Behöver synpunkter co råd.

J

JennyTuff

Jag har haft min nya häst ca 2½månaden. Hon har varit en klippa både ute i skogen och på ridbanan.

Men dom senaste 2-3 veckorna så har hon blivit hel konstig. Jag kan tex rida ut i skogen och jobba henne ordentligt i alla gångarter men så fort vi vänder hem så "skjuter" hon upp ryggen och gör dom värsta krumsprång ni kan tänka er. Hon gör så ett par gånger sen tacktar hon hela vägen hem. Jag har tänkt okej vi är ändå på väg hem och min andra häst går oxå lite snabbare på vägen hem. Jag har försökt variera "hemvägen" så att hon inte riktigt fattar att vi är på väg hem men inget funkar.

Hon har nu även börjat göra så på ridbanan. Jag kan rida på ett bra tag och hon går som en klocka i alla gångarter gör skolorna och jobbar i en jätte fin stadig form MEN så helt plötsligt så "skjuter" hon rygg igen.

Idag longera jag och hon gjorde likadant sen ställer hon sig och lixom "blåser" som en dåre efteråt! Det är rejäla krumpsprång och jag börjar faktiskt bli rädd.

Vad kan jag göra? Finns det någon med liknande erfarenheter? Testar hon mig bara eftersom jag är hennes relativt nya ryttare?

Kan tillägga att hon är genom kollad av vetrinär och när massören va ute så sa hon att hon är 100% fräsch. Sadeln är nyligen kollad och ska ligga perfekt på henne det ända jag kan tänka mig är att jag kanske drar gjorden för lite så att sadeln hamnar lite på "snedden".

Hoppas ni orkar läsa allt och har massa visdomsord!

Sv: Behöver synpunkter co råd.

Hon kanske helt enkelt har börjat att testa dig.. ;)

Jag hoppas verkligen att det är så eftersom hon inte har ont någonstans. Hästjäkel!! På med säkerhetsväst och hjälm sen blundar jag och hoppas på det bästa! ;)

Prata omgående med vet igen om du inte tog upp "blåsandet" förra gången. Om jag uppfattar det rätt så rör det sig om rejält förändrat beteende och att det kom ganska plötsligt (?).

tror nog hon testar, att de blåser så där brukar ofta bero på att de känner någon lukt, de är ett varningsläte. Så är nog så att hon inte ser dej riktigt som hennes ledare än...

Jag håller inte med. "Blåser som en galning" låter inte som det "knorkande" som känneteckar "vad f-n är det här? - lätet". Ett beteende som ändras plötsligt bör alltid kollas en extra gång. Om en häst som "varit en klippa" i alla sammanhang plötsling börjar göra "dom värsta krumsprång ni kan tänka er" och mitt under ett dressyrpass efter att ha "gått som en klocka i alla gångarter" och gjort skolorna i fin stadig form PLÖTSLIGT börjar skjuta rygg och bocka, skulle jag absolut kolla upp det.

Det är FÖR mycket som skylls på "brist på ledarskap" när det gäller "dåligt/förändrat betéende"! Om något hos hästen förändras ska det kollas upp ORDENTLIGT!

Hmm.

Idag har jag longerat henne o i början av passet så bockar hon oftast i övergångarna. Från trav till galopp. Inga "blåsningar" idag. Överskotts energi känns det som, i brist på ridhus och för mkt av isiga vägar så har hon bara skrittats den senaste tiden.

Nästa vecka kommer massören igen och vi får då se om det blivit några förändringar.

En sak till jag funderat på. Hon tål absolut inte havre detta stiger henne åt huvet o hennes gamla matte förklara att då går hon inte att sitta på. Vi har bytt halm i stallet så nu står hon på havrehalm. Och hon äter av halmen kan det va nått?

alla beskriver väl på sitt sätt, förstår till exempel inte vad "knorkande" som du skriver betyder...
Visst det kan vara något fel, men den är ju kollad av massör, vet och sadeln var kollad...
Visst det kan vara något i munnen, men tkr inte det borde visa obehag vid vissa tillfällen inte heller om den har ont då borde den inte ena stunden gå jätte bra och sen spänna sig.
Kan vara att hästen inte orkar gå och jobba hela tiden lr att den blir störd om det är en känslig häst och reagerar på det viset...
Visst man ska kolla upp hästen, men det är ju redan gjort!

om det har börjat i samband med att ni bytte till havrehalm så kan det säkert vara det, har för mej att de kan reagera på det om de är känsliga.

alla beskriver väl på sitt sätt, förstår till exempel inte vad "knorkande" som du skriver betyder...
Visst det kan vara något fel, men den är ju kollad av massör, vet och sadeln var kollad...
Visst det kan vara något i munnen, men tkr inte det borde visa obehag vid vissa tillfällen inte heller om den har ont då borde den inte ena stunden gå jätte bra och sen spänna sig.
Kan vara att hästen inte orkar gå och jobba hela tiden lr att den blir störd om det är en känslig häst och reagerar på det viset...
Visst man ska kolla upp hästen, men det är ju redan gjort!

Precis som du skriver har jag tänkt. Hon är otroligt känslig. Det hela är så märkligt eftersom hon skiftar humör så snabbt! Jag ska byta strö i boxen först och främst.

om hon är känslig kan det mkt väl vara du som gör det, red en väldigt kånslig häst som kunde gå avslappnat men kom du lite i bakvikt så spände hon sej på en gång.

om hon är känslig kan det mkt väl vara du som gör det, red en väldigt kånslig häst som kunde gå avslappnat men kom du lite i bakvikt så spände hon sej på en gång.

Precis. Vi ska iväg o träna på tisdag så då ska jag be om hjälp tänkte jag.

Jag tycker det låter ganska så typiskt testande, det brukar kommer efter några månader när det gått super hela tiden, så var det för mej med. Det är oftast bara att stå ut med det och vara konsekvent. Att hästen blåser tror jag inte är något att bry sej om alls, min häst gör så när han blir uppspelt, tex när jag släppt honom i manegen och han fått sånt där ryck och rejsar runt och sen stannar han med jättehög nacke och blåser som en drake ungefär. Tycker det är vanligt att dom gör så när dom blir uppspelta.

Det här med räddblåsningar när dom går och knorrar sådär är en annan sak.

Jag har haft min nya häst ca 2½månaden. Hon har varit en klippa både ute i skogen och på ridbanan.

Men dom senaste 2-3 veckorna så har hon blivit hel konstig. Jag kan tex rida ut i skogen och jobba henne ordentligt i alla gångarter men så fort vi vänder hem så "skjuter" hon upp ryggen och gör dom värsta krumsprång ni kan tänka er. Hon gör så ett par gånger sen tacktar hon hela vägen hem. Jag har tänkt okej vi är ändå på väg hem och min andra häst går oxå lite snabbare på vägen hem. Jag har försökt variera "hemvägen" så att hon inte riktigt fattar att vi är på väg hem men inget funkar.

Hon har nu även börjat göra så på ridbanan. Jag kan rida på ett bra tag och hon går som en klocka i alla gångarter gör skolorna och jobbar i en jätte fin stadig form MEN så helt plötsligt så "skjuter" hon rygg igen.

Idag longera jag och hon gjorde likadant sen ställer hon sig och lixom "blåser" som en dåre efteråt! Det är rejäla krumpsprång och jag börjar faktiskt bli rädd.

Vad kan jag göra? Finns det någon med liknande erfarenheter? Testar hon mig bara eftersom jag är hennes relativt nya ryttare?

Kan tillägga att hon är genom kollad av vetrinär och när massören va ute så sa hon att hon är 100% fräsch. Sadeln är nyligen kollad och ska ligga perfekt på henne det ända jag kan tänka mig är att jag kanske drar gjorden för lite så att sadeln hamnar lite på "snedden".

Hoppas ni orkar läsa allt och har massa visdomsord!

Eftersom hon är kollad på alla håll och kanter så skulle jag se över foderstaten:idea:.

Tror däremot inte att det är byte av halmsort eftersom halm nära nog innehåller 0 näring.

Snarare ska du kolla över värdena i hennes grovfoder och hur mkt krafftfoder hon får. Många (läs. de flesta) hobby/tävlingshästar är överutfodrade/felfodrade....

Det är bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite vid beteendeförändringar och det är något jag verkligen lärt mig genom åren. Och jo då - även om en häst har ont i munnen kan den gå som en klocka ena minuten för att sedan "hoppa runt". Vår (SÅ bussiga) "dressyrponny" gick en klass med jättebra resultat - förutom att han protesterade KRAFTIGT i mitten av programmet. När vi kom hem hittade vi (efter att verkligen ha känt igenom hela hästen) ett djupt jack på insidan av ena mungipan. För att se det fick man hålla upp munnen en bra bit.

Jag har också sett många exempel där en protesterande häst ignorerats och beteendet tolkats som olydnad och "brist på respekt pga dåligt ledarskap" där det senare visat sig att hästen haft problem.

Du säger att hästen är ordentligt genomgången och kollad och du kanske känner till fallet, vad vet jag. Jag sa att om hon inte påtalat "blåsandet" för veterinären skulle hon göra det. Fast det kanske hon redan gjort...........

*delvis kl*

Tack för svar och synpunkter. Ska som sagt ta ut massören igen och känner hon minsta lilla "grej" så kontaktar jag givetvis vetrinär.

Foderstaten ska jag oxå gå igenom igen. Hon får minimalt med kraft foder dock har vi bytt hösilage ganska nyligen så det kan mkt väl vara det, har inte hunnit med att kolla av analysen.

PONNYTANT: Hon är alltså genomkollad av vet på alla möjliga sett. Röntgad osv. Han hade inget att anmärka på. Så varför skulle blåsandet förändra det? Det får du allt utveckla :).

Hej Jenny Tuff! Du frågade efter synpunkter och om någon haft liknande erfarenheter. Jag har haft liknande erfarenheter (ex det jag skrev om + ett par riktiga rodeo-ponnies) och svarat utifrån dessa. Jag vet inte vad det är som är oklart eller vad du tycker behöver utvecklas. Jag har skrivit hur jag skulle göra (=ALLTID kolla en extra gång). Det är ju helt upp till dig om du tycker att det är onödigt.

När jag nu läser dina svar får jag inte alls samma känsla som när jag läste "trådstarten". Dessutom berättade du inte NÄR undersökningen gjordes. Jag missuppfattade och trodde att du menade undersökningen som gjordes när du köpte hästen - inte att ni just haft den inne på klinik och dessutom röntgat den igen......

Jag tolkade situationen "bokstavligt" att hästen varit en klippa i två månader och sedan blivit "helkonstig" och svarade utifrån det.
Hoppas det reder upp sig i alla fall - det gör det säkert!

Överskotts energi känns det som, i brist på ridhus och för mkt av isiga vägar så har hon bara skrittats den senaste tiden.

...och där tror jag att du har ringat in problemet alldeles utmärkt på egen hand.

I vårt stall börjat en efter en av hästarna att bli ganska vidriga just nu. Min egen har börjat se jättemycket spöken på ridbanan, som han har jobbat på hur mycket som helst utan problem tidigare, och härom dagen skickade han nästan upp mig på läktaren när vi var i ridhuset. Unghästen O har blivit helt vidrig att leda. Hästen B trakkar sin hagkompis hela dagarna, och är inte så kul att rida han heller. Hästen U och hästen H trippar på tårna. Och så vidare...

Knöggliga hårda hagar uppmuntrar inte till att springa, och det går inte att rasta av dem när man rider heller.

Nån gång i en grå forntid läste jag att hästar behöver lösa ut sin flyktinstinkt regelbundet, annars dämmer de upp en massa och till sist blir det explosioner. Jag vet inte om det är belagt i forskning - men jag har faktiskt inga problem att tro på det! :D

/Svea - som skulle vilja ge sin häst två veckor med långa, avslappnande lösgörande ridpass. Nån med ridhus som vill adoptera mig?

Skulle helt klart också tro på överskottsenergi! Nu när det är klart och ganska kallt samtidigt som det börjar bli ljusare kan de få lite tossryck. Mina hästar brukar ofta ställa sig och blåsa som dinosaurier i näsborrarna coh stirra på någon påhittad fara, varpå de vävder som springer och bockar när de är lösa. Blir en del spring och hopp när man longerar och rider med de dagarna. :o:laugh:

delvis kl.

Tack så mkt för allas synpunkter. Ibland är det så skönt att ha ngn att bolla ideér med innan man målar fan på väggen och tror det värsta.

Självklart så kommer jag hålla koll på min pålla den närmaste tiden och ny tid med massör är bokad. Och fortsätter detta så blir det raka vägen till vet!

Kan ju även tillägga att igår när jag longera min andra häst. Världens coolaste 18-åriga farbror som ALDRIG har bockat och sällan hetsar upp sig över nått, fick "frisläppet" på ridbanan och bocka värre än en kalv på grönbete ;). Överskotts energi? Ja, det kan jag sätta min högra arm på.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 094
Senast: Lavinia
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 561
Senast: Skrämd
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 125
Senast: Hermelin
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka