Belastning i galopp

Sv: Belastning i galopp

Det är väl ytter bak som belastar mest har jag fått för mej.

Tack för svaret!
Är det någon skillnad på belastningen på frambenen då?

Antar att det är inner fram som belastas mest av frambenen efter som det är "ensamt" i marken innan svävmomentet. Men någon får rätta mig om jag har fel.

Jag skulle nog gissa på att det beror på hästen i fråga.. Vissa hästar är framtunga och lägger mkt tyngd på frambenen i galoppen även i frihet. Andra däremot har väldigt mkt tryck bakifrån och belastar sitt bakben mer.

Både ytterbak och innerfram bär ju ensamt upp hela ekipagets vikt under olika moment i galoppen. De benen belastas alltså lika mycket om man ska mäta tyngd.

Bakbenen är ju gjorda för att bära mer vikt än frambenen så det torde vara mer negativ påverkan på inner fram, i synnerhet om man rider på böjt spår. Samtidigt bär ju hästen mer vikt bak ju mer samlad den blir och då är det ju ytterbak som bär mest vikt i de moment då det finns mer än ett ben i marken. Motsatsen om hästen rids på bogarna.

Fast normalt sett så är ju endå 65% tror ja? av hästens vikt normalt sett utan ryttare på framdelen, så då borde väl frambenen naturligt klara av mer vikt än bakbenen? Det är väl därför de är så viktigt att rida hästen rätt så den det inte blir för mycket vikt på frambenen i ridningen.

Bakbenen är vinklade i flera leder för att kunna bära vikt och belastas vinklade.
Frambenen bär mest vikt, naturligt samt under ryttare men är inte gjorda för att belastas alltför hårt pga färre leder.

Bakbenen är vinklade i flera leder för att kunna bära vikt och belastas vinklade.
Frambenen bär mest vikt, naturligt samt under ryttare men är inte gjorda för att belastas alltför hårt pga färre leder.

nä inte färre leder ;)

däremot är det större vinklar på bakbenen, och därför är de bättre att absorbera stötar som blir när de springer helt enkelt, stötdämpningen blir bättre på bakbenen.

Det har du så rätt i... :o :p
Jag hörde en gång att hästens bakben hade fler leder, men kollade inte upp det. Nu kollade jag och - lika många leder!
Att frambenen är "vekare" i belastningen måste antagligen bero på att balansen är långt fram på hästkroppen, frambenen är mer utsatta för vikt.

Det har du så rätt i... :o :p
Jag hörde en gång att hästens bakben hade fler leder, men kollade inte upp det. Nu kollade jag och - lika många leder!
Att frambenen är "vekare" i belastningen måste antagligen bero på att balansen är långt fram på hästkroppen, frambenen är mer utsatta för vikt.

Skillnaden är väl egentligen att bakbenet är knutit till kroppen vid bäckenet med en led medans frambenet vid bogen endast sitter fast med muskler.

/Camilla

skillnaden är vinklarna!!

bakdelen är mer som ett dragspel, du kan böja och räta ut mkt, framdelen är liksom bara rak (förutom några leder men ni fattar) och när de tar emot stötar så blir det liksom bara bam bam bam medans bakbenen fjädrar lättare pga av vinklarna, därav får även många hästar med för raka haser problem med knäna eftersom de inte har så bra vinklar.

Enligt det jag fått lära mig:
Yttre muskulaturen på ytterbak, inre muskulaturen på innerbak.
Om hästen bär lika mycket eller mer på innerfram är hästen för dåligt rakriktad eller allmänt inte satt i bra form/balans, men det är iofs förvånansvärt vanligt.
Pratar man om vilket ben som bär så är det egentligen innerbak. Ytterbak ska jobba likvärdigt, men med skjutkraft och mindre bärkraft än innerbak.

Tillägg: nu utgår jag från en bra, bärig galopp, inte det man skulle kalla arbetsgalopp eller ett rejs i skogen! ;)
I arbetsgalopp bär nog de flesta fortfarande en del vikt fram.

Senast ändrad:

Ok då förstår jag. :) Bra att veta.
Blandade ihop vinklarna med antalet leder... :p

skillnaden är vinklarna!!

bakdelen är mer som ett dragspel, du kan böja och räta ut mkt, framdelen är liksom bara rak (förutom några leder men ni fattar) och när de tar emot stötar så blir det liksom bara bam bam bam medans bakbenen fjädrar lättare pga av vinklarna, därav får även många hästar med för raka haser problem med knäna eftersom de inte har så bra vinklar.

...och det är därför vi vill öka vinklarna bak när vi samlar! :)
För när bakbenen är ganska "raka" dvs när hästen inte VINKLAR bakbenen/bakdelen så kan dom inte bära vikt utan skyfflar på istället! :p

Liknande trådar

Träning Hej Jag har ett problem med en häst som jag har börjat träna. När jag longerar honom så lyssnar han perfekt på mig i höger varv, han...
Svar
0
· Visningar
171
Senast: Islaend
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 625
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
408
Senast: cowgirl81
·
Träning Häromdagen så var jag inne hos veterinären med min 8 åriga valack. Han har en knäledsinflammation hb (stackaren)☹️ Vi röntgade 3 av 4...
Svar
2
· Visningar
288
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka