Bellisimo M

pastejja

Trådstartare
Jag fortsätter med mina "dagens dummaste fråga".
Det pratas ju så mycket om hur fantastisk Belissimo M är, och jag tror det, men vad är det som är så fantastiskt? Är det hela paketet eller någon utmärkande egenskap?
Jag skulle gärna vilja veta mer om vad som är utmärkande med hans avkommor, och möjlligen om det finns svagheter?
/U

Sv: Bellisimo M

Jag läste mkt på amerikanska sidor när jag skulle välja hingst och där var det allmänna intrycket besvikelse över hans avkommor.
Jag har dock inte sett några själv så jag har ingen egen åsikt i fallet.

intressant med era svar..

Jag har stulit info från Flyinges info om Belamour:

Belamours far Belissimo M vann Bundeschampionatet 2003 för 4-åriga hingstar i Warendorf och blev tvåa bland 6-åriga hästar 2005. Belissimo M låg 2008 på en femteplats bland alla dressyrförärvare i Tyskland rankad efter deras avelsindex. Han är en ung hingst av exceptionellt hög kvalitet, hans avkommor är mycket eftertraktade och betalas med höga priser på de tyska auktionerna. Han är redan far till många godkända hingstar runt om i världen.

Och det låter ju trevligt, jag vet att flera talar sig riktigt varma för Bellisimo M när vi diskuterar hingstar. Min erfarenhet av hans avkommor är mycket begränsad och sträcker sig till att jag har sett Belamour några gånger och tycker personligen att han ser sympatisk ut, vacker färg, gillar inte hans rörelsemekanik och jag känner inte att det är en hingst i min smak.
Har sett en del andra avkommor som verkar ha samma mekanik, just nu kan jag inte kolla om jag hittar film på honom själv..
Senast igår var det en som jag faktiskt tror har en del vettigt att komma med. Kom aldrig mig för att fråga, det var så självklart och jag funderade inte förrän senare.
Hoppas på svar ;).

/U

Det går ju inte att förneka att det är en bra hingst, han har ju lämnat mycket bra och ligger högt i index, men de avkommor jag sett har helt enkelt inte tilltalat mig. (De har bland annat varit väldigt olika i storlek och typ.)

Det går ju inte att förneka att det är en bra hingst, han har ju lämnat mycket bra och ligger högt i index, men de avkommor jag sett har helt enkelt inte tilltalat mig. (De har bland annat varit väldigt olika i storlek och typ.)

Då kan vi kanske utesluta att han typar sina avkommor ;). Ridbarhet? Elasticitet? Temperament? Något borde väl vara genomgående när han hyllas så mycket?
/U

Då kan vi kanske utesluta att han typar sina avkommor ;). Ridbarhet? Elasticitet? Temperament? Något borde väl vara genomgående när han hyllas så mycket?
/U

Jag tror de är väldigt ridbara och ofta lösgjorda/mjuka med lång steglängd. Tråkig typ ibland. Blickpunkt är ju fantastisk, så det finns ju goda representanter för blodet.

Jag tycker mycket om Belissimo M, men jag misstänker att han är en sk slut produkt, och det kommer att vara svårt att hitta linjer där han kan lämna absolut maximum.
Men vem vet, kanske har jag fel.

Den här såg jag på Strömsholm och den var helt fantastisk:

http://blup.se/sv-SE/horses/188311-bandolero-f

Den skulle fått en 10 på typ om den inte varit så stor.
Sen finns ju Diomedes som är godkänd i Oldenburg, jag såg den på bruks förra året och den var fin, men inte fantastisk.

Denna är också bedömd - med helt okej siffror. FFa verkar Belissimo M typa sina avkommor väl - 9-a på typ denna med..

http://blup.se/sv-SE/horses/208150-blanzeflor

Har för mig att även Braveheart visades på bruksprovet.

Nej, jag håller inte med om att Belissimo M skulle vara en sk slutprodukt. Nu är det lite för få avkommor för att dra några slutsater, men det verkar iaf vara kvalitet på de som visats i Sverige.

Liknande trådar

Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
284
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 182
Senast: valy
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 365
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
979
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit