den sur lägger bak öronen och blir hotfull. Vänder baken till och...
Svar
16
· Visningar
2 834
Senast: iNTOHiMO
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 238
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp