Belöning åt fd fånghäst

Sv: Belöning åt fd fånghäst

Jag håller med dig fram till generaliseringen. Olika individer kräver olika approach - ja. Men det är (tyvärr) inte så att alla individer i en ras är likadana. Dvs det finns hårda/skarpa labbar och det finns veka rottisar. Konsekvent ska man alltid vara. Däremot är det STOR skillnad vad som MOTIVERAR olika individer. Det ä dock inte så att det enda motivator som funkar på shettisar stavas godis/mat. Då har man bara letat dåligt.

Men TS tyckte ju att iom att hästen är shettis har den bestämt humör och blir sur när den inte vill. Det är varken envishet eller raskarakteristiskt - det är en individ som LÄRT sig att om man inte vill så fungerar det med att bli sur så lönar det sig på ena eller andra sättet. Dvs det är en fel uppfostrad individ. Kanske för det varits inkonsekvent, varits för vek/mjuk osv osv. Men det är likförbenat ett uppfostransfel/bristande uppfostran och INTE ett rastecken för en shettis att tjura när de inte får sin vilja igenom.

Mycket egen vilja, uppfinningsrikedom osv kan anses som raskaratärstecken, men HUR djuret reagerar när den inte får som den vill/för att få sin vilja igenom - DET är enkom uppfostran.

Tack och lov, jag har fyra ponnyer i gräsfri hage vars absolut största önskan rent generellt är att äta gräs. Det är inte för de är menlösa små fjollor som jag kan leda dem genom gräs utan att det blir tvärstopp eller jag får armen avsliten. De kommer högst troligt aldrig (sålänge de går på gräsfritt) sluta att fundera ut nya sätt att snika åt sig gräs, eller att prova och se om just idag är dagen då jag blivit senil och tillåter dem att köra ner huvudet direkt utanför hagen. Däremot vet ALLA att säger matte nej då är det nej, och efter ett lamt försök som bemöts med nej, så går de glatt vidare utan att försöka igen.

Men de föddes inte så, de har uppfostrats så. Ingen av dem surar ihop för att de inte får som de vill, de har liksom lärt sig att man tjänar inte ett dugg på att bli sur (tvärtom).

Ts frågar efter godis att belöna fångponny med. Jag påpekar då ärr belöni.g inte nödvändigtvis måste vara godis, detta eftersom godis kanske inte är det bästa för en fånghäst. Och att det fungerar utmärkt att belöna utan godis (även på hundar, för övrigt - jag kan inte bli imponerad av en hund som gör diverse trick samtidigt som den har full koncentration på godisbiten i mattes/husses hand.)
Och tack Alex, för att du förstår vad jagenar.
Det största "problemet" med shettisar är att de är så intelligenta och lättlärda, för de lär sig även dåliga saker lika snabbt. Men jag har aldrig någonsin behövt vara mer tydlig mot en shettis än mot de övriga raser jag haft. Sen ja, de har särdrag, men envishet är inte något sånt.

Vi får nog enas om att vi har delade åsikter, jag förstår dina argument men jag delar dom inte, vissa saker håller jag med om som att alla individer är olika men rasen som helhet och generaliserat vidhåller jag shettis som utpräglat "shettisenvis", håller också med om att uppfostran är a och o.

Det handlar inte om att bli imponerad, det handlar om vilket belöninssystem som är mest gynnsamt för den hunden, för vissa hundar är godis det ultimata, för andra lek, för andra godis och lek etc. Att uppfostra och lära lydnad, spår etc. genom belöningen är det bästa du kan göra för en hund, att träna lydnad helt utan belöning är inte gynnsamt för alla hundar....

Detsamma kan översättas till hästar.. Vill man ge godis i ett visst syfte, inget fel med det.

Detsamma kan översättas till hästar.. Vill man ge godis i ett visst syfte, inget fel med det.
Jag har hittills aldrig träffat en häst där godis som belöning är det bästa sättet att lära hästen något. Har man dessutom en häst som av någon anledning bör "hålla igen på maten" så verkar det väl ovanligt dumt att belöna den med just mat, även om det är små mängder.

Min erfarenhet är att hästar som fått godis som belöning mest börjar tigga efter mer och inte sällan då blir ganska odrägliga att hantera.

Jag håller helt med. Det är lite skillnad mot 40 kg rottis som tigger godis än 4-500 kg häst ;)

Min erfarenhet är att hästar som fått godis som belöning mest börjar tigga efter mer och inte sällan då blir ganska odrägliga att hantera.

Dessutom, så de hästar som är godismotiverade är enligt min mening de som lättast börjar tigga..

Visst, man kan lära dem att sluta tigga, men det känns onödigt komplicerat att först med hjälp av godis lära hästen att lyfta höger framben, för att sen behöva lära den att inte tigga ;)

Ang att godis minsann är det enda som funkar på vissa hästar. Hur är de egentligen att rida, stannar ryttaren och ger en godisbit när hästen gjort en skänkelvikning?

Jag är som sagt dessutom 110% bestämd i att ponnyer tänkta till barn och/eller som kommer hanteras av barn - de har ingen som helst anledning att ens veta att det finns någonting som heter godis.

Min shettis skulle inte tigga mot mig (om jag inte gav godis, då skulle han nog bli rabiat), men han har godistränats innan han kom hit. Det tog MIG kanske 3 ggr att få honom att INTE puffa mig i magen för att få godis. Men han provar det gärna på nya barn han möter. Ett medelstort femårigt barn knuffas omkull av en uppfodrande mulknuff av en shetlandsponny..

Sen, nu kommer många säga "min ponny tigger aldrig". Betänk då följande sanna historia:
Min moster var ofta här förr, och hon tror vägen till djurs hjärta går via magen. Jag hade då bara araber och fullblod så jaja låt henne mata i hästarna godis då, de vet ju att det bara är av henne de får och de är ju inte direkt tjocka liksom ;). Dessutom blev de inte tiggiga mot andra, och henne 'frågade de fint' om godis.

Ofta brukade hon tycka 'nej nu räcker det' men sen när de frågade så fint och försynt fick de en bit till. Den mest försynta - XX- han ställde sig och tittade och sträckte mjukt fram mulen några cm och verkligen 'frågade'. En dag kom hon in från hagen och tyckte "XX BET mig!?". Jag var helt säker på att hon sa fel och det var unghästen YY som nypt till - den var i åldern där de kan vara som häftapparater. Men nej, det var XX. De hade fått godis, godiset tog slut så hon sa det räckte. XX frågade fint och försynt men godiset var ju slut så han fick inte extrabiten som han alltid brukade få. Då nöp han till i frustration, han "gjorde rätt" men fick inte belöningen han VISSTE han skulle ha... Kan inte klandra hästen, men det visar extremt väl baksidan med att vänja dem med godisbelöning för något.

ALLA belöningssystem har för övrigt krashat den dag hästen börjat FÖRVÄNTA sig belöning för något och blir irriterad när det uteblir.. Dvs när hästen börjar träna matte "när jag gör såhär ska du gör såhär (t ex ge mig godis).

Jag är som sagt dessutom 110% bestämd i att ponnyer tänkta till barn och/eller som kommer hanteras av barn - de har ingen som helst anledning att ens veta att det finns någonting som heter godis.
Mina hästar undrar vad det är för gift jag kommer med om jag nån gång lägger en morot i krubban och jag har till och med hästar som inte äter äpplen - som då och då kastas ut i hagen till dem.
Vi ger dem ALDRIG gocis ur handen.

Liknande trådar

Hundhälsa Är det ens möjligt? Jag har levt i tron att färskfoder mer eller mindre är lösningen på alla slags problem man kan ha med en hund. Jag...
Svar
18
· Visningar
3 396
Senast: Jadzia
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 360
Senast: mily
·
Foder & Strö I torsdags kom det hem en shettis till oss. Världens goaste lilla farbror på 23 år men tyvärr ganska tunn. Enligt ägaren hade den haft...
2
Svar
25
· Visningar
4 333
Foder & Strö Vill ha lite tips, har tyvärr dålig koll på olika foder. Ska göra en analys på hö´et för i år och utgå från det. Men som sagt ge lite...
2
Svar
26
· Visningar
2 955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka