Bekvämt fjordsto!

lis

Trådstartare
Har ett fjordsto som är väldigt pigg att rida ut på, men i paddocken går det inte så fort! Hon vill inte hålla igång galoppen.Hon galopperar några steg sen bryter hon av.När man hoppar så ökar hon precis innan hindret och totalt dör efter hindret.Man kan få henne att hålla igång galoppen på henne men då får man jaga på henne som en galning.Ute tvekar hon inte att galoppera.Nån som har några bra tips på hur jag ska få henne att ha lika mkt energi i paddocken som ute i skogen?

Sv: Bekvämt fjordsto!

Hon tycker helt enkelt inte att det är lika roligt att vara i paddock och manege, så hon kommer nog aldrig att bjuda riktigt lika bra.

Att hon dör efter hindren kan till viss del tränas bort genom att undvika hoppa enstaka hinder då man bryter av direkt efter hindret. Bygg kombinationer och minibanor som ni hoppar i ett svep så fokus fortfarande ligger framåt efter språnget.

Du måste också se till att hon alltid respekterar din skänkel. En drivning för båda skänklarna ska ALLTID betyda framåt. Du får alltså inte dröja kvar och gnaga med en ständigt aktiv skänkel, utan vänj henne vid att du ska lägga henne i ett visst tempo, och det tempot ska bibehållas tills du förhåller eller ger en ny signal.

Det kan också hjälpa att hålla ett litet övertempo och vänja in henne på lite mer fart på ridbanan. Gör överdrivet tydliga tempoväxlingar och undvik att masa runt länge i samma tempo.

Undvik hålla på för länge på ridbanan. Kondition kan ni träna ute. Ha så små hjälper som möjligt som mål.

Tack för ditt tips! Idag har vi hoppat kombination och hon skulle precis bryta av när hon såg att det kom ett hinder till!! Detta var ett väldigt lågt hinder så vi tog oss över,inte snyggt men det gick!
Nästa gång var hon mer vaken och då klarade hon av att hålla galoppen riktigt bra:rofl: Hon blev faktist lite piggare i galoppen också:bump: Jag brydde mej inte om hur hon ,gick jag bara gasade och lät henne hålla ett bra grund tempo så det ska nog bli bra:D

De flesta hästar är piggare i skogen än på ridbanan. Hästar är dessutom lata av naturen, precis som vi. :smirk:

Man kan aktivera en lat och uttråkad häst genom att hela tiden hitta på saker. Rid inte bara runt, runt utan hitta på saker. Bygg lite olika hindertyper med kombinationer, cavaletti, rid mellan koner och hitta på kul ridövningar. Det finns massa ridövningar på http://www.hippson.se/

Genom att hela tiden hitta på nya saker, så får din häst tänka och koncentrera sig och på så sätt säkert kommer att tycka att det är stört-kul!

Lycka till! :bump:

Lilla Tyra :rofl: Hon är precis som mitt förra russ, Pontus. :p Men vi red nästan bara ut så jag behövde inte ta itu med det problemet :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 036
Senast: Nahar
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 254
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar