Belastning i höger galopp?

Sv: Belastning i höger galopp?

Det är komplicerat det där - för det händer flera saker.

Olika ben bär mer vikt, men utsätts också för kraft när det landar, och måste ta i på ett annat sätt när det skjuter på.

Rent generellt så är det ben som är under hästkroppen det som bär mest vikt, men i detta fall så får ju höger dela på jobbet med vä fram
Men hästen landar och skjuter på med vä bak.

Jag tror att det hänger ihop med vilken typ av problem, men jag skulle i första hand tänka vä bak, om den inte vill galoppera i höger galopp
fast på en häst satt det i halskotpleran - so you never know...

Precis, svårt att veta. Det kan lika gärna sitta i ryggen/ländryggen eller var som helst.
TS; Ryggproblem ger ofta sekundära problem med hältor. Ovilja att galoppera kan bero på ryggont. Eller problem med ett bakknä, eller...
Vissa veterinärer är vidareutbildade inom kiropraktik, det kan spara mycket tid och pengar att anlita en sådan vet på klinik direkt, så slipper man ösa ut pengar i onödan.
Att bara kolla på hästen hemma med en distriktare är nog rätt meningslöst för man vill säkert kunna ta några plåtar.
Sen så får man se till om hästen är avlad för att kunna galoppera också (menar inte just din, utan rent generellt. Har man avlat fram en travhäst så är det klart att den har svårare att galoppera). Men har man en häst som inte har haft några problem tidigare och den helt plötsligt får det, så kan det ju vara läge att köra en koll på den.

jag hade en som bockade i fattningar - den hade en låsning mellan bäcken och länd samt flera i länden, de var följdproblem av dennes ryggdefekt som då hade gjort mer ont vid belastning vä bak, så din ide är bra - man kan spara en massa bekymmer och pengar om man lyckas hitta veterinär som samarbetar med andra kompetenser

Låsningar hittar man aldrig om man så gör hundra hältoutredningar, mina hittades heller inte av ET btw

Ryttarens sits/kropp kan också inverka får man tänka på. Hur beter sig hästen i galopp utan ryttare på rakt resp böjt spår?

+ Kryddan

jag hade en som bockade i fattningar - den hade en låsning mellan bäcken och länd samt flera i länden, de var följdproblem av dennes ryggdefekt som då hade gjort mer ont vid belastning vä bak, så din ide är bra - man kan spara en massa bekymmer och pengar om man lyckas hitta veterinär som samarbetar med andra kompetenser

Låsningar hittar man aldrig om man så gör hundra hältoutredningar, mina hittades heller inte av ET btw

Kiropraktor var ute för två månader sedan och hittade några låsningar.
Det är dags att ringa honom igen för återkoll, och jag funderar på att göra det, problemet är dock att han inte är härifrån och samarbetar inte (vad jag vet) med någon veterinär.

Hästen ifråga har alltid valt höger galopp framför vänster, men nu har det på 1-2 veckor blivit tvärtom. Han tar hellre vänster galopp.
Vid longering så rullar han på bra i vänster galopp men är ovillig till att galoppera i höger.

Det ska också tilläggas att han fick fång förra våren, sattes igång i februari och allt har gått riktigt bra. Varit med på träningar och haft kul. Tills jag var till hovslagaren för två veckor sedan och verkade honom (barfota), då försvann mycket bjudning och har inte riktigt kommit tillbaka. Går bättre med barfotaskor än barfota men det känns ändå inte riktigt bra.

Jag spånar och funderar fritt för jag vet inte riktigt i vilket ände jag ska börja nysta i. Om det är ett nytt fånganfall, ryggproblem, ledinflammation, hovöm... :confused:

När jag promenerar med honom så travar han fritt bredvid utan problem, dock finns inte den hyperbjudning som han hade för en månad sen. Kommer skrittandes eller travandes i hagen när jag ropar på honom. Med mig på ryggen blir han segare, även vid longering.

Innan folk skriker att jag borde ringt till vet för flera veckor sedan, hästen mår fint, ser glad och nöjd ut och rör sig utan misstanke om hälta. Dessutom vet jag inte vilken veterinär jag ska vända mig till här i närheten som tar hänsyn till ALLT. Jag har ingen lust att kontakta klinik och punga ut med X antal tusen på några besök om det sedan visar sig att hästen bara är hovöm och istället behöver skos.

Hrm, alltså, kan det vara problem med vänster bak om hästen inte vill galoppera ordentligt i höger galopp?

*spånar fritt*

Ja, eller som andra sagt - något annat ben eller någon annan kroppsdel;) Frambenen ska inte glömmas bort heller utan kan spela in med.

Ryttarens sits/kropp kan också inverka får man tänka på. Hur beter sig hästen i galopp utan ryttare på rakt resp böjt spår?

Utan ryttare så vill han fortfarande inte gärna ta höger galopp, han tar men vill inte galoppera mer än några tiotal meter

Mm, visst gör man.

Min V, som hade en defekt i vä hasled, hade problem just med höger galopp. Så det märktes. Värre på böjt än rakt spår.

Och igår studerade jag en L som på böjt spår inte var så sugen att galoppera i något varv alls, vilket vi iofs trodde var orutin. Men efter att ha bedövat framhovarna galopperade han så fint i vänster varv. Dock inte i höger. När vi bedövat senor och ligament också på HF så galopperade han så fint i höger varv. Galopperade glatt i hagen i båda galopperna ska tilläggas.

Så - det är nästan ingen ide att gissa innan man gjort en hältutredning, just för det kan nästan sitta 'varsomhelst'.

Hästen ifråga har alltid valt höger galopp framför vänster, men nu har det på 1-2 veckor blivit tvärtom. Han tar hellre vänster galopp.
Vid longering så rullar han på bra i vänster galopp men är ovillig till att galoppera i höger.

Det ska också tilläggas att han fick fång förra våren, sattes igång i februari och allt har gått riktigt bra. Varit med på träningar och haft kul. Tills jag var till hovslagaren för två veckor sedan och verkade honom (barfota), då försvann mycket bjudning och har inte riktigt kommit tillbaka. Går bättre med barfotaskor än barfota men det känns ändå inte riktigt bra.

Samband? Är hästen röntgad efter fånganfallet så man vet att hovarna är fullständigt återställda? Är det inte återställda till normalt så kan ju avskoningen och ev medföljande, för den hästen, felaktig verkning vara orsaken.

Eller fattade jag fel nu? Skoddes han av för två veckor sedan till barfota, eller verkades han bara för två veckor sedan?

Om han varit barfota längre tid, är det samma hovis som verkat? Ser det normalt/som vanligt ut? Hur ofta verkas hästen?
Jag har flera gånger varit med om att hovslagare inte gjort "rätt" när de verkat barfotahästar och istället gjort dem ömma.

Om hästen går bättre med barfotadojjorna känns det ju klockrent som ett hovproblem. Testat att padda upp dojjorna ytterligare för mjukare underlag? Typ neopren eller liknande?
Skulle också kunna vara hovböld på väg.
Eller fång?

Samband? Är hästen röntgad efter fånganfallet så man vet att hovarna är fullständigt återställda? Är det inte återställda till normalt så kan ju avskoningen och ev medföljande, för den hästen, felaktig verkning vara orsaken.

Eller fattade jag fel nu? Skoddes han av för två veckor sedan till barfota, eller verkades han bara för två veckor sedan?

Om han varit barfota längre tid, är det samma hovis som verkat? Ser det normalt/som vanligt ut? Hur ofta verkas hästen?
Jag har flera gånger varit med om att hovslagare inte gjort "rätt" när de verkat barfotahästar och istället gjort dem ömma.

Om hästen går bättre med barfotadojjorna känns det ju klockrent som ett hovproblem. Testat att padda upp dojjorna ytterligare för mjukare underlag? Typ neopren eller liknande?
Skulle också kunna vara hovböld på väg.
Eller fång?

Hästen har röntgats flera gånger under fångperioden och blev "frisk"förklarad i december med ordination att aätta igång. (Vilket gjordes sakta men på riktigt i feb)

Hästen har gått barfota så snart snön har försvunnit i många år nu. Samma lika i år, dvs från april så har han varit barfota. Det har fungerat klockrent, har varit mindre ömfotad än min andra, skodda häst. Han har kunnat trava och galopperat på grusvägar, och travat på vägar med mer grus utan problem.
Jag har haft samma hovis under alla år. Men nu sist tyckte jag att en linje inte var riktigt bra, ska visa med en ritad bild så fort jag har tid att sätta mig ner vid datorn.

Han går mkt bättre med barfotaskorna. Provade att longera på grus/sand utan skorna, mkt ovillig. Sen när jag satt på skorna fick han nästan tillbaka sin gamla bjudning, galopperade och travade friskt på. Men höger galopp ville han inte bjuda till på.
Jag tror jag har extra paddar att padda upp med, ska prova imorgon om det blir bättre.

Hovböld har jag också funderat på. Fång har jag absolut funderat på och den tanken gör att jag mår så jävla dåligt.

Bör jag sko hästen för att kolla om det blir bättre?

ang sambanden... jag ska kolla i mina hästanteckningar och se om jag har skrivit rätt datum. Återkommer med det

Jag vill inte uttala mig om 'sanningshalten' generellt, men min hovslagare har nämnt flera gånger att det inte är så sällsynt att fånghästar som tidigare gått barfota måste skos för att klara alla underlag efter fång. Dvs de är fullt återställda, har inga lägesförändringar etc, har innan fånget gått barfota på i princip glödande kol utan att blinka.

Men även fast de är fullt återställda från sitt fång vad gäller alla mätbara parametrar, så klarar de inte t ex samma arbete som innan på grusvägar.

Så jag skulle med tanke på det du beskriver, skillnaden med boots etc sko den. Helt enkelt för att garantera att den inte ömmar i hagen/etc heller - för ömmar han på sand är ju risken stor han ömmar i hagen med fast man inte ser det så tydligt som på t ex grusväg.

Någonstans har jag läst att ett fånganfall leder till permanent försvagning

Jag tror absolut att hovarna kan bli sämre efter fång. Vi bestämde oss för att prova om han kunde vara barfota, men har varit beredda på att få sko igen.

Men varför gick det då så bra fram tills för två veckor sedan?

Ska nog ringa hovis imorrn efter att ha provat barfotaskor med extra sulor.

torrare och hårdare nu? Rört sig mer?

Torrare och hårdare är det faktiskt nu.
Kanske kan vara just det hårdare underlaget plus lite för mycket verkat på en och samma gång .. På gräs är han som sagt mer framåtbjudande.

Ja jag kan ju hoppas på att det är något så enkelt. hf var den hov som var mest påverkad av fånganfallet, den hov som så värst ut på plåtarna. Om de belastar mest h.f/v.b i höger galopp så kanske det inte är så konstigt att han inte vill galoppera i det varvet om hf är mer känslig efter fånganfallet, och då hänger v.b med i hela karusellen..

Spånar fortfarande fritt för att försöka hitta rätt väg att gå.

OM det skulle vara så att den dåliga framåtbjudningen kommer ifrån hovömhet som kommer från ömtålighet från fånganfall plus för mycket verkat, ja hur ska jag tänka ang skoning och barfota då. Han brukar få dåliga hovar av skor, det är därför jag skott av honom varje sommar. Men dåliga hovar är kanske jag får stå ut med som en biverkning av fånganfallet?? Han överlevde fånget iallafall, och jag vill kunna motionera honom tillräckligt för att han ska hålla hullet nere.

Är det ens värt att prova med tjockare sula i bootsen imorrn eller ska jag ringa hovis direkt..

Jag skulle prova tjockare sula, om det hjälper skulle jag nog sko denna sommaren och testa igen nästa vår. Det tar lååång tid för en hov att bli återställd, om den alltså ens kan bli det helt.
Om det INTE hjälper måste man väl leta vidare.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 331
Senast: JohannaB
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 871
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka