Sv: Behöver tips!
Vi har en kille som har lite svårt att lite på människor och slappna av helt i alla situationer.
Något som vi upptäckt varit viktigt i vårt fall, är att man inte börjar "smyga" runt hästen för att man är rädd att skrämma den. Smygandet gör ofta hästen ännu mer orolig.
Vi har jobbat med desensibilisering, jag tar ett exempel:
Han tyckte att det var obehagligt när jag tog med handen längs benen på honom, borste gick bra, men inte bara handen. Han lyfte benet och försökte dra sig undan.
Så då började jag massera/gosa/klia på bogen, där han gillade det. Satte mig på huk och jobbade mig gradvis neråt, märkte jag att han vart orolig så "backade" jag upp och började om med att arbeta mig nedåt.
Om han hann tex lyfta benet när jag hade handen där, så fortsatte jag smeka/massera lätt/eller bara hålla handen still på benet. Även om han vevade lite med det. Först när han ställde ner benet(=gjorde som jag ville) så tog jag direkt bort handen(=belöning, släpper trycket).
Tillslut börjar han inse, att det jag vill, när jag tar på hans ben, är att han står still, och gör han det så är jag "klar" fortare.
Såhär har vi också gjort med allt möjligt, tex att hoppa jämfota bredvid honom(förberedelse inför uppsittning, han var inte inriden). Hoppa lite och lugnt först, minska hoppfrekvensen om han blev orolig, samtidigt som man gradivs försöker öka hoppandet för att se hur mycket han klarar. Sluta hoppa när han står still, börjar han trampa runt kan man hoppa mjukare/mindre, men inte sluta förrän han står still.
Hoppas du förstår, svårt att förklara i skrift.
Jag tycker att de bygger självförtroende bra när de själva lyckas övervinna sina rädslor, tex att gå först förbi något läskigt. Be hästen att gå, kan den inte så stå och vänta tills han lugnat sig såpass att han slappnar av igen, sedan be honom gå igen. Stå vid bogen eller längre bak, så att hästen får "hantera" det själv och inte kan gömma sig bakom människan.
Att lära dem att kliva upp på saker verkar också bygga självförtroende, vi har ett däck med platta som vår häst gärna vill hoppa upp på som belöning. Då står han där och ser mallig och stolt ut
Lycka till med din häst!