Belastning i höger galopp?

Sv: Belastning i höger galopp?

Det kan mkt väl bero på vf.

Jag är mkt mer försiktig i val av underlag numera- även om jag alltid har varit ganska petig.

Ingen förbättring även med en cm tjocka sulor.
Ringde hovis, ska få skor i helgen.

Jag fick tag på hovslagaren och vi var dit idag. Fy f*n vad jag var orolig på vägen dit.
Men hovis hittade inga tecken på fång, däremot tecken på att han varit ömfotad.

Skoddes med skor och jag är så grymt glad att det inte var fång!

Ska bli intressant imorrn att se om han bjuder till mer på promenaden!
Även om han inte gör det, så kan jag utesluta det värsta, dvs fång, och kan fortsätta med veterinärbesök el kiropraktor.

Håll ändå kolla på temperaturen på hovarna, fång kan ge ömhet i hoven innan det "syns" såpass att hovis ser det.

Jo, men vad menas med "varit ömfotad"? Lätt reaktion för visitertång kanske? Jag vet inte, hoppas såklart att det "bara" är ömma hovar, men ville ändå tipsa om att hålla koll på hovarna och inte glömma att det KAN vara fång på väg.

Visst har du rätt :)

men men flyttar på tången så man kan avgöra var det gör ont, jag skrev mest som note to TS

Nu är jag neggo, men utesluta fång skulle jag INTE våga oavsett. Utan hålla stenkoll, och om hästen inte blir symptomfri tämligen 'direkt' med skor utgå från det värsta (dvs fång) tills jag kom till klinik.

L.s fånganfall i vintras visade ju sig som en 'skum enkelsidig hälta'. 2 veterinärer, 2 hovslagare och en fångnojig matte - vi missade det/uteslöt fång allihop.

Så, förhoppningsvis är det ömfotad, men om inte bättre i princip direkt med skor skulle jag återgå till fångmisstanke om de symptom du beskrivit kvarstår.

Vilket ben belastas mest i höger galopp på rakt spår respektive höger galopp på volt/böjt spår?

Galoppen är ett 3 taktigt rörelsemönster och hästens högtsa naturliga flycktgångart. På rakt spår så vill jag påstå att val av tempo och underlag är det mest avgörande men att belastningen är ganska liksidig mellan v.b.h.f.v.f. och obetydligt mer belastat på h.b. På böjt spår så har tempo och underlag mindre betydels eftersom det alltid leder till att det mest belastade benet blir v.f.

Ett klassiskt ex. är dagens tävlingsgaloppisar som alltid tävlas/går snabbjobb i motsos dvs i vänstervarv och inom ett år efter att träningen startats uppvisar klara överbelastningar i h.f. Jämför vi däremot med en travare som tävlar med bakvikt och i en för hästen next högsta flyckgångart så ligger belastningen i full träning/tävlingstemp på h.b.

Håll ändå kolla på temperaturen på hovarna, fång kan ge ömhet i hoven innan det "syns" såpass att hovis ser det.

Yes, ditt råd följer jag och har följt sedan han fick fång förra året, jag kollar värme på hovar och puls dagligen.. Ibland flera gånger.

... inte glömma att det KAN vara fång på väg.

Det gör jag inte :( .

Häst rörde sig lite lättare idag, verkade lite trött, men dock var jag ute när det var som varmast och kvavast och det var knappt jag orkade gå bredvid honom.
Imorrn blir det att rida en snabbvända för att se om det blivit bättre.

Nu är jag neggo, men utesluta fång skulle jag INTE våga oavsett. Utan hålla stenkoll, och om hästen inte blir symptomfri tämligen 'direkt' med skor utgå från det värsta (dvs fång) tills jag kom till klinik.

L.s fånganfall i vintras visade ju sig som en 'skum enkelsidig hälta'. 2 veterinärer, 2 hovslagare och en fångnojig matte - vi missade det/uteslöt fång allihop.

Så, förhoppningsvis är det ömfotad, men om inte bättre i princip direkt med skor skulle jag återgå till fångmisstanke om de symptom du beskrivit kvarstår.

Ja jag var nog lite för glad och otydlig i det inlägget. Jag kommer aldrig utesluta fång helt förrän hans framåtbjudning är helt tillbaka, men känner att jag kan prova att rida och se hur han känns imorgon.

Jag kommer ihåg dina inlägg om Lillen, och att han haft så otydlig fånganfall i vintras. Jag ska spara det i minnet nu när jag fortsätter med min häst och försöker reda ut det här.
..förhoppningsvis finns det inget mer att reda ut, utan att det "bara" var ömhet. Framtiden får utvisa.

Galoppen är ett 3 taktigt rörelsemönster och hästens högtsa naturliga flycktgångart. På rakt spår så vill jag påstå att val av tempo och underlag är det mest avgörande men att belastningen är ganska liksidig mellan v.b.h.f.v.f. och obetydligt mer belastat på h.b. På böjt spår så har tempo och underlag mindre betydels eftersom det alltid leder till att det mest belastade benet blir v.f.

Ett klassiskt ex. är dagens tävlingsgaloppisar som alltid tävlas/går snabbjobb i motsos dvs i vänstervarv och inom ett år efter att träningen startats uppvisar klara överbelastningar i h.f. Jämför vi däremot med en travare som tävlar med bakvikt och i en för hästen next högsta flyckgångart så ligger belastningen i full träning/tävlingstemp på h.b.

Intressant. Hur kan det komma sig att h.f blir mer belastat i vänster galopp på böjt spår? Jag får inte riktigt ihop det.

hf går i och för sig längre väg i vänster varv, när det är ytterben. Dock har jag aldrig upplevt själv att ett ont framben ger mest symptom som ytterben men det kanske beror på vad problemet är?

hf går i och för sig längre väg i vänster varv, när det är ytterben. Dock har jag aldrig upplevt själv att ett ont framben ger mest symptom som ytterben men det kanske beror på vad problemet är?

Ja kanske det.

Idag har jag ridit hästen.. 9.00 för att rida innan hettan slår till.
Och, ja inte var det så värst mycket mer bjudning. (fan i helvetes jävla skit !)
Sandbana med lite sten, skrittade men han hade ingen bra bjudning. Trav så ville han gärna sakta av. Kom ut på en gräsväg som går utmed en åker, ja där gick det ngt bättre, men inte alls som det ska, fastän det var på hemåtväg. Jag klev av och då blev han piggare. Hoppade upp igen, lite segare på gräs/grus-vägen, men travade relativt piggt på där det endast var gräs, men saktade av när det blev grus igen.

Ringde kliniken, som skulle ringa upp.
Framåt 12 ringde de men de har totalt fullsmockat den här veckan. Ingen tid fanns för undersökning, endast en röntgentid på fredag, vilken jag bokade.
Hon pratade om att det eventuellt kan ha uppstått blödningar i hovarna efter verkningen, och att det är därför han tappar bjudning. Jag rekommenderades att ta ut veterinär för att iallafall ge antiinflammatoriskt -oavsett om det är fång eller blödningar. Veterinär är ringd och jag ska ringa upp igen nu på em.

Äntligen fick jag tag på en veterinär som har tid. Eller nja, vetefan om han hade tid över, men han klämde in mig ikväll. . .

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 331
Senast: JohannaB
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 871
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka