Sv: Belöning åt fd fånghäst
Jag har ett kliställe på mina hästar som jag använder som "belöning".
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Måste du ge godis alls?
Beröm med rösten och en klapp i stället, det duger lika bra!
Mina hästar får aldrig några godsaker, mer än möjligen några nedfallna äpplen utkastade i hagen....
Det där har INGET med rasen att göra, utan enbart uppfostran! Var tydlig med vad du vill att hon ska göra och ge henne inga andra alternativ.
jag kan inte förstå varför man skulle vilja belöna hästen med mat eller godis?
Framförallt inte om hästen redan innan är "envis" (vilket jag ser som ouppfostrad)
<snip>
Det är ju det det INTE är! Jag har, som sagt, ägt närmare 40 shettisar och ingen av dem har varit envis, men några felhamterade har kommit hit.Generella särdrag!! Ingen som förstår sig på hundar kallar rottisar kamphundar lika lite tycker jag att man inte förstår att shettisar är envisa, det är ett rastypiskt drag!!!!
För att allt för många shettisar är dåligt uppfostrade då det mestadels är barn sö hanterar dom. Och många glömmer bort att det är en stor häst i en liten kropp...likadant kan man beskåda i hundvärlden. Småraser får sällan den uppfostran de skulle behöva.
Jag har inte träffat en shettis som inte är envis. Visst spelar uppfostran och hantering viss roll men det fråntar inte faktumet att olika raser har olika särdrag, hästar som hundar!!