Behöver råd !!!!!!

A

anna25

Snälla kan någon ge mig lite råd och tips i denna kniviga situation :confused:

Står i ett kollektivt stall där tillhörande hagar är ganska små och hagarna är som bekant ganska leriga idetta blöta land. :angel:
Ett par hästar står nu inne på grund av leran, rids som innan "boxvilan" kanske fler som gör så, men nu till problemet.
Hästarna ser nu inte ut att må så väl av detta, då benen nu svullnat, dom hänger med huvudet, gnager sönder boxarna m.m.
Det jag vill veta är, kan man som uthyrare göra något, eller ska man bara låta allt vara ..............ska kanske inte lägga mig i.......

Jag vet varken ut eller in:confused: :confused:

Sv: Behöver råd !!!!!!

Hej!!

Låter inte så roligt för hästarna, hästar behöver komma ut minst några timmar varje dag, och man kan aldrig rida en häst trött i den bemärkelsen.. Risken är också större för olater och skador när de står inne såhär..tycker du ska diskutera lite med ditt hästfolk..:rofl:

Om nu inte alla vill ha sina hästar ute, kan inte dom som vill det få det i så fall, eller beror det på att stallägaren inte vill ha hagarna förstörda? Vi har också haft jätteleriga hagar, men ändå låtit hästarna varit ute.

Jo alla som vill har sina hästar ute......
Det är bara dessa två (unghästar dessutom) som står inne, alla andra står ut med sina leriga men glada hästar....

Un hästar dessutom- ja det låter ju inte allt för bra.. (stå inne o lära sej massa bus :angel: )

Alla hagar runt om i Sverige är väl leriga idag mer eller mindre nog måste hästarna kunna få gå ut för det..???

Om du märker att hästarna mår dåligt av detta kan du ju som uthyrare använda just det att de gnager sönder ditt stall som ett giltigt argument till att lägga dig i. Du skulle ju kunna erbjuda andra alternativ till hagvistelsen tillfälligt.

Du kan ju kanske ta extra betalt för att ta ut och longera, eller leda lite så de kommer ut två ggr per dag iaf. Eller lite tid i ridhus eller paddock så de får rasta sig lite om de prompt inte vill släppa i leriga hagar.

går det att få hagen lite torrare?? förra vintern/hösten var det toklerigt vid ingången och större delen av hagen... jag la ut en massa halm, det blev bättre! kunde såklart inte lägga i hela hagen, men vid ingången där det var som värst. men jag tänkte att eftersom hagen var så liten kanske det går??

men när det var FÖR mycket lera fick jag faktiskt traska med hästarna (2 st) till en annan hage (1km bort) bara för att ena hästen spände sig så mkt i lerhagen så hon blev halt!!:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Stergo
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
6 072
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 770
Senast: pews1972
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 608
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar