Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vilket ben belastas mest i höger galopp på rakt spår respektive höger galopp på volt/böjt spår?
Håll ändå kolla på temperaturen på hovarna, fång kan ge ömhet i hoven innan det "syns" såpass att hovis ser det.
bra hovis borde ha använt sin visitertång vid misstanke om fång
... inte glömma att det KAN vara fång på väg.
Nu är jag neggo, men utesluta fång skulle jag INTE våga oavsett. Utan hålla stenkoll, och om hästen inte blir symptomfri tämligen 'direkt' med skor utgå från det värsta (dvs fång) tills jag kom till klinik.
L.s fånganfall i vintras visade ju sig som en 'skum enkelsidig hälta'. 2 veterinärer, 2 hovslagare och en fångnojig matte - vi missade det/uteslöt fång allihop.
Så, förhoppningsvis är det ömfotad, men om inte bättre i princip direkt med skor skulle jag återgå till fångmisstanke om de symptom du beskrivit kvarstår.
Galoppen är ett 3 taktigt rörelsemönster och hästens högtsa naturliga flycktgångart. På rakt spår så vill jag påstå att val av tempo och underlag är det mest avgörande men att belastningen är ganska liksidig mellan v.b.h.f.v.f. och obetydligt mer belastat på h.b. På böjt spår så har tempo och underlag mindre betydels eftersom det alltid leder till att det mest belastade benet blir v.f.
Ett klassiskt ex. är dagens tävlingsgaloppisar som alltid tävlas/går snabbjobb i motsos dvs i vänstervarv och inom ett år efter att träningen startats uppvisar klara överbelastningar i h.f. Jämför vi däremot med en travare som tävlar med bakvikt och i en för hästen next högsta flyckgångart så ligger belastningen i full träning/tävlingstemp på h.b.
hf går i och för sig längre väg i vänster varv, när det är ytterben. Dock har jag aldrig upplevt själv att ett ont framben ger mest symptom som ytterben men det kanske beror på vad problemet är?
stackare dig - jag håller en tumme