Behöver sadelråd!

Ä

Äventyret

Jag har ett sto som har väldigt rak rygg. Jag hittar ingen sadel som ligger bra på henne, allt åker fram. Hon har ingen jätteliten manke, men är ganska omusklad (hittar ju ingen sadel så det är svårt att träna). Hon rör sig ganska mycket och det mesta studsar på ryggen, suck. Har varit på sadelprovningar och provat en hel del, men jag vill jättegärna ha tips från er!!!!

Sv: Behöver sadelråd!

De sadlar som jag vet är skapligt raka är Griffin, Zaldi, Henri de Rivel och Knights.

Jag har en Griffin Robert Whitaker hoppsadel på mitt rakryggade sto.

Tack för svaren! Har testat flera Stübbenmodeller och de passar inte....inte Zaldi heller. Provade en Henri de Rivel (allround) och den låg hyfsat. Griffin har jag ej testat, hoppas på att det kan vara något!!!! I vilken prisklass ligger de?

Äventyret skrev:
Tack för svaren! Har testat flera Stübbenmodeller och de passar inte....inte Zaldi heller. Provade en Henri de Rivel (allround) och den låg hyfsat. Griffin har jag ej testat, hoppas på att det kan vara något!!!! I vilken prisklass ligger de?

De ligger runt 3600 nya. Begagnade kan du nog hitta något billigare..

domino skrev:
De ligger runt 3600 nya. Begagnade kan du nog hitta något billigare..

Oj, det var billigt!! Positiv överaskning, hoppas den passar då!

Äventyret skrev:
Oj, det var billigt!! Positiv överaskning, hoppas den passar då!

Finns på Hööks. Både dressyr, allround och hoppmodell.

Kan ju tillägga att det är en syntetsadel, bara så att du vet.

Det är ingen nackdel att det är en syntetsadel, inte när den är så billig. En lädersadel för det priset hade jag nog inte vågat köpa. Tack för upplysningen!!

Jag har också haft delvis samma problem som du och jag vet hur de känns när det inte passar!

Har haft en hubertus kosack först och den satt hur bra som helst men bommen gick av på den utav "sig självt" så det kan ha varit sista sadeln för mej av det märket...

Zaldi royal super har jag haft, den var super skön, men den satt inte still, vaggade fram och tillbaka...åkte runt magen en gång..så den lämnade vi tillbaka.

Nu har jag köpt en splirans ny Henri de rivel (pigmailon tror jag den heter) Helt underbar att rida i... som limmad...bra stöd och pållen gillar den!!
http://www.lunarstorm.se/Goldika/kollage/58 <-------den nya sadeln.
http://www.lunarstorm.se/Goldika/kollage/41 <------- zaldin på sig.

Han är en fjordkorsning som lätt blir lite rund, inte så mycket manke...platt rygg.

Det värsta är väl att du kommer få byta sadel snart eftersom hon är ganska omusklad ( som du skrev )..

Det bästa för dig, ( så du slipper va i "sadel-letar-tankar" en gång till om ett tag ) om du kunde rida henne barbacka, och tömkört mm. tills hon byggt upp sig.

annars är väl en billig och passande sadel ( såklart ) en bra ide så du inte behöver punga ut massa pengar på en ny sadel nu.. och sen en som passar när hon är i trim..

Hoppas du hittar en som passar! Min medryttarhäst hade en Griffin Dressyr och den är helt underbar att rida i! Det är hållbara sadlar, sköna och inte halkiga att rida i! Hade gärna köpt en sådan själv men min häst kan inte ha sadel med kilbossor...

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
906
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 098
Senast: super
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 246
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 108
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka