Belastningsfång

P

Pieces_

Jag undrar lite varför man så sällan ser svar om belastningsfång.
eller alltså frågar ngn "vad är fång" så tycker jag aldrig att svaren innehåller att det faktiskt finns olika sorter osv.

Till saken; jag är intresserad av o läsa om alla olika sjukdomar som hästar kan få;
någon här som vet ngn sida där det står mer specifikt om just belastningsfång? Jag mena, man vet vad det är, vad det kommer ifrån osv; men jag vill läsa dte helt svart på vitt liksom :)

Sv: Belastningsfång

Därför att överbelastningsfång är bara en slags benämning som överrenstämmer ganska likt med fång och har inget att göra med utfodringbetingad/förlossnings fång. Överbelastningsfång är snarare en läderhudsinflammation till följd av tex: stötar från hårt underlag, eller tryck i samband med skada i det andra benet. Vid överbelastningsfång så blir det ej någon allmän påverkan på organsismen. Vid sk *foder-fång* så är det rubbning av tarmfloran som utlöser attacken.

sök på laminitis så hittar du en del. Engelsk fakta.

Jo precis. men det jag menade var att det ändå är för lite prat om belastningsfång.
Det är faktiskt vanligt det med; tex vid skada i motsatta benet; och där av felbelastning i det andra.

Jag har också undrar över det där. Dom hästägare som jag pratat med verkar inte så intresserade av att veta mer, tyvärr.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 720
Senast: Amha
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 805
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 740
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka