Belastnigsfång pga vansköta och deformerade hovar.långt

Lejonstjarna

Trådstartare
Jag behöver skriva av mig litte kanse är det någon som har något råd ochså. 900kg valacken som jag akut tog hem i onsdag mår inte så bra. Föra ägaren hadde hästen ute på foder 20 mil bort, och fodervärden värkar inte hästen på hela tiden så hovarna växer till de blir tofler. siderna på hovarna bryts av och trakterna nöts ner men tån den bara växer.Hästen har en tydlig ner växst fångrand och sulan är sänkt.Desutom har han hovrötta och upplukrad lamelrand. I lördags var vetis och hovis ute. Vetis för att ge vitamanispruta och finnas till ifall hästen behövde lungnade och smätsrstilande.Vetis tog blodprover och kolade tänder ochså. Hovis börjar att värka, han kortar in tån och tar så mycket det går. vi försäkte att lägga på sjukbeslag men hovvägen är så avbruten på siderna så att om man skulle sätta söm där så skulle man få sätta i sulan vilken inte är att rekomendera. Sen sitter ju inte skor kvar om man bara spikar med en söm på varge sida så hästen får nu gå utan skor. Men han ömar så och det gör ont att se honom som han är nu. Både vet och hovis tyckte att det bästa var i fall hästen fick gå på betet ljust nu och äta så att föterna växer på hästen.Vi har bra bete och hästarnas fötter växer fort hoss oss så vi värkar var fjärde väcka. Sen tyckte de ochså att det inte var bra att ge honom smärtstilande för sulerna är så tuna att risken finns att han rör sig för mycket och att han då trampar sönder sulerna och få hovbölder. Vilket de inte ville.
Jag litar fulkomligt på både vetis och hovis då jag vet att de är duktiga. Prognosen är god hästen kommer att bli bra med tid och arbete men det jobbigt att se hästen just nu då han ömar ganska så mycket. Vi försökte att sätta hästen i en egen avdelad hage så att han skulle få va själv men han vart så stäsad av det så han fick komma in till de andra hästarna igen. Vetis kommer på återbesök i morgon så vi får se vad han sejer då.
Jag funderar på att försäkra hästen men jag tror inte att han går att försäkra i det skicket han är i. Jag skulle vilja åka till en klenik för att rönka hovarna men att betala rönken helt själv ur egen ficka är idag en omöjlighet. Vetis och hovis tykte inte att en rönken skulle va nödvändigt ljust nu men det käns endå som att jag vill det.
Finns det någon som har tipps och råd får ni gärna koma med dem. för det gör så ont att se dena stakars häst just nu. :cry:

En vanlig metod i USA är att limma fast mjuka sulor som ger stöd under strålen (avlastar hovväggen) och skydd åt sulan.
I mina efterforskningar har jag även sett en variant av joggingskor som man snörar fast med en mjuk padd inuti. Tyvärr kommer jag inte ihåg var men om du söker på ”laminitis” och ”horseshoes” borde du komma rätt.
Det är varianter på samma tema: att avlasta hovväggen genom att överföra vikten till strålen och på så sätt hindra hovbenet från ytterligare rotering. Eftersom lamelläderhuden är inflammerad finns det alltid en överhängande risk att dragkraften från senan ska rycka loss hovbenet ytterligare och det är därför man förespråkar för att fånghästar ska stå stilla så mycket som möjligt under den akuta fasen.

Ett hemmabygge i form av en ihoprullad gasbinda som lindas under strålen med en självhäftande linda kan hjälpa men det ska du diskutera med din hovis innan du gör det.

Att strö en del av hagen så att hästen kan välja om den vill stå mjukt är också ett alternativt.
Sand, halm eller spån i ett lager av några decimeter, i hagen får du räkna med att du får fylla på näst intill varje dag för att det ska hålla.

Jag håller med att smärtlindring och utevistelse inte är att rekommendera men att inte ge antiinflammatorisk är lite märkligt.

Röntgen går på ca 800:- på klinik så mitt råd är att snabbt spara ihop pengarna, jag tror din hovis kan göra ett mycket effektivare jobb om han får några bilder.
Lycka till!

Kan du inte få tag på ett par löstagbara skor, t ex Old Mac's, som han kan ha på dagarna, och sedan ha honom inne med rejält med strö på nätterna?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 628
Senast: Amha
·
B
Hästvård Vill fråga om nån varit med om detta. Min häst har haft en tappsko bak.Gick 2 dagar utan i sommarhage innan hovslagaren kom. Han skoddes...
Svar
10
· Visningar
4 721
Senast: briana
·
F
Hästvård torsdag, tjälen satt, hästen otroligt hovöm bak, ville knappt gå (barfota) Fredag skoddes bak Lördag min medryttare red ut, mest...
Svar
4
· Visningar
1 132
Senast: Catrin
·
Hästvård Jag är litte bekymrad över en av hästarna. Det är den miskötta valacken jag tog hem för några väcker sedan. Litte bakgrunds info...
Svar
10
· Visningar
1 707
Senast: Pelle_P
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix