Belöning åt fd fånghäst

Sv: Belöning åt fd fånghäst

Föreslår att du mailar tillverkaren och frågar vad de innehåller.
Men tyvärr är jag nästan 100% säker på att de är laddade med socker och vete! Hästgodis brukar vara det...

Morötter och äpplen är inte så bra det heller, även om en miniliten bit inte lär vara någon fara. Bröd är jättefarligt att ge pga det höga stärkelseinnehållet, mkt värre än äpple.

Jag brukar ge linfröpellets, betfiberpellets eller ett par lusernpellets.

Jag har ett kliställe på mina hästar som jag använder som "belöning".
:bow:

jag kan inte förstå varför man skulle vilja belöna hästen med mat eller godis?
Framförallt inte om hästen redan innan är "envis" (vilket jag ser som ouppfostrad)

Sen, om en häst har fått "ta över" hos en tidigare ägare så kan de ha kvar försöken att testa nya ägaren i många år. Jag har själv haft en sådan, ett halvblod (177 cm), vars förra ägare var jätterädd för den. Hon slutade aldrig att försöka få vända och gå hem när vi skulle rida ut, men hon insåg lika snabbt varje gång att det inte var lönt den här gången heller. (det var bara att morra lite på henne och styra dit vi skulle) Och när jag sålde henne så kunde inte ägarens sambo leda ut henne till hagen, för hon gjorde som hon ville med honom. Och detta var då alltså en häst som jag kunde leda med ett balsnöre runt halsen... (för syns skull)

Måste du ge godis alls?
Beröm med rösten och en klapp i stället, det duger lika bra!

Mina hästar får aldrig några godsaker, mer än möjligen några nedfallna äpplen utkastade i hagen....

Det där har INGET med rasen att göra, utan enbart uppfostran! Var tydlig med vad du vill att hon ska göra och ge henne inga andra alternativ.

Det ar som att saga att det ends som skiljer en Rottweiler och en Labrador ar uppfostran.:p

:bow:

jag kan inte förstå varför man skulle vilja belöna hästen med mat eller godis?
Framförallt inte om hästen redan innan är "envis" (vilket jag ser som ouppfostrad)
<snip>

Kanske for att det ar hasten's "betalningsmetod" och darfor fungerar battre an en klapp eller kli?

Skar en morot i tunna 'slantar', obetydligt tjockare an enkronor, sa racker en morot jatte langt.

Din jämförelse haltar lite
Att påstå att det tillhör rasen att en shettis är envis är lika fel som att det är rastypiskt för rottweiler att vara kamphund. I bägge fallen finns enstaka undantag men merparten beror på felaktig hantering.

läste på min mini horslyx-burk idag och det var rätt mycket socker i dem så de är nog inget alternativ just FYI :D

Generella särdrag!! Ingen som förstår sig på hundar kallar rottisar kamphundar lika lite tycker jag att man inte förstår att shettisar är envisa, det är ett rastypiskt drag!!!!

Det beror på hur man ser det. Rottis för mig är en brukshund. Shettisar är otroligt smarta. Men jag förstår inte vad det har med tråden att göra.

Hastflicka; Då har du inte hittat rätt kliställe ännu.

Generella särdrag!! Ingen som förstår sig på hundar kallar rottisar kamphundar lika lite tycker jag att man inte förstår att shettisar är envisa, det är ett rastypiskt drag!!!!
Det är ju det det INTE är! Jag har, som sagt, ägt närmare 40 shettisar och ingen av dem har varit envis, men några felhamterade har kommit hit.

För att allt för många shettisar är dåligt uppfostrade då det mestadels är barn sö hanterar dom. Och många glömmer bort att det är en stor häst i en liten kropp...likadant kan man beskåda i hundvärlden. Småraser får sällan den uppfostran de skulle behöva.

+1 på den!

Finns inte någon som helst anledning att en shettis hanteringsmässigt ska vara på något annat vis än andra ponnyer/hästar. Annat än att de inte uppfostrats ordentligt och/eller hanteras av små barn och har lärt sig att gra lite som de vill och komma undan med det. Vilket för övrigt aldrig är barnets fel.

Shettisar är dessutom små arbetshästar, inte små prydnader eller 'automatiska barnponnyer' (shettisar, likt andra raser, kan vara suveräna barnponnyer, men det kommer inte automatiskt bara för de är i lagom storlek).

*KL*

Till TS´:

Jag ser ingen som helst anledning att ge belöningsgodis, punkt. Men om man vill det så finns det sockerfria godisar att ge som är helt säkra ur fånghänseende. Om man nu inte vill skiva en morot då.. (En morot ger ingen fång, och en morot lär räcka flera dagar om man inte ger hästen kopiösa mängder mutgodis). Men bättre är att skippa godisMUTAN och satsa på att uppfostra och motivera ponnyn istället, då kommer den glatt jobba för verbalt beröm, kli osv.

Jag har fyra ponnyer i stallet, två shettisar, två welshar - och totalt godisförbud. Inga som helst problem och precis samma uppförandekrav/uppföranderegler för allihop. De reglerna/kraven är för övrigt samma som det varit för kallblod, halvblod, araber och fullblod.

Se ts inlägg.
Jag vidhåller att olika hundraser har generella särdrag liksom olika hästraser. Ja rottis är brukshund, kategorin vallhund...

Nej egentligen helt ot så sorry TS

Jag har inte träffat en shettis som inte är envis. Visst spelar uppfostran och hantering viss roll men det fråntar inte faktumet att olika raser har olika särdrag, hästar som hundar!!

TS ser ju en vits med att ge godis och jag vill också veta vad som kan vara bra för fd fånghäst, alla gör inte likadant, en klapp kanske inte räcker i alla lägen eller att man bara vill

Som sagt, slanta/tärna en morot. Tre morotsslantar alt tärningar/dag är helt ofarligt även för en fångis.

Annars finns det färdigt godis som är melassfritt och baserat på lucern/alfalfa. Vissa med lite vete i, andra utan vete. Läs på ingredienslistan.

Hippo har linfröpellets, ge en sådan (behöver inte blötas). Dubbelkolla så de inte ändrat receptet, men förr var det bara linfrö i det, inget annat.

Eller ge en melassfri lucernpellets (ger du en kan du ge torr, de melassfria sväller inte likadant som de melassade heller).

Jag har inte träffat en shettis som inte är envis. Visst spelar uppfostran och hantering viss roll men det fråntar inte faktumet att olika raser har olika särdrag, hästar som hundar!!

Hur anser du envishet yttrar sig hos häst, alltså vad är det för beteende/uppförande som du tycker är envishet och är ett särdrag hos shettisar? *nyfiken*

Ja jisses... Tack för de råd om morotspengar och annat. Det ska jag ta till mig och undersöka. Och Ameo. Om jag vill belöna mina hästar med "godis" på samma sätt som många gör med hundar vid träning så är väl det min ensak? Hästarna lider knappast av att får nåt gott när de gör rätt. Annars så är alla som ger sina barn lördagsgodis barnmisshandlare. Alla ni som har gett svar och tips på det jag frågade ska ha tack.

Envishet betyder just det, och stor viljestyrka och detta är inte nödvändigtvis av ondo. Tar en parallell till hundvärlden, du kan generellt sätt inte uppfostra en labbe och en schäfer likadant då deras temprament och lynne är olika generellt sätt. Sen har vi alltid individen att ta hänsyn till. En shettis kan du behöva vara än tydligare mot än många andra hästraser då de har just detta lynne med sitt särdrag envisheten, det särdraget var nog bra att ha på shetlandsöarna..:laugh:

Svara på frågan istället, beskriv den envishet du menar?

För endera har jag två väldigt otypiska representanter för rasen i stallet, och känner en bunt till lika otypiska, eller så lägger vi olika värderingar i envis. Eller så pratar du om ouppfostrad.

En labrador och en rottweiler ska ha EXAKT lika god grundlydnad, dvs gå i koppel utan att dra, kunna gå fot, sitt, ligg, stanna, komma på inkallning osv.

Det är inte ursäktat att en huskey drar i kopplet bara för det är en draghund liksom, eller att en terrier drar mattes arm ur led för att jaga löv bara för det är en jakthund. Det är bara ouppfostran ursäktad med ras..

Jag svarade på frågan och ja hundar som hundar bör ha viss grundlydnad men vägen dit är olika för olika raser. En schäfer, rottis etc. kan du få göra helt andra moment och vara helt annorlunda än gentemot till exempel en "vekare" hundras, dvs du uppfostrar så resultatet blir likadant men mot en "hårdare" hund måste du vara än mer konsekvent mot. Förstår du min liknelse? En shettis generellt sätt upplever jag som arbetsvillig men med enormt mycket egen vilja och envishet (vilket som sagt inte behöver vara av ondo) så ditt bemötande som människa måste vara än mer konsekvent..

Ts ville dock ha råd om godis så det här förtjänar nog en helt egen tråd förmodligen..

Liknande trådar

Hundhälsa Är det ens möjligt? Jag har levt i tron att färskfoder mer eller mindre är lösningen på alla slags problem man kan ha med en hund. Jag...
Svar
18
· Visningar
3 396
Senast: Jadzia
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 360
Senast: mily
·
Foder & Strö I torsdags kom det hem en shettis till oss. Världens goaste lilla farbror på 23 år men tyvärr ganska tunn. Enligt ägaren hade den haft...
2
Svar
25
· Visningar
4 333
Foder & Strö Vill ha lite tips, har tyvärr dålig koll på olika foder. Ska göra en analys på hö´et för i år och utgå från det. Men som sagt ge lite...
2
Svar
26
· Visningar
2 955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka