behöver tips och hjälp....

zazza girl

Trådstartare
hur få man bort en underhals bäst...?? eller vad nu heter... :)
hästen jag ha köpt ha blivit fel riden och ha en jätte underhals ...

hon ha blivit fel riden ett bra tag enligt folk och nu vill jag ha tips på hur man få bort den bäst ...

så kom med tips är ni snälla .....!!!!

:banana::bump::banana:

Sv: behöver tips och hjälp....

rida den i rätt form??
Underhals är väl muskler på "fel" ställe så de försvinner väl inte på något annat sätt än om de inte används ?? typ :P

Sv: behöver tips och hjälp....

Vad jag vet är att underhals kan ta ganska lång tid att få bort.
Men man får väl börja i änden att man börjar bygga upp överlinje istället. :)
Hitta en avslappnad form, hellre "för" avslappnad på halvlång tygel än att korta upp tygeln för att "få in nosen", vilket istället skapar spänningar som ger motsatt effekt till det man vill.
Det är när hästen spänner emot som underhalsen bildas. Och ibland syns den mer pga brist på muskler i överlinjen, eller allmänt muskelfattig häst.

Tömkörning kan vara givande om det görs på rätt sätt.

Man ska alltid sträva efter en avslappnad häst som inte spänner emot handen/hjälperna.
Gärna framåt-neråt sök. Är hästen inte van att jobba på det viset kan det ta ett tag innan den vågar jobba i en rundare form. Lösgör mycket och låt det ta sin tid.

Lycka till!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 154
Senast: Gunnar
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama