Behöver Tips

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare miamia
  • Startdatum Startdatum
M

miamia

Nu är det så att efter många års prat så skall vi äntligen göra slag i saken och köpa en travhäst.
Jag och min sambo tävlar båda körning på elitnivå och har körhästar för inkörning och träning.
Vi skall nu köpa en travhäst, sto född -08 för att köra in och träna den "själv" i samråd med någon duktig travkusk/tränare.
Vi tänkte skicka över egen veterinär för att besikta + röntga den i samband med köp.
Detta är planen nu skall vi hitta hästen och försöka lära oss allt som man kan behöva veta när man äger en travhäst.

Så låt mig veta vilka uppfödare skall man vända sig till? Vilken stam skall man titta på? Vilka papper skall man kolla att hästen har? (hört skräck historier om några som köpt häst där språngavgiften inte var betald mm.)
Vad bör man betala för en -08 med bra stam i dagens läge?
Alla tips och råd är välkommna
/Maria

Sv: Behöver Tips

Välkommen till travet :)

Inga lätta frågor du ställer precis ;)
Mitt förslag är att om du tänka ta hjälp av en viss tränare även ber h*n hjälpa er att leta efter just den häst ni söker, de flesta tränare har ju stora kontakt nät o det kan vara betydligt lättare o billigare att hitta en fin häst den vägen. :)
När vi letade häst märkte jag att uppfödare var villigare att sälja o gå ner i pris om det fanns en proffstränare i ryggen.

Vad man betalar är ju mellan 10 000- 1 miljon ungefär, beroende på vad man söker för häst ;)

Lycka till o uppdatera gärna om hur det går för dig eller om du har fler frågor :laugh:

Har nu varit i kontakt med två tränare i norge där vi bor och dom har rekomenderat oss några uppfödare som jag kontaktat både i sverige och norge.
Har pratat med en uppfödare som verkligen värkar seriös och har bra hästar enligt många.
Jag återkommer med mer info när vi har tittat på några hästar så får ni gärna komma med synpunkter på stam.
Vi har tänkt avsätta ungefär 80 tusen vilket jag förstår räcker till en häst av god kvalite men ingen topp stam?!
/M

Har nu varit i kontakt med två tränare i norge där vi bor och dom har rekomenderat oss några uppfödare som jag kontaktat både i sverige och norge.
Har pratat med en uppfödare som verkligen värkar seriös och har bra hästar enligt många.
Jag återkommer med mer info när vi har tittat på några hästar så får ni gärna komma med synpunkter på stam.
Vi har tänkt avsätta ungefär 80 tusen vilket jag förstår räcker till en häst av god kvalite men ingen topp stam?!
/M

Låter smart och för 80 000 får du en bra stammad häst :)
Stammarna kan du kolla upp på www.travsport.se under sportinfo.

Det jag brukar titta på är vad modern själv gjort och vad hennes avkommor gjort.

Sen lägger jag mycket på exteriör och rörelsemönster, det är nästan viktigare än stammen egentligen. :)

Ett tips är att höra med opartiska duktiga travmänniskor.
Sen är det lite olika med inkörningar, eller mer hur en travare ska vara vs en körhäst....Dom får inte bli FÖR lydiga, för känsliga...utan dom ska ju ligga på bettet, iallafall när man ska köra lopp o snabbjobb o så..det är annars lite svårt att få "styr" på dom om dom inte "lägger ner sig".
Dom ska vara lydiga men ändå ska dom "dra"

Jättekul med nya människor på väg in i sporten, välkomna! Några tips:

• Bekanta er med marknaden, ni kan till exempel kolla på de sajter som finns med travhästar till salu eller kolla gamla auktionsresultat på www.asvt.se.
  • Även om ni gjort ovanstående, kolla med folk med erfarenhet och få en oberoende värdering innan ni slår till.
  • Auktioner är ett jättebra sätt att köpa häst. Det anordnas travhästauktioner i Sverige i maj (Elitauktionen), juli (Stochampionatet och Kolgjini) och oktober (Kriterieauktionen). Kan ni vänta till i maj så kan ni alltså vara med och bjuda på riktiga toppettåringar på Elitauktionen. Där brukar det vara några som kostar under 80 även om det inte är många.
  • Kolla med STC så att det inte är några problem med hästens registrering och att alla avgifter är betalda.
  • Många bra tips för blivande hästägare finns på www.hastagaren.se.

Roligt med duktiga kuskar som börjar med trav! Mitt råd blir att vänta med att köpa till sensommaren eller tidig höst. När hästen är 18 månader kan man se hur exteriören kommer att bli, tidigare än så kan den ändras mycket. Auktion är ett bra sätt, ta med er någon ni litar på och välj ut några ni kan tänka er. Sen är det bara att bjuda :)

Generellt så anser jag att det är två saker som är viktigare än annat hos en travhäst (förutom att den inte har vanskapta ben). Den måste ha motor, och den måste vilja tävla. Utan de två egenskaperna blir det ingen kanon. Att den har motor ser man på korset, det ska vara långt, sluttande och välmusklat. När den rör sig ska den ha bra driv i steget. Att den vill tävla är svårare att se. Genom att titta på moderstammen och kolla segerprocenten kan man få en fingervisning.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 711
Senast: Ridinglady
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 242
Senast: LuckyMe
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 563
Senast: Kirie
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 659
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar