Behöver tips!

I

isabeeelle_

Någon där ute som har tips på hur man kan få en häst att lita på människor, igen? Han har blivit illa behandlad tidigare och är nu rädd för nya människor och hastiga rörelser osv. Han har fått mycket dåligt självförtroende pga. det här, så tänkte jag kunde leta efter tips på hur man bygger upp hans självförtroende igen och får honom att förstå att människor inte vill göra honom illa. Han gör ingenting annat än att han går undan (jobbig att hämta i hagen osv.) och är väldigt försiktig och spänd hela tiden.

Isabelle

Sv: Behöver tips!

Hade en d-ponny som var sån, det var bara träning, träning och träning! pyssla och hålla på. :) i början flög han i taket om man ens gick utanför boxen. efter mycket träning gick det t.o.m att rida honom!

Lycka till!!

det bästa tips du kan få är att ge honom TID. Samt dig själv tålamod. Alla hästar är olika snabba att rehabilitera.

Hantera honom lugnt och tydligt varje dag. Det finns inga mirakelmetoder, utan handlar om att bevisa för honom varje dag att du kommer vara rättvis och juste, och inte plötsligt förvandlas till ett monster. Tänk inte så mycket på vad han gått igenom utan försöka att agera som vanligt.

Går han iväg i hagen så hämta honom bara lugnt. Rör dig stillsamt runt honom, men om han ändå blir rädd och spänner sig så skulle jag inte kommentera det, utan bara fortsätta lägga på täcke/lyfta hov/rykta... eller vad det nu är.

Godis och mys är populärt bland de flesta hästar, så fjäska in dig litegrann :) (utan att ösa snask över honom) Beröm mycket, och gör enkla ridövningar som han lätt klarar av så att han får känna sig duktig. Rid ut och låt honom röra på sig, även det är bra för självförtroendet, och förtroendet till dig.

Den jag rider har också blivit slagen (har stora ärr), han blir dock arg snarare än rädd om han blir osäker, och försvarar sig fysiskt. Men principen är densamma ändå; hästen ska kunna lita på att du inte hittar på några elakheter eller kräver saker som han inte klarar av. Det förtroendet kan ta någon månad, ett halvår eller ett år, men det byggs i grunden upp genom din dagliga hantering. Det är där du bevisar hur trovärdig du är.

Som de andra nämnt, öva, öva, öva. Stressa inte fram något, låt det ta tid. Låt honom komma till dig när han litar på dig. Ge eftergift vid minsta antydan till tillit och kontaktsökande.

Här är två filmer av Ellen Ofstad som handlar om en häst som inte vill blir fångad i hagen just pga bristande tillit till människor. Den säger ganska mycket om vilket förhållningssätt man bör ha för att lyckas.

http://www.youtube.com/watch?v=5HVNiuiIF7k

http://www.youtube.com/watch?v=Og9kEqOJk9w

Lycka till!

Vi har en kille som har lite svårt att lite på människor och slappna av helt i alla situationer.
Något som vi upptäckt varit viktigt i vårt fall, är att man inte börjar "smyga" runt hästen för att man är rädd att skrämma den. Smygandet gör ofta hästen ännu mer orolig.

Vi har jobbat med desensibilisering, jag tar ett exempel:

Han tyckte att det var obehagligt när jag tog med handen längs benen på honom, borste gick bra, men inte bara handen. Han lyfte benet och försökte dra sig undan.

Så då började jag massera/gosa/klia på bogen, där han gillade det. Satte mig på huk och jobbade mig gradvis neråt, märkte jag att han vart orolig så "backade" jag upp och började om med att arbeta mig nedåt.
Om han hann tex lyfta benet när jag hade handen där, så fortsatte jag smeka/massera lätt/eller bara hålla handen still på benet. Även om han vevade lite med det. Först när han ställde ner benet(=gjorde som jag ville) så tog jag direkt bort handen(=belöning, släpper trycket).
Tillslut börjar han inse, att det jag vill, när jag tar på hans ben, är att han står still, och gör han det så är jag "klar" fortare.

Såhär har vi också gjort med allt möjligt, tex att hoppa jämfota bredvid honom(förberedelse inför uppsittning, han var inte inriden). Hoppa lite och lugnt först, minska hoppfrekvensen om han blev orolig, samtidigt som man gradivs försöker öka hoppandet för att se hur mycket han klarar. Sluta hoppa när han står still, börjar han trampa runt kan man hoppa mjukare/mindre, men inte sluta förrän han står still.

Hoppas du förstår, svårt att förklara i skrift.

Jag tycker att de bygger självförtroende bra när de själva lyckas övervinna sina rädslor, tex att gå först förbi något läskigt. Be hästen att gå, kan den inte så stå och vänta tills han lugnat sig såpass att han slappnar av igen, sedan be honom gå igen. Stå vid bogen eller längre bak, så att hästen får "hantera" det själv och inte kan gömma sig bakom människan.
Att lära dem att kliva upp på saker verkar också bygga självförtroende, vi har ett däck med platta som vår häst gärna vill hoppa upp på som belöning. Då står han där och ser mallig och stolt ut :love:

Lycka till med din häst!

Har bara skummat vad andra svarat men håller med om tid och tålamod - men också fasta rutiner. Göra saker konsekvent likadant och i samma ordning varje dag. Då vet hästen vad som händer härnäst och behöver inte bli överraskad.

Tack så jättemycket för alla tipsen!

Han visar stor respekt för de människor som håller på med honom, efter att man visat honom att man inte vill något illa. Men han kan aldrig slappna av helt utan är alltid på sin vakt. Jag kommer att ge honom all den tid han behöver och inte pressa honom alls.

Finns det andra övningar eller liknande man kan göra med honom som stärker självförtroendet på något sätt eller så?

Håller med alla andra om tid , tålamod och att man är konsekvent i hanteringen.

Man kan ju göra olika saker beroende på i vilket stadie han befinner sig i. Kan han ridas eller inte etc. Kan man rida honom så kan man ju göra saker som är busenkelt och verkligen berömma jättejättemycket. Går han förbi den-där-onda-brevlådan om än på snedden så beröm för det med. Man kan gå promenader tillsammans och samma sak där bara vara lugn och berömma massor.Jag är av den typen som inte tycker att en muta är fel då och då så ta med en morot ut i hagen när du hämtar honom, det kan göra mycket det med.
Öva på att ta på honom överallt, får du det? Massage kan vara någon som kanske uppskattas.

När en av mina ögonstenar var ny så var han verkligen extremt osäker och han visade det med att anfalla människor och vara aggresiv i varenda läge. Vi bedömde att han var depremierad och gav honom en helomvändning. Från ridskolan till en lösdrift med andra hästar och fri tillgång på mat. Han hade tidigare fått en extremt lustig foderstat som hade sabbat magen på honom med bla lättare magsår så när han fick äta när han behövde så mådde han mycket bättre för bara den sakens skull.
När vi väl började rida så var det utan krav, barbacka i lulllull skritt i skogen. Ingen trav och ingen galopp för då tappa han koncentrationen och drog iväg. Med tiden blev han tryggare och lugnare, slutade sura och anfalla, man kunde borsta utan att bli rädd för en park osv.

I ridningen var han feg, extremt feg. Skvättig osjälvständig och snabb i att vända om hemmåt. Men med tiden började vi busa med honom och hästen vi red ut med. Vi började småtävla med varandra i terrängen om vem som kom först och "eggade" hästarna att vara med. Det hajade snabbt vad det handla om och tillslut ledde dessa busigheter till att man kunde trava och galoppera. Han kunde helt plötsligt gå i täten för han hade fullt upp med att komma först .

Idag (flera år senare) är han en av de tryggaste och bästa hästarna jag vet. Men utan tiden hade det aldrig gått. Men det vet du ju redan =)

Vet en fantastisk tjej som tog had om hästar som var helvilda när en människa kom nära. sparkade, stegrade och hade sig. Jätterädda helt enkelt. När många andra hade avlivat hästen ville hon ge dem en sista chans. Så hennes metod var att finnas nära tills hästen vant sig vid att hon var där. Vet att hon kunde spendera dygn i boxen med en häst. Så småningom blev hästen på det klara med att hon var där och gick inte därifrån, i början stod de på olika ställen i boxen men snart kunde hästen röra sig fritt och de började utveckla hästarna med hantering, allt utifrån hur mycket hästen vågade. Hon vande många hästar vid människor igen, nu var detta extremfall och jag vet att hon fick en spark och bröt revbenen någon gång under processen med en skrämd häst i boxen. Detta kan ju vara extremt farligt också om hästen har detta beteendet och om man går fram för fort, men det blev otroligt fina hästar i slutänden.

Jag kom mycket närmre min häst när jag precis fått honom och han fick en sjukdom. Veterinären sa att han skulle vara under uppsikt de närmsta 24 timmarna. Jag och en kompis satt och frös med honom i stallet hela den natten. Vi fick riktigt bra kontakt efter det, hästen och jag! Även om jag var så otroligt rädd för att något skulle hända, är jag glad att det fick mig att inse att det är mysigt och givande att bara umgås med hästen mycket för man lär känna hästen på ett helt annat sätt. Nu stannar jag gärna kvar och bara umgås men min häst i timmar i hagen och i stallet för att jag gillar det och för att han också gillar det. Med det har jag även fått en häst som kommer fram till mig i hagen och frustar åt mig när jag kommer <3. Jag ser idag folk som bara har sina hästar och rider på och inte hanterar dem något speciellt och då blir jag glad för oftast har de inte alls den kontakten med sina hästar. Ibland har jag med mig en morot eller godis i fickan till honom. Håller med Neinor där, mutor behöver inte vara fel då och då.

Du har fått väldigt många bra tips redan, men jag tänkte komma med ytterligare ett: tyck INTE synd om hästen! Hästar som är rädda/osäkra vill ha en fast och trygg människa som sätter gränser, är bestämd och konsekvent. Annars känner de sig otrygga och stressade eller tar helt enkelt kommandot i egna hovar. Var också medveten om att det kan bli rätt jobbigt emellanåt, ibland kanske hästen kommer att bli hysteriskt rädd för saker, men den måste ta sig igenom dessa jobbiga moment fast det är jobbigt för att inse att det inte är farligt. Vi människor har ju ohyggligt lätt för att tycka synd om djur som haft det jobbigt, men detta hjälper inte dem det minsta.

När du gör olika övningar är det viktigt att du inte slutar då hästen försöker komma undan utan fortsätter tills den är lugn. Detta kan vara skitjobbigt men det är otroligt viktigt för att hästen ska lära sig att den inte löser problem genom att fly, utan att det läskiga slutar först när den lugnar ner sig.

T.ex. om du ska vänja hästen vid armviftningar. Då kanske du tar ut hästen på ridbanan i grimma och långt grimskaft och sätter igång att vifta med ena armen. I början kommer hästen förmodligen att fullkomligt explodera och galoppera runt dig som en galning. Låt den göra det, men fortsätt samtidigt att vifta exakt likadant. Efter en stund kommer hästen att märka att armviftningen inte tar slut för att den springer. Dessutom börjar det bli rätt jobbigt att kuta runt, och den kommer att börja fundera på hur den ska ta sig ur situationen. Den kanske testar att sakta in lite, springa åt andra hållet, steppa lite på stället, men armviftningen fortsätter. Förr eller senare kommer den prova att stanna och vad händer då? Jo det otäcka armviftandet tar slut! Nästa gång du viftar med armen kommer hästen komma ihåg att den kunde komma undan från viftandet genom att stanna och dessutom minnas att det inte är så otroligt livsfarligt med lite armviftningar. Hade du däremot slutat när hästen kastade sig undan hade han lärt sig att han blir av med det otäcka genom att springa ifrån det.

Angående att stärka självförtroendet kommer hans självförtroende att bli bättre för varje gång han klarar något han varit rädd för. Beröm honom massor när han klarat av något "farligt" och hanterat det på ett lugnt sätt så ska du se att han växer en decimeter varje gång :)

Det finns även många övningar man kan använda sig av för att stärka en hästs självförtroende, som att följa efter saker som är otäcka (låt t.ex. en polare dra en skramlande hink efter sig och led pållen efter den, följ efter en brummande traktor på landsvägen eller skrikande fasan i skogen). När du känner att du har koll på hästen är tömkörning, eller att leda hästen framför dig ett bra sätt att stärka självförtroendet. Att gå först verkar ofta vara lite läskigt för osäkra hästar men samtidigt brukar de se superstolta ut när de klarar av det, speciellt när det är lite otäcka ställen man går på :) Att longera eller skicka hästen genom tunnlar, över presenningar eller allt du kan hitta på är också väldigt bra för självförtroendet.

Hej! Du har ju redan fått så många svar... men jag lägger mitt tips i högen oxå :P

- Var konsekvent. gör saker lika varje dag. lägg på täcken, ta på grimma, håll fasta rutiner . och försök om det är andra som hanterar honom att dom gör lika...

- behandla honom som du kommer att behandla honom sedan. ha gränser... dom får bara vara mer flexibla i början.... :D han ska veta vart gränsen går vad han får och inte får göra... men också att du inte kommer att bli ett 'läskigt' monster om han skulle göra fel..

- Va passiv i den hantering och inte konfrontal.. vänta ut honom..lungt och sansat tillslut kommer du att märka att även om han blir rädd så vänder han sig till dig, söker ekräftelse för sin rädsla ... e hon rädd? ok... kanske jag ska lugna ner mig?! ... första gången min häst gjorde det...grät jag av lycka.. innan hade hon faktiskt sprungit över mig då hon blev rädd...

- Som dom andra sa miljöträning.. låt honom få klara av lite kluriga situationer.
- lära honom tricks...
- Bara va i bland! bara vänj honom med att stå och luta er på varandra i hagen och bara myyyyyysss.. klia e ju uppskattat denna tid på året :P

också se till att han har bra hagkompisar. mitt misshandlade sto som hade mycket förtroende problem fick gå med vårat andra sto som skulle följa oss genom eld och vatten. det slutade med att då Bonita kom så kom jessi också. och hon lärade sig lita på oss för att bonita litade på oss... dock inte ett superdominant häst utan en lugn och konsekvent flockledare... den kommer att hjälpa dej bygga upp hans själv förtroende... gärna hel flock eller bara en annan häst så han får 'Kompis' relationen...

och var flexibel... lyssna på honom... han kommer att berätta för dej att i dag e ingen bra dag att rida... utan i dag e en dag för att ta träns och långt grimskapft och gå ut i skogen ...

MEN som dom andra har pointerat... det vikigaste e TID .. massa tålamod och sogligt nog.. att vara berädd på att känna dej som världens värsta människa vissa dagar då inget funkar....MEN komihåg att det e bara den dagen! Nästa dag e en ny dag.. det e bara att skaka av sig det! inte det lättaste med det går.. specielt då framstegen börjar komma!

våran egen var det två steg fram, 5 steg bak... :S men det gick tillslut... och hon är i dag en häst med attityd och egen vilja. men då matte säger det så e det så....

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 655
Senast: Badger
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 856
Senast: Askur2017
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
766
Senast: miumiu
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 805
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar