Behöver råd!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Sastra

Trådstartare
från folk som har (eller inte har) blivit blåsta gällande kontrakt. Jag har planerat att ta en foderhäst som jag haft hand om någon månad. Ägaren vill enligt egen utsago MYCKET gärna att jag tar hand om hästen då hon själv absolut inte har tid. MEN: hon vill inte skriva kontrakt på längre än ett halvår, dvs, till våren. Hon lovar i princip att inte ta tillbaka den innan ett år gått (och jag måste lämna tillbaka den pga studier) men vill ändå inte skriva kontrakt på hela året.
Jag står här i valet och kvalet, dels är jag och hästen redan lite "kompisar" och jag tror att vi kan lära oss mkt av varandra, dels är han inte riden på evigheter och kommer med andra ord knappt att var igång ordentligt innan jag ev. snart måste lämna tillbaka honom. Jag tror mig kunna lita på ägaren, men har å andra sidan extremt negativa erfarenheter av hästägare som villigt lånat ut hästen för att senare plötsligt kräva tillbaka den. Det finns ju andra foderhäster... Söker hjälp från er som varit med i "hästsvängen" längre och är några erfarenheter rikare. Vad skulle ni ha gjort? Hoppas på råd...
/Sastra

Det är ju svårt att säga vad du ska göra... Asså om du verkligen vill ha hästen och ägaren absolut inte går med på ett år, så har du ju inte mycket val än att skriva ett halv år... Men, det verkar konstigt att det ska vara så viktigt att skriva ett halvår om hon lovar att du ska få ha den ett år... Har hon inte sagt varför jusst så kort tid??

Det är ju just det som gör mig lite tveksam, hon säger att hon inte kommer ha tid för honom då heller, men att det känns psykiskt svårt att hästen ska vara borta så länge.(??) Antar att ägaren menar att hon då inte KAN få tillbaka hästen på så länge. Misstänker att det har lite med "äganderätt" att göra... det är svårt, vet som sagt inte hur jag ska göra. Hon säger att hon lovar att inte ta tillbaka hästen, ändå vill hon inte skriva kontrakt på det...

ska försöka pusha fram när jag lämnar besked (i morgon :crazy:) men jag vill ju helst få ha honom över sommaren! *suck* borde jag lägga ner det helt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 107
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 858
Senast: BornAgain
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar