Behöver råd om hästsituation

E

EnOs

Har två hästar hemma, vilket är det antal vi har plats för i stallet. Även det antal jag känner att jag har råd och tid med som situationen är idag.

Min äldsta häst har jag haft en längre tid och hon är nu pensionär, så köpte jag en yngre häst till ridning 2009 som jag nu ej vet vad jag ska göra med.
Han har en kronisk skada (som ej upptäcktes innan köp trots vet.besiktning) som gör att han ej håller för ridning, annat än skrittpromenader. Han har enligt veterinär inga problem att bara gå i hagen vilket jag själv håller helt med om då han gärna busar runt och leker.

Dock känner jag själv att det är enormt påfrestande att hela tiden fundera på hur jag ska göra. Om det bara är att acceptera att jag numer har två storhästar som ej kan ridas eller om situationen kan ändras? Mina tankegångar har varit allt från eventuell avlivning till försäljning, men att sälja en storhäst som enbart fungerar som sällskap/promenadhäst känns både vanskligt och omöjligt. Men avlivning känns inte heller rätt med tanke på att han trots allt fungerar som han är just nu.. att avliva en häst som till synes i hagen är positiv och glad känns fel.

Vill nog mest bara ventilera mig efter flera månaders velande. Tankar någon?

Sv: Behöver råd om hästsituation

Ja du, vill du betala för en oanvändbar häst så gör det. Vill du inte det så tycker jag inte att du behöver må dåligt om du avlivar hästen.

Du kan ju försöka att hitta ett hem till honom, men en död häst lider inte.

Det borde väl inte vara omöjligt att hitta ett hem till honom?
Det finns ju de som behöver sällskapshäst...

En häst med speciella förutsättningar tycker jag man ska vara försiktig med att lämna vidare. Det är så lätt att de hamnar fel, någon gör bedömningen "men han är så glad i hagen, vi rider honom". Så har de inte tillräcklig kunskap att se att hästen är halt och mår dåligt, och så är cirkusen igång.

Jag tycker inte du ska må dåligt om du väljer att avliva. Möjligen kan du prova att lägga ut en annons på sällskapshäst utlånas, då har du trots allt slutansvaret och kan avliva om det inte blir bra. Men sälja hade jag inte vågat göra, det är så lätt att det blir fel.

Man får också komma ihåg att den som bara vill ha en sällskapshäst sällan väljer en kostnadskrävande stor häst, en ponny äter mindre och man mockar ut mindre, den kostar helt enkelt mindre.

Hej!

Vilken jobbig situation du hamnat i.

Det är ju omöjligt för någon annan att råda dej hur du ska göra, men hade det varit min häst hade jag nog valt att ta bort den för att kunna skaffa en ny. Men det beslutet baserar sej på att jag vill rida och jag har inte råd med fler än en häst. Om du säkert vet att hästen aldrig kommer att bli bättre kanske avlivning är ett alternativ- även om det känns hemskt?

Sen är ju frågan hur länge pensionären kommer leva? Är den pigg och glad, eller har den börjat tappa lusten? Hur många år har den kvar? Orkar du vänta tills den är borta innan du kan köpa en ny?

Jag hade inte lämnat bort en pigg och "fräsch" skadad häst på foder/sällskap. Tyvärr kan man inte alltid lite på folk och har man otur (vilket jag alltid har) går det helt åt skogen.

Rörigt inlägg, inga bra råd att ge..

/Lavinia, som ibland önskar att hon kämpade längre med förra hästen, fast vi redan kämpat i flera år..

Jag tror inte att det är omöjligt att hitta ett hem till hästen. Finns många som behöver sällskaps hästar .. :)

Jag hade nog tagit bort en av hästarna. Det jag hade tänkt på är, hur gammal är pensionären och hur många år har hon kvar. Behöver du en sällskapshäst då hade jag valt att avliva pensionären och behållt den yngre. Har pensionären flera år kvar hade jag nog tagit bort den yngre. Sen beror det ju självklart på vilken relation man har till hästarna men jag hade inte velat ha två oanvändbara hästar.

Den yngre hade jag hellre avlivat än att låna ut pga riskerna det innebär.

Jag skulle inte ha sålt den skadade eftersom risken är STOR att han antingen rids och tränas ändå med lidande och smärta som följd alternativt skickas runt ett tag innan han hamnar på slakteriet. Har hört och sett aldeles för många sådana skräckhistorier :( Och tänker man efter är det ju inte så himla många som vill ha en sällskapshäst som BARA kan gå i hagen som sällskap. När man ändå betalar för hästen vill man väl hellre ha en frisk så att man kan låta en polare hänga med på en ridtur då och då. Det finns ju hur många varmblod som helst på blocket till exempel som inte kostar mer än någon tusenlapp och är kärnfriska. Jag tror man bara lurar sig själv om man tror att hästen ska få det så bra hos någon som sällskapshäst, då är det bättre att ta sitt ansvar som hästägare och ta hand om hästen själv eller avliva den.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 306
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 662
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Svamp?