Behövs "igångsättning" efter 2 veckors vila?

Vitavi

Trådstartare
Hästen har vilat 2 veckor (bete dygnet runt) då jag varit sjuk. Ska börja rida igen tänkte jag och funderar då på om hästen behöver ngn lugn uppstart/igångsättning efter 2 veckor utan ridning?
Har tidigare bara vilat hästarna Max en vecka alternativt en månad och över och då är det ju andra förutsättningar.

Hästen har vilat 2 veckor (bete dygnet runt) då jag varit sjuk. Ska börja rida igen tänkte jag och funderar då på om hästen behöver ngn lugn uppstart/igångsättning efter 2 veckor utan ridning?
Har tidigare bara vilat hästarna Max en vecka alternativt en månad och över och då är det ju andra förutsättningar.

Var hästen i god kondition före vilan och gått ute så är det nog ingen längre startsträcka. Jag hade nog börjat med tömkörning för att se hur energin är - har hästen vilat upp eller ner sig?

På två veckor tappar de inte kondition. Bete innebär ju också mycket rörelse. Ta det lite lugnt de första dagarna bara. Du känner ju din häst också och märker om det avviker mot hur den brukar vara. (Två veckor kan tävlingshästar stå mitt i tävlingssäsongen utan problem)

Näe, bara att sluta där ni började. Bara känna av hur hästen känns, känns den pigg och framåt så rid på, det märker du om inte annat.

Var hästen i ok kondition före så behövs ingen omfattande ingångsättning.

Själv brukar jag dag 1 skritta ut och dag 2 kanske kolla hästen från marken att allt ser ok ut sen kör jag som vanligt.
Jag vill mer veta hur dagshälsan är efter vilan snarare än vad jag oroar mig över konditionen så att säga, för den tappas inte på 2 veckor om hästen varit i en bra grundkondition.

Jag rider som vanligt efter två veckors vila. Mina hästar har hyffsad grundkondition samt går på lösdrift. Om något är på tok under de två veckorna ser jag ju det när de går i hagen så jag brukar inte som någon skrev kolla igenom hästen först från marken.

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Marvin
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
692
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 893
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
855
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tjockistråden 4
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur