behöver svar på frågor=)

S

Safira63

Har några konstiga fråger som jag skulle vilja ha svar på:D

Anser ni att man får en jätte bra kontakt med hästen bara genom at stå o rykta dem i en timme varje dag?Med bra kontakt menar jag att hästen litar på dig helt o hållet och du kan göra vad som helst med den.

Hur leder ni hästen?? I grimskaft eller grimman? Har hört att det finns ingen proffs i hela världen som går med grimskaft:confused:

Sv: behöver svar på frågor=)

För mig är rykt och annat pyssel en del av det hela. Att få ett fullständigt förtroende kräver dock en del utöver det.

Jag har alltid grimskaft. Så bökigt är det inte att haka i ett rep. Är vi ute längre sträckor har jag träns och långlina.

Anser ni att man får en jätte bra kontakt med hästen bara genom at stå o rykta dem i en timme varje dag?Med bra kontakt menar jag att hästen litar på dig helt o hållet och du kan göra vad som helst med den.
Nej.

Hur leder ni hästen?? I grimskaft eller grimman? Har hört att det finns ingen proffs i hela världen som går med grimskaft
Om jag använder grimma på den, så har jag också ett långt grimskaft. Annat vore korkat.
I de flesta fall använder jag dock ett snöre runt egna hästars hals.

LIA

Man bygger helt klart upp förtroende och tillit genom att röra hästen över hela kroppen, få röra hästen över hela kroppen kanske är bättre uttryckt. Om det sedan är med en borste när man ryktar eller om man står och stryker över hästen med händerna spelar mindre roll.

Hur leder ni hästen?? I grimskaft eller grimman? Har hört att det finns ingen proffs i hela världen som går med grimskaft
Beror helt och hållet på situationen hur jag gör. Om det är kortare sträckor och äldre hästar så tar jag dem i bara grimman. Längre sträckor eller unga hästar så blir oftast med grimskaft. Lastning så är det alltid speciella grimskaft som är så tjocka att de inte kan av misstag snurra sig runt fingrar eller händer om hästen gör något. Men när det gäller att flytta många hästar mellan hagarna här hemma. Ja då får dom går lösa efter mig, jag kallar på dem helt enkelt och så går dom med bakom mig. Hade ju faktiskt varit väldigt svårt annars att flytta 5 - 20 hästar om jag skulle vara tvungen att leda dem styckevis.

Man bygger helt klart upp förtroende och tillit genom att röra hästen över hela kroppen, få röra hästen över hela kroppen kanske är bättre uttryckt. Om det sedan är med en borste när man ryktar eller om man står och stryker över hästen med händerna spelar mindre roll.

.

behövs det inte mer träning som till exempel markträning då? utöver borstning för att t.ex lära hästen ligga ner sånna grejer??:D För jag antar att dom som håller på med trickträning inte bara står och borstar hela dagen för att bygga upp tillit? eller???:D:D:D:D

Om jag skulle stå och rykta på min häst i en timma så skulle hon vara arg som ett bi.
Hon tycker bättre om att bli kliad med manborsten eller att man klappar henne.

Det beror helt klart på vad det är för slags häst man har att göra med.

Jomenvisst blir det bättre kontakt genom rykten. Min pålle fullkomligt älskar att bli ryktad och borstad. Är jag framme vid bogen lägger hon upp sitt huvud på min axel. Bara såå gott matte...:love:

Leder alltid min pålle med grimskaft. Tänk om hon skulle bli rädd och kasta sej åt sidan. Då står man där utan häst. :angel:

Det är väl klart att ett timmes rykt om dagen stärker en del band om nu hästen gillar att bli ryktad.
Sen ersätter det väl inte alla sätt att umgås på med hästen..

Jag går med grimma och grimskaft då vi har en väg utanför stallet så det känns säkrast.
Från och till hagen på vintern går min häst lös då hon följer den som har hökassen :)

1. nej

2.beror på häst,situation, vad man har till hands, häst: lös, grimma och grimskaft tycker det är drygt att hålla i bara grimma, rep runt halsen (på hästen), häst som rymt ofta russ eller shettlandsponny= stadigt grepp i pannluggen...

ja, och nej. man får såklart bättre relation till hästen om man umgås mycket med den, men den kommer antagligen inte följa en genom eld och vatten bara för att man pysslar mycket med den. Men den är en viktig, och väldigt mysig del.

oftast grimskaft. det sista påståendet verkar helgalet, var har du hört det:grin:? Håller man direkt i grimman är det svårt att få kontroll om hästen blir rädd, drar iväg eller vill äta, och så kan man fastna lättare.

oftast grimskaft. det sista påståendet verkar helgalet, var har du hört det:grin:? Håller man direkt i grimman är det svårt att få kontroll om hästen blir rädd, drar iväg eller vill äta, och så kan man fastna lättare.[/QUOTE]

------------------------------------------------------------------------

:)Jag går alltid med grimskaft ochtyckte också att det verkade väldigt konstigt att det är ingen som går med grimskaft:confused:Det var personen som jag sköter hästarna åt som påstod detta:crazy:

Jag undrade bara hur alla andra leder hästen till exempel:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 683
Senast: Lhas
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är så jävla mycket som är sjukt och konstigt och äckligt i denhär världen. Och det är så jävla svårt att veta vad man ska tro på och...
2
Svar
35
· Visningar
2 082
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar