DarkInNight
Trådstartare
Vilket ben belastas mest i höger galopp på rakt spår respektive höger galopp på volt/böjt spår?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vänster bakben, därför att ytter bak driver hästen i alla gångarter.
jag hade en som bockade i fattningar - den hade en låsning mellan bäcken och länd samt flera i länden, de var följdproblem av dennes ryggdefekt som då hade gjort mer ont vid belastning vä bak, så din ide är bra - man kan spara en massa bekymmer och pengar om man lyckas hitta veterinär som samarbetar med andra kompetenser
Låsningar hittar man aldrig om man så gör hundra hältoutredningar, mina hittades heller inte av ET btw
Hrm, alltså, kan det vara problem med vänster bak om hästen inte vill galoppera ordentligt i höger galopp?
*spånar fritt*
Ryttarens sits/kropp kan också inverka får man tänka på. Hur beter sig hästen i galopp utan ryttare på rakt resp böjt spår?
någon annan kroppsdel
Hästen ifråga har alltid valt höger galopp framför vänster, men nu har det på 1-2 veckor blivit tvärtom. Han tar hellre vänster galopp.
Vid longering så rullar han på bra i vänster galopp men är ovillig till att galoppera i höger.
Det ska också tilläggas att han fick fång förra våren, sattes igång i februari och allt har gått riktigt bra. Varit med på träningar och haft kul. Tills jag var till hovslagaren för två veckor sedan och verkade honom (barfota), då försvann mycket bjudning och har inte riktigt kommit tillbaka. Går bättre med barfotaskor än barfota men det känns ändå inte riktigt bra.
Samband? Är hästen röntgad efter fånganfallet så man vet att hovarna är fullständigt återställda? Är det inte återställda till normalt så kan ju avskoningen och ev medföljande, för den hästen, felaktig verkning vara orsaken.
Eller fattade jag fel nu? Skoddes han av för två veckor sedan till barfota, eller verkades han bara för två veckor sedan?
Om han varit barfota längre tid, är det samma hovis som verkat? Ser det normalt/som vanligt ut? Hur ofta verkas hästen?
Jag har flera gånger varit med om att hovslagare inte gjort "rätt" när de verkat barfotahästar och istället gjort dem ömma.
Om hästen går bättre med barfotadojjorna känns det ju klockrent som ett hovproblem. Testat att padda upp dojjorna ytterligare för mjukare underlag? Typ neopren eller liknande?
Skulle också kunna vara hovböld på väg.
Eller fång?
torrare och hårdare nu? Rört sig mer?