Behöver snabbt svar ang foderavtal

S

susy_q

Min kompis har tagit en häst på foder för senare köp och har skrivit foderavtal men nu visar det sig att hon som skrivit på avtalet inte äger hästen, att hon bara haft den hos sig och att ägaren bor i en annan stad !

Inte kan väl foderavtalet vara giltigt om inte ägaren skrivit på avtalet ? Finns inga uppgifter alls om ägaren på avtalet

Har försökt få ägarens uppgifter av hon som skrev på avtalet då det var lovat att försäkringen skulle skivas över på min kompis men det har inte hänt och nu vet vi inte ens om hästen är försäkrad. Nu vet hon ingenting och måste nog gå till polisen och anmäla

Nu är min kompis rädd att hon ska bli anmäld av ägaren eller att ägaren bara dyker upp och hämtar hästen en vacker dag så hon vill inte ha den kvar

Hur ska hon göra ? hon har ju ett foderavtal (troligtvis inte giltigt) men då hon skrev på det trodde hon ju det var det

Sv: Behöver snabbt svar ang foderavtal

Har varit i samma situation. Jag tog reda på ägarens kontaktuppgifter, kontaktade denne, förklarade situationen som riktiga ägaren var helt omedveten om och skrev därefter ett nytt kontrakt med riktiga ägaren.

Min kompis har tagit en häst på foder för senare köp och har skrivit foderavtal men nu visar det sig att hon som skrivit på avtalet inte äger hästen, att hon bara haft den hos sig och att ägaren bor i en annan stad !

Inte kan väl foderavtalet vara giltigt om inte ägaren skrivit på avtalet ? Finns inga uppgifter alls om ägaren på avtalet

Har försökt få ägarens uppgifter av hon som skrev på avtalet då det var lovat att försäkringen skulle skivas över på min kompis men det har inte hänt och nu vet vi inte ens om hästen är försäkrad. Nu vet hon ingenting och måste nog gå till polisen och anmäla

Nu är min kompis rädd att hon ska bli anmäld av ägaren eller att ägaren bara dyker upp och hämtar hästen en vacker dag så hon vill inte ha den kvar

Hur ska hon göra ? hon har ju ett foderavtal (troligtvis inte giltigt) men då hon skrev på det trodde hon ju det var det
hästan ska ju ha ett pass. Genom passet borde det gå att få reda på vem som är ägare till hästen på något sätt. Om inte annat så står uppfödaren med i passet och då kan man kontakta denna och se om de vet något.

Ska tipsa henne om det, vi har spårat ägaren som hade hästen för något år sedan så får börja där

Vore det inte enklast att be polisen leta reda på ägaren ? dom borde ju kunna få uppgifter från försäkringsbolag m m

Har sagt till min kompis att jag tycker hon ska polisanmäla den här personen som skrivit avtalet med henne då hon inte äger hästen, borde inte vara lagligt göra det då man inte är ägare men utger sig för att vara det

Men ni är säkra på att hon inte har tillåtelse från ägaren? Att få reda på ägarens uppgifter tordes inte vara en omöjlighet utan att behöva gå till polisen för det är väl i så fall ägaren som ska polisanmäla?

Blir för övrigt lite nyfiken eftersom samma hände mig ganska nyligen. PMa gärna om vilket län fodervärden befinner sig i, det kanske är samma...

Senast ändrad:

Verkar inte som hon har det då hon slutar svara då min kompis började undra om försäkringen som hästen skulle ha enligt henne då hon hämtade hästen aldrig blev överskriven från ägaren och då ville min kompis ha uppgifterna på ägren så hon kunde ringa försäkringsbolaget själv och där slutade hon svara

Trodde först det berodde på att hästen var oförsäkrad så min kompis bad den här personen att be ägaren teckna en ny försäkring på hästen då det är lite svårt göra det då man inte äger hästen själv men inget svar på det heller

Min kompis borde kunna anmäla henne för att hon påstått sig vara ägare av hästen och satt ut hästen på foder...

Visst kan ägaren anmäla, kan änmäla både min kompis och personen som skrivit på foderavtalet i ägarens ställe men det borde min kompis också kunna göra då hon blivit lurad så hon inte bara struntar i det så det blir värre för henne ifall ägaren anmäler saken.
Då har min kompis visat att hon försöker hitta ägaren till hästen och göra rätt för sig istället för att bara sitta och vänta och se om nån kommer och hämtar hästen.

Först och främst tycker jag att din kompis ska teckna en försäkring på hästen, hon har den i sin vård och är ansvarig för de kostnader som kan komma att uppstå (veterinär, liv etc). Inte kul att behöva ta allt ur egen ficka om det händer något.

Passet - vem står som ägare enligt passet? Enligt lag ska passet vara där hästen är, så jag utgår från att din kompis har passet. Vad är det för ras på hästen?

Din kompis kan teckna försäkring själv på hästen, behöver inte vara den som står som ägare på hästen som gör det :).
Sen är ju försäkring "sekretessbelagt" så är de någon annan som står på hästens försäkring kanske man ändå inte får fram något.

Det är ju det som är problemet, har hästen redan en försäkring så får man väl inte teckna en till i samma bolag

Hon får väl ta en ny försäkring i ett annat bolag annars om det inte funkar i det hon vill ha (det som hästen kanske redan är försäkad i)

Min kompis är helt förtvivlad för hon tycker så mycket om hästen och vill ha hästen kvar men nu vet hon inte om hon kan/får det för den riktiga ägaren

Vi vet absolut ingenting och det känns hemskt

Känns dumt ta en försäkring innan man ens vet om man får ha hästen kvar ens en gång, min kompis har ju inget avtal med ägaren utan med en annan person så måste få tag i ägaren så vi får klarhet i allt först

Som vi har läst så ska ägarens och fodervärdens uppgifter finnas på avtalet men det gör det inte så då är avtalet är inte giltigt
Sen om ägaren ger godkännande att någon annan skriver under avtalet är ju en sak men det vet vi inte heller då det inte finns någon fullmakt eller bekräftelse på det från ägaren

Fortfarande: vad säger passet som kompisen enligt lag faktiskt ska ha hos sig?

Om hästen redan är försäkrad är det väl ett problem mindre? Jag förstår inte riktigt varför hon inte skulle kunna försäkra den - hon ville ju överta den andra försäkringen om den fanns? Spelar väl ingen roll om hon tecknar en ny eller tar över en befintlig? Huvudsaken måste väl vara att hon slipper lägga ut 50 000 kr om hästen skadar sig i hennes vård? Eller hon tycker det är en rimlig risk att ta?

Så länge hon har hästen i sin vård är hon skyldig att låta den få veterinärvård, hovslagare, mat etc - kostander som snabbt springer iväg. Ett sätt att i alla fall begränsa de ekonomiska skadorna är att teckna en försäkring. Vilket jag tycker är självklart - vad väntar hon på?!

Vad vidtog din kompis för åtgärder när hon kontrollerade ägarförhållandena vid kontraktstecknandet? Kollade hon ägarhandlingar? (det ligger ju faktiskt en del ansvar på din kompis också)

Min kompis har passet men det är inte uppdaterat något alls, står bara uppfödare i den så inte mycket till hjälp men vi har lyckats spåra den som tagit hästen av uppfödaren så hoppas på att den personen vet vad som hände sen

Hästen är ju ganska gammal så kan ha varit många ägare på den tyvärr så kan bli svårt

OK, då kvarstår fortfarande hälften av frågorna.

* Vad gjorde din kompis för att kontrollera att den som lämnade ut hästen var ägaren/hade rätt att lämna ut hästen?
* Varför låter din kompis bli att teckna en ny försäkring när hon var beredd att ta över den gamla?
* Finns uppgifterna på den personen som lämnade ut hästen?
* Varför reagerade inte kompisen på att det inte var personen som lämnade ut hästen som fanns som ägaren i passet?

Verkar inte som hon har det då hon slutar svara då min kompis började undra om försäkringen som hästen skulle ha enligt henne då hon hämtade hästen aldrig blev överskriven från ägaren och då ville min kompis ha uppgifterna på ägren så hon kunde ringa försäkringsbolaget själv och där slutade hon svara

Trodde först det berodde på att hästen var oförsäkrad så min kompis bad den här personen att be ägaren teckna en ny försäkring på hästen då det är lite svårt göra det då man inte äger hästen själv men inget svar på det heller

Min kompis borde kunna anmäla henne för att hon påstått sig vara ägare av hästen och satt ut hästen på foder...

Visst kan ägaren anmäla, kan änmäla både min kompis och personen som skrivit på foderavtalet i ägarens ställe men det borde min kompis också kunna göra då hon blivit lurad så hon inte bara struntar i det så det blir värre för henne ifall ägaren anmäler saken.
Då har min kompis visat att hon försöker hitta ägaren till hästen och göra rätt för sig istället för att bara sitta och vänta och se om nån kommer och hämtar hästen.
Väldigt tveksam till om detta är polisens bord faktiskt. snarare ett civilrättsligt mål och då är inte polisen ivolverad.

Hon försöker fixa det här med försäkring och avtal m m och ville veta hur man snabbast och lättast hittar ägaren så hon kan få ett giltigt avtal först och främst !

Nu har hon ju ett bluffavtal som inte skulle hålla om ägaren eller den andra vill ha tillbaka hästen

Hon tog väl för givet att personen var ägaren då hon pratat med personen flera gånger och denne sa sig vara ägare

Hon ville gärna ta över försäkringen som påstod finnas då det annars är 20 dagars karens och hästen är så pass gammal att det blir en dålig försäkring för hästen om man tar en ny

Personen som lämnat ut hästen har lämnat sina uppgifter under ägare i avtalet

Att polisanmäla tror jag inte ger något, försök till bedräger möjligen men jag tror knappast att polisen lägger resurser på att utreda.

När man tecknar ett avtal har man ju faktiskt skydlighet att kontrollera VEM man tecknar avtal med, och att så långt det är möjligt säkerställa att det är rätt människa man avtalar med. Om inte det har gjorts så tror jag din kompis ska vara försiktig med att skrika att hon blivit lurad.

Jag tycker kompisen ska meddela den som lämnat ut hästen att hon återlämnar hästen omgående och under tiden teckna en katastf-försäkring för hästen. Det är ingen karens på den typen av försäkringar.

Vad är det för ras på hästen?

Oavsett om det är 20 dagars karens så är det väll bättre att försäkra hästen om det händer något imorgon som kräver vetrinärvård ?

Vad är det för RAS på hästen ? Du har ju olika förbund att kolla på vem det är som äger hästen oftast går det ju att göra på nätet.

Mia

Vi får ju inte tag i människan som lämat ut hästen så vi kan lämna tillbaka den och personen bor långt bort så inte bara köra dit hästen

Som det är nu så borde den räknas som "övergiven" då ingen har ansvaret för den rättsligt så att säga (men min kompis tar ju hand om hästen tills vi vet hur vi ska göra)

Vet ju inte om den är stulen eller obetald eller nåt då det är omöjligt få uppgifter av den som lämnat ut hästen om ägarens uppgifter så vi får klarhet i vad vi ska göra

Om hon har ett ogiltigt foderavtal med en person som inte äger hästen så har ju inte min kompis ansvaret/rätten till hästen på samma sätt som med ett giltigt avtal så det vill hon ju fixa så hon får ett sånt med ägaren

Har kollat och avtalet är inte giltigt om inte ägarens uppgifter står i avtalet

Jo, din kompis har ansvar över hästen eftersom den är i hennes vård. Ansvaret har inte att göra med ägare elller fodervärd.

Det här helt solklart att din kompis har tagit på sig vårdansvaret för hästen, utan någon tvekan. Spelar ingen roll vem som äger den, vårdansvaret ligger hos din kompis.

Hur kan ni f ö vara säkra på att inte den som lämnat ut hästen äger den?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag skrev den 14/11 2014 på ett medryttaravtal till en häst jag rider 2-4 dagar i veckan. Avtalet i sig täcker i stort sett alla...
2
Svar
38
· Visningar
4 227
Senast: Rosett
·
Äldre Har alla möjliga jobbiga situationer precis som alla andra. Behöver snacka ut lite och få lite tips på hur jag ska göra. Använder...
Svar
0
· Visningar
744
Senast: Kimji
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 863
Ekonomi & Juridik (Hoppas det är okej med en sådan här tråd här, läste igenom den nålade och såg att prisfrågor på häst inte var okej men får se om denna...
Svar
2
· Visningar
1 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Tillbaka