Behövs kraftfoder?

Munken22

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder, behövs kraftfoder egentligen?
Ponnyn är en B-ponny korsning welsh/new forest som rids 1-2 ggr/dag 6 dar i veckan. Hösilaget har bra värden.

Tack på förhand:banana:

Sv: Behövs kraftfoder?

Många hästar klarar sig på enbart grovfoder.
Men för att kunna svara helt säkert bör man veta analys värdena på ditt grovfoder.

Nu vet jag värdena nästan exakt:) Per kg foder:

Ts: 57%
Mj: 7
Smrp: 43
Ca: 2,4
P: 1,3
Magnesium: 1,1

Sen när jag räknat saknas protein. Ska jag ge lusernhack eller krafft grund?

Om du vill tillsätta protein är lusernhack bra tycker jag. Men varför behöver den så mycket protein? Ditt foder har ju en bra kvot så om ponnyn är fin i hullet hade jag inte tillsatt annat i onödan.

Troligtvis inte :)
har inte räknat just på ditt foderstat, men "lite snabbt" skulle jag nog säga att du inte behöver det. salt + mineraler brukar räcka för de flesta hästar

Om du vill tillsätta protein är lusernhack bra tycker jag. Men varför behöver den så mycket protein? Ditt foder har ju en bra kvot så om ponnyn är fin i hullet hade jag inte tillsatt annat i onödan.

Hon kommer bara få 2 kg hösilage och gå nästan hela dygnet på gräs:) Sandmarker utan klöver innehåller väl i regel lite protein?

Marken under gräset är sand istället för jord vilket innebär att marken är torrare.

Hon kommer bara få 2 kg hösilage och gå nästan hela dygnet på gräs:) Sandmarker utan klöver innehåller väl i regel lite protein?

Så länge gräset växer och hästen har gott hull så behövs inget hösilage. När betet börjar tryta behövs silage i lagom mängd. Det känns tokigt att fodra en b-ponny när den går på beta. Består betet mest av övervuxet gräs finns risk för proteinbrist.

kl

Nu i slutet av augusti så innehåller gräset rätt lite näring... en b-ponny står sig såklart bättre än ett halvblod. Jag skulle dock hålla koll på hullet på den, och börja utfodra ganska så snart. Ge silage om du vill, men tuggtiden får den ju på betet, enklast är att ge mineral och luzern, eller ett pellerat foder.

Växande gräs innehåller en hel del näring oavsett tid på året, än så länge växer gräset friskt i Skåne skulle jag tro. Hur det ser ut på aktuell plats vet jag förstås inte.

Liknande trådar

Gnägg Hej! Har haft häst i många år men tog paus för ett par år sedan. Har då haft hopphästar och alltså inga billiga försäkringar. Går i...
Svar
4
· Visningar
1 225
Senast: Kiwifrukt
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 014
Senast: TinyWiny
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 845
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 218
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar