Behövs Vilodagar?

vinkelina

Trådstartare
En till två dagar i veckan då hästen inte behöver göra nått, utan bara får vila, gå i hagen och sedan stå i boxen "generaliserat"

Behöver era hästar en vilodag, eller blir de heltokiga på det?

Sv: Behövs Vilodagar?

När det gäller vuxna hästar tycker jag inte att vilodagar behövs egentligen. Men träningen ska ju vara varierad. Att stå stilla i boxen hela kvällen och natten är väl ingenting som jag ser som positivt för hästen direkt, har man många timmar på stall tycker jag det är bättre om man istället för vilodag tar en skrittur i skogen eller liknande.

En del hästar kan ju fungera bättre med vilodagar men generellt tycker jag inte att man kan säga att det är nödvändigt.

Mina hästar får vilodagar men det är för min skull och inte för deras egentligen. Men då står de i regel inne 8-10 timmar per dygn också.

Senast ändrad:

Mina hästar har oftast 2 dagar i veckan där de bara får vara häst. Jag rider mestadels lite yngre hästar då de behöver vila huvudet. Tycker även äldre hästar kan få vilodagar. Vi själva jobbar inte 7 dagar i rad, -tror alla kan behöva en lite paus.

Sen får man inte glömma att hästar är otroliga vanedjur! Har man en häst som är van att ridas relativt hårt, alla dagar i veckan så kan man inte låta den vila helt plötsligt 2 dagar i rad, för den blir troligtvis tokig..
Men jag tror att i slutänden gör det gott för alla att få vila lite då och då, (-och då vara vana att vila helt en dag.)

Nej, jag tycker inte att en vuxen häst behöver ha hagvila. Bättre att de tex får skritta ut i skogen. För en häst i full träning så är det i princip vila att skritta ut en sväng.

Mina har aldrig blivit "galna" av att stå men de mår bättre om de får göra något varje dag.

Vi själva jobbar inte 7 dagar i rad, -tror alla kan behöva en lite paus.

De flesta av oss människor jobbar kanske inte 7 dagar i rad, men hästens arbetspass är normalt inte 8 timmar långa plus restid heller. Sedan behöver de tex inte städa eller laga mat - det fixar matte eller husse åt dem. Om man nu ska jämföra hästar med människor alls.

Skulle jag inte rida på en vecka så hade min häst varit som vanlig. Men jag rider så gott som varje dag men jag är bara en skogsmulle.

Jag hinner inte träna mina hästar varje dag. Båda går normal 4-5 dagar i veckan och det är då hårda pass. Terrängen är så pass kuperad att även en skrittrunda blir väldigt krävande...behöver dom vilan? Nej, det tycker jag inte...men å andra sidan behöver dom inte jobba varje dag heller för att ha fin form ;)

Jag tycker att det beror på vad för hagar hästen har och hur mycket dom rör på sig där. En vanlig vuxen häst i en vanlig platt hage, där tror jag det bara gynnar hästar att inte ha någon vilodag.

Sen beror det på hur man definierar vilodagar också, för min häst är en skrittur i skogen en vilodag medan för skogsmullen i stallet är det en helt vanlig träning.

Min häst klarade inte att inte göra någonting alls utan att bli småtokig dagen efter när han var uppstallad, det ändrades när han flyttade till lösdrift, nu kan han stå en dag eller två och vara normal att rida ändå.

Min häst har lugnat ner sig lite så här på "äldre" dar. Så han kan stå några dagar utan att bli helt galen, men han behöver inga vilodagar på det sättet.
Det är bara jag som behöver det :p

Min ena behöver det för motivationens skull. Men hon är lösdriftshäst så hon har ju att pyssla med ändå.

Min häst (10-årigt vbltravarsto) kan stå i veckor/månader utan att förändras ett dugg i psyket, så jag kör 1-3 vilodagar i veckan då hon bara får lalla med kompisarna i hagen. Rids hon för ofta tycker hon det är tråkigt och börjar sätta sig på tvären.

min häst bryr sig inte ett dugg om det blir vilodagar emellanåt. Min förra däremot blev stissig av att bara få en enda vilodag. De är så olika.

Min har alltid varit lite av en "varannandagshäst" även när han var på topp i sin travkarriär. Om han inte rids under en längre period blir han uttråkad och kan hitta på annan sysselsättning (påhittigt kallblod) men tokig blir han inte. I vintras sattes han igång efter att ha bara stått på lösdrift i 10 månader på grund av skada. Det var bara att slänga på sadeln och skritta en sväng. No big deal. Han är fantastisk på det viset.:love:

Nej min häst behöver ingen vilodag. Jag tror att det är tråkigare att stå inne eller i samma "trista" hage än att rida ut en sväng och se lite annat någon timme om dagen.

Jag hade ju finnhäst som är släkt med din Lina. Han blev galen av vilodagar, och att skritta ut var för tråkigt. Han behövde arbete och hjärngympa eller tunga, långa terrängturer för att må bra.

har tidigare haft vilodagar, men inte sedan vi flyttat. då har de mest blivit nån dag ledig här och där då jag helt enkelt inte haft ork, motivation att rida, (brukar bli bara bråk vid ridningen då har jag lärt mig)

Hon kan vara pigg dagen därpå. Och märks att hon är stelare

Borde lära henne att springa lös i manegen/ridplan, men hon vägrar röra på sig om jag inte jagar henne (och då får ju inte jag den slappardagen jag tänkt mig) anda hästar i stallet hoppas, skuttar och lägger sig ner och rullar när de kommer lös, min ställer sig på mitten och tittar på mig, alt skrittar runt ett varv på fyrkantsspåret, jo, hon följer spåret även lös ;)

Nej min häst behöver ingen vilodag. Jag tror att det är tråkigare att stå inne eller i samma "trista" hage än att rida ut en sväng och se lite annat någon timme om dagen.

Det beror ju på vad man har för hage...mina hästar ser inget trist med deras höst/vinterhage. Över 2 ha kuperat...så dom har att göra :)

Min lilla dam behöver ingen vilodag egentligen, men får ca en dag i veckan ledigt från träning när vi bara ägnar oss åt mys och pyssel ( extra lång borst-stund, dusch, extra hovvård, massa pussande i stallgången osvosv )
Mest för att jag tycker att det är mysigt, hon verkar gilla det också. ;)

kl

Unghästar ger jag vilodagar.

Men äldre hästar aktiveras varje dag.
Behöver inte nödvändigtvis vara ridning tycker jag.

Min sexåring behöver inga "bara vara häst i hagen-dagar", däremot behöver han variation från dag till dag. Håller vi på med något nytt så ger jag honom minst en dags mellanrum innan jag gör det nya igen. Annars blir han förvirrad, får han en dags paus så kan ha det väldigt bra direkt istället.

Däremot har det nog aldrig hänt att jag har kunnat rida varje dag, så han vilar ändå ibland. Jag tränar ganska mycket från marken, rider kanske 3-4 dagar i veckan som mest.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 976
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: Bison
·
Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 298
Senast: Freazer
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 640
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka