Behövs flugtäcke?

M

malunn

Min häst har gått ute på bete nu ca 2 veckor och utan täcke, i början så fick han bara "små bett" på bogen men det har nu gått över till hyffsat stora bölder som både varar och blöder..

I stallet säger dom att det inte behövs täcke, men jag tycker det ser för illa ut för att han ska gå utan.. Han har väll en ca 10 stora knölar nu iaf, och jag tror bara det kommer bli värre..

Har någon något bra tips?
Eller ska jag köra på täcke?

Sv: Behövs flugtäcke?

Jag har ett jätte bra flugtäcke som även är UVskydd blått genomskinligt man knäpper under magenoxå så inte knott och andra styggingar kan komma åt där oxå. De rekomenderar jag.Så mitt svar till dig är alltså:
Jag tycker din häst behöver täcke till sig föratt skyddas mot knott och broms.Man ska inte lyssna på andra för mkt, man brukar ju känna sin häst bäst. och idetta fall låter det som du skulle kunna sova bättre på nätterna om du visste att han hade skydd.

Hej vad är det för märke på ditt täcke?

Mvh susanne

Mitt sto hade oxå sår på bogen efter insekter men när jag började med flugtäcke blev det mycket bättre :banana:
Sen tycker jag att du ska gå på din egen känsla och inte lyssna så mycket på vad de andra i stallet säger.Gå på magkänslan ;)

Måste du verkligen fråga HÄR om hästen behöver skyddas när den har BÖLDER som VARAR och BLÖDER?? :confused:

JA hästen bör ha ett täcke som skyddar, och det kan jag tycka att du som hästägare BÖR förstå själv när det är så illa... :(

Ja, det låter verkligen som om din häst behöver flugtäcke.
Jag har ett Weather Beeta till min och det har varit superbra.

Själv köpte jag mina på Rusta, inget fel på dem.Skyddar och fyller sin funktion :bump:

Min häst har gått ute på bete nu ca 2 veckor och utan täcke, i början så fick han bara "små bett" på bogen men det har nu gått över till hyffsat stora bölder som både varar och blöder..

I stallet säger dom att det inte behövs täcke, men jag tycker det ser för illa ut för att han ska gå utan.. Han har väll en ca 10 stora knölar nu iaf, och jag tror bara det kommer bli värre..

Har någon något bra tips?
Eller ska jag köra på täcke?

På din beskrivning så skulle jag defenitivt sätta på ett täcke...

Lyssna mer på vad du själv känner och tycker än lyssna på vad andra tycker och tänker...

Känns det för dig som om du vill lägga på ett täcke så lägg på ett täcke..... :cool:

Jag tycker definitivt du borde köpa att flugtäcke.
Min häst hade samma problem på ryggen och då köpte jag ett flugtäcke. bölderna blev inte bättre av flugtäcket, utan läkte ihop av sej själv. Men efter att jag började använda flugtäcket så fick han iaf inga fler bett.
Använd Hästtjära "Hästsalva"-som de heter och smörj in betten med, det funkar jättebra!

men det har nu gått över till hyffsat stora bölder som både varar och blöder

Denna meningen säger allt! Självklart ska du sätta på ett bra täcke, gärna kombinerat med något bra insektsspray också.

Bry dig inte om vad de andra säger - din häst lider och det är ju trots allt din uppgift och skyldighet som ägare att skydda hästen :)

Själv satte jag på min fryslort till häst ett tunnt regntäcke idag eftersom de lovade mycket regn och endast max 12 grader. De andra hästägarna kommer säkert tänka att "hon är inte klok" men det struntar jag i. De har (tyvärr) inte sett min häst när han knappt kan gå av stelhet vid andra sådana regntillfällen.

Så på med ett täcke + ev spray. :)

*kl*
Någon som vet VAD det ärsom biter och orsakar bölderna????

Och dessutom, inga andra hästar som får skav av täcket??? Min dam fick brännsår ppå bogarna....

Om din häst reagerar så på insekterna verkar ett täcke på plats. Min häst får jag täcka hemma hos mina föräldrar eftersom det är enormt med bromsar och blinningar, medans det där hon står i vanliga fall inte ens behövs flughuva i min mening. Så, kolla hur DIN häst reagerar och kom ihåg att insektstrycket kan varierar kraftigt mellan olika beten.

Japp, jag har köpt mig ett nu och tänker sätta på det. Smörjde in bölderna med den hästsalvan och dom blev bättre men även om det läker så vill jag ju inte att han ska få likadana igen :)

Jo det är klart man ska skydda sin häst, blir väll dock lite dumt att man ibland lyssnar mer på andra.

Men tack för alla svaer :)

jag har precis köpt flugtäcke till min och hon går bara ute på dagarna...

Tycker det är bra att du köpt ett täcke nu..men är det inte smart att stall in hästar del delen på dygnet som det ärsom värst?
om H*N nu blir så biten

Jo precis, nu kommer bromsarna borta hos oss och dom ska då få gå in dom värsta timmarna på dygnet och vara ute nattetid istället :)

Vi hade ett par hemska dagar här med knott, men nu har det lugnat sig, tackolov!

Funderade på täcke men kunde häva betten med hästsalvan m tjära och rd86, och han har inga sår öht. :)Tur det, gillar inte iden m täcken men det hade väl blivit ett iaf om man vill ha hästen utan sår och infektioner. Dock så är flygmössan ett kanon köp, då man inte kan spraya insektsmedel i närheten av ögonen.

Hej!
Vårt halvblod har samma problem om han inte får ha täcke på sig! Vi har i år köpt ett exemtäcke från Hööks och det har varit värt varenda krona! Så fin som han är nu har han aldrig varit, trots att vi provat olika täcken, antiflug/mygg/broms medel etc.!

. Dock så är flygmössan ett kanon köp, då man inte kan spraya insektsmedel i närheten av ögonen.

Den personen som kom på flughuva borde ha pris.... Har en bucas huva och vilken skillnad... inga rinande ögon lr skorv i öronen.
Fattar inte varför jag inte hade en sån från första början. Har alltid haft huva utan öron men inte alls så bra som med öron. Slipper all iritation i öronen och häst är mkt lugnare.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 897
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 103
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 879
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka