behöver synpunkter och råd

gubbtjyv

Trådstartare
Nu är de dags :)

Mitt barnbarn 6 år gammal vill ha en häst säger hon.
Eftersom jag inte har någon kunskap om ponnys annat än shetties . De har jag en illbatting :devil:

kort och gott finnsde några raser som är mer lämpade som barnponnys än andra . Inser att humöret ju är viktigast , vilket varierar stort.

Men ni som har haft småbarn som ni skaffat häst eller börjart på har ni några synpunket på hur jag ska lägga upp de här.

Tjejen är rätt tuff i mitt tycke , har vait med några lektioner på ridskolan och kikat.

Ni med erfarenhet bara som dåliga hur skulle ni gå till väga för att de ska bli så bra som möjligt.

tacksam för alla svar..

Föräldrarna är livrädda för hästar och har ingen susning om något i de fallet...så allt faller på mig och tjejen...

Sv: behöver synpunkter och råd

Alla barn vill väl ha en egen häst, men tjejen har enbart varit med och kollat på lektioner och föräldrarna är livrädda och du själv har bara erfarenhet av shettisar? Eller har jag missförstått något?

Jag skulle avråda starkt, bättre att hon går på ridskola i såfall.

Senast ändrad:

Ber om ursäkt om jag varit otydlig...:)

Hon går på ridskola och det är jag som varit med och tittat på henne när hon ridit lektion....

Föräldrar accepterar att hon rider men kan inget om hästar eller ridnig , de tycker hästar är livsfarliga...

Hästen skall i så fall stå hos mig och vara ihop med mina andra .
Ansvaret för hästen blir mitt .

Nu kanske de blev lite klarare hoppas jag....:)

Håller med mimi, det är lite tidigt att köpa häst om hon inte rider. Det kan vara en övergående fas, bättre att sätta henne på ridskola ett år eller två så får hon lära sig lite grunder och känna av om det är det som hon vill hålla på med.

Edit:

Såg att du skrivit nu, om du känner att du vill ha en en till häst oavsett om intresset håller för flickan, men att det är en rolig grej att ha det gemensamt så tycker jag att köpa häst till henne är helt okej.
Det finns en vuxen som tar ansvar och det är det viktigaste.

Du har erfarenhet av shettisar, varför vill du inte ha en sån till henne?

Senast ändrad:

Jag har inget emot shettisar alls--- kör med min men han är en illbatting . Så han är ingen barnponny och ska jag döma efter vad jag ser när de gäller barn och shetties så är shettiesen för stark förbarnen och envis.

Rätt ofta ser man en liten tjej eller kille på en shetties som står med mulen i gräskanten och mumsar och rytaren försöker på alla vis få hästen och gå.

Nu är de ju inte hästens fel utan ett inridnings och uppfostringsak men inte så lätt när man är liten ju..

Om du har hästvana och tar hela ansvaret även om skulle barnet tröttna på ponnyn, så är det väl ingen större fara. Men det låter som om barnet har ridit lite för lite och hurpass säker är du på att hon kommer tycka det är roligt med en egen häst 24/7? Jag skulle vänta ett tag och låta henne rida på ridskolan, lära sig lite mer om allt runtomkring tills hon är lite äldre och förstår lite mer av ansvaret för en ponny.
I annat fall är Welsh ponnyer ofta bra och fina ponnyer.

Min dotter på snart tre år har en shettis, och den fungerar jättebra. Hon är snäll, klok och lydig. Visserligen är hon ganska pigg, men jag låter ju givetvis inte dottern rida utan ledare. Jag tror att det är bättre att leta efter en snäll individ istället för att låsa sig till en viss ras. Leta häst med öppna ögon, se till lydnaden, hjärtat och viljan hos ponnyn istället för rastillhörigheten. Lycka till!!! :)

*KL*

Finns ju trevliga, välartade shettisar med. Men jag är mycket förtjust i welsh mountain som barnponnys, men det finns illbattingar där med. Så jag skulle inte leta ras om jag vore dig, utan individ. Sök efter en bra, trygg barnponny lämplig som förstaponny till litet barn helt enkelt. Och strunta i vad det är för ras/korsning helt enkelt =)

30 år med hästar och ponnyn skall stå i mitt stall . Jag komer att äga och stå för allt i så fall

mja de kan ja ju inte säga om min:laugh:

klok ja snäll nej. med mig går de bra men ingen barnshetties.
Jag använderhan tik körning och lite skogsarbete vilket han tycker är skitakul och duktig på

mm den rasen har jag kollat lite på. Gillar den och den är vad jag kommer ihåg en allround . Tänkte nämligen själv ha den till lite körning .

Annars är jag helt ine på din linje att gå mest på psyke och inte enbart på ras....

Börja på ridskola. Det är inte bara ridningen som behöver fixas när det gäller egen häst. Skötsel, utbildning, hantering och mycket mer tillkommer. Och hästrädda föräldrar är väl inget att rekommendera.. :crazy: Om dottern aldrig ridit, hur vet hon då om man gillar hästar? Nä, ni känns ärligt talat inte redo för att skaffa egen häst. Och ärligt talat, vem som rider har aldrig drömt om en egen polle?? Bara för att man har gjort dte innebär det inte att alla SKA det, just då.

Börja på ridskola. Det är inte bara ridningen som behöver fixas när det gäller egen häst. Skötsel, utbildning, hantering och mycket mer tillkommer. Och hästrädda föräldrar är väl inget att rekommendera.. :crazy: Om dottern aldrig ridit, hur vet hon då om man gillar hästar? Nä, ni känns ärligt talat inte redo för att skaffa egen häst. Och ärligt talat, vem som rider har aldrig drömt om en egen polle?? Bara för att man har gjort dte innebär det inte att alla SKA det, just då.

Nu läste du himla dåligt väl? Läs nedanstående, citerat ur tråden från TS:

Ber om ursäkt om jag varit otydlig...:)

Hon går på ridskola och det är jag som varit med och tittat på henne när hon ridit lektion....

Föräldrar accepterar att hon rider men kan inget om hästar eller ridnig , de tycker hästar är livsfarliga...

Hästen skall i så fall stå hos mig och vara ihop med mina andra .
Ansvaret för hästen blir mitt .

Nu kanske de blev lite klarare hoppas jag....:)

30 år med hästar och ponnyn skall stå i mitt stall . Jag komer att äga och stå för allt i så fall

Ajajaj,på mig. :o Trodde hon hade kollat på ridlektioner, utan att ridit :eek: :o Sen fick jag det till att stå att mamman var hästrädd. Var visst helt på andra tankar.

Till TS Welsh Mountain är en ras som jag allafall är störtörälskad i. :love: Brukar vara stabila och trevliga barnponnys.

shit happends :) ingen fara

Men du hade ett rätt.. mamman är väldigt hästrädd.

Ska se om jag kan åka och kolla på några Welsh mountain...fler än du som rekommenderat dem...

Låter bra :) Självklart bör man leta efter individ och inte ras, finns många snälla shettisar också.

En kompis till mig köpte en Dartmoorponny. Den är väldigt trevlig i temperamentet.

Lite OT. Aja, får läsa noggrannare nästa gång. :) Lycka till med ponnyletandet och ridningen! :D

Vill du adoptera mig och bli min morfar? Jag är förvisso 29 men det är aldrig för sent att knyta nya släktskapsband...? :love:

;)

oj ! Nu blev jag nästan lite rörd och mycket hedrad :)

Du kan få vara den dotter jag aldrig fick och alltid saknat. Så får jag en anledning och bygga de där hundhuset .;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka