Behövs Vilodagar?

Sv: Behövs Vilodagar?

Nej min häst behöver ingen vilodag. Jag tror att det är tråkigare att stå inne eller i samma "trista" hage än att rida ut en sväng och se lite annat någon timme om dagen.

Varför skulle de ha trist i hagen? De hänger ju med sina polare.

Tycker inte att en vuxen frisk häst behöver vila utan att man varierar passen istället. Däremot får min några veckors vila per år istället fördelat på sommar och vinter när ridunderlaget är kasst och man inte vill rida i ridhus varje dag.
Men inget planerad vila direkt. På sommar vila pga semester.

Jag tycker att det är onödigt att planera in några vilodagar på vuxna friska hästar, de kommer oftast "ofrivilligt" ändå. Man blir sen från jobbet, sjuka barn, är bortbjuden m.m.

Däremot mår min häst mycket bra av att få ett litet längre break, minst 3 dagar men gärna en vecka ibland.

En till två dagar i veckan då hästen inte behöver göra nått, utan bara får vila, gå i hagen och sedan stå i boxen "generaliserat"

Behöver era hästar en vilodag, eller blir de heltokiga på det?

Det beror lite på hur den lever. Min har cirka två vilodagar i veckan - inte fasta dagar utan då det passar. Men han går på lösdrift med sina kompisar dygnet om - det är alltså inte så att en "vilodag" betyder 14 timmars passivitet i en box.

Står hästen uppstallad skulle jag hellre skrittat/promenerat två dagar i veckan än ställt av den dessa dagar. Förutsatt att den är vuxen och frisk. Rörelse är viktigt för att hästen ska må bra och kroppen fungera optimalt. Men den behöver vila hjärnan, och många tycker det är skönt att slippa ryttare ibland också, men ändå få komma ut.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 976
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: Bison
·
Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 298
Senast: Freazer
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 640
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka