Behöver råd angående ändrad situation

Sv: Behöver råd angående ändrad situation

Av dina alternativ skulle jag välja nr. 2.

Kan säga att vi råkade ut för i princip samma sak i våras. Hundarna hade alltid varit hos pappa på dagarna där även min lillebror bodde som oftast var hemma på dagarna p.g.a nattjobb/arbetslöshet. Sen helt plötsligt flyttade pappas nya kvinna in och då fick hundarna inte vara där längre p.g.a att tanten tycker att hundarna är jobbiga och smutsiga. I samma veva flyttade dessutom lillebror utomlands för att jobba. Där satt jag gråtfärdig och visste inte hur vi skulle lösa det hela. Båda jobbar heltid och jag jobbar dessutom så pass långt bort att det är omöjligt för mig att åka hem på lunchen.

Vi har iaf löst det som så att jag rastar hundarna på morgonen och åker skittidigt till jobbet - så jag är där redan 6-6.30, då kan jag gå hem så jag är hemma vid 15.15-15.30 (tack för flextid). Sambon åker hemifrån vid 8 tiden och åker hem på lunchen så ofta han hinner. De dagar han inte hinner det så försöker jag få pappa att åka hit och rasta hundarna. Ibland kan också sonen, som är 9, gå hem tidigt från skolan och då släpper han ut hundarna på tomten. Men det händer att hundarna är själv mellan 8-15.15, inte jätteofta men det händer som sagt ändå ibland.

Hundarna verkar själv inte lida över detta utan de går snällt och lägger sig i sin bädd på morgonen och när jag sen kommer hem så kommer de och möter mig med en stor gäspning och sträcker på sig.

Jag tycker själv naturligtvis inte att detta är den bästa lösnngen men vi har inget annat altenativ just nu. Hunddagis är uteslutet av många orsaker och att hitta dagmatte till 3 hundar på 32-45 kg är inte det lättaste. HUndgård är heller inget alternativ då jag vet att mina bara skulle utnyttja den när det är sol och typ 20 grader ute ;) (frusna jäklar som hatar regn, blåst och snö).

Jag var förut en av dem som högljutt gapade om att man absolut inte fick lämna sina hundar mer än 4-5 timmar pe dag och helst inte ens varje dag men det är ju som alltid - så länge man själv inte haft problemen så är det ju lätt att ha åsikter om det mesta om hur andra borde göra. Sen sitter man själv i skiten en dag och då måste man tänka om.
Det är ju en sak att från början veta om förutsättningarna och på de premisserna köpa valp - det är inte ok! Men att ens livssituation från en dag till en annan svänger, det kan man oftast inte förutse och då får man lösa problemen så gott man kan när de väl är där.

Gällande 6-timmarsregeln tycker jag att den är urlöjlig, kan för mitt liv inte fatta vad det är för schablon de baserat det på?
Vissa hundar pallar 9 h ensamma utan problem, utan obehag, utan oro. Andra hundar pallar inte 30 min ensamma. Det är en individfråga.

Men ändock så är det en lag, du kan välja att lyda den, eller att inte göra det och då utsätta dig för konsekvenserna.

TS letar efter medhåll att frångå 6h-regeln genom att inte kunna tänka sig andra scenarion, och är det ditt bästa alternativ och beslut - låt det då vara så.

Gällande 6-timmarsregeln tycker jag att den är urlöjlig, kan för mitt liv inte fatta vad det är för schablon de baserat det på?
Vissa hundar pallar 9 h ensamma utan problem, utan obehag, utan oro. Andra hundar pallar inte 30 min ensamma. Det är en individfråga.

Men ändock så är det en lag, du kan välja att lyda den, eller att inte göra det och då utsätta dig för konsekvenserna.

TS letar efter medhåll att frångå 6h-regeln genom att inte kunna tänka sig andra scenarion, och är det ditt bästa alternativ och beslut - låt det då vara så.

Nej, jag letar inte efter medhåll att frångå 6h-regeln! Mitt främsta alternativ innan jag startade denna tråd vad att flexa och då hade de varit ensamma i just 6 h.
Men om man skall se till hela vårt liv tillsammans som en familj och vad som är gångbart i längden så är nog det att åka hem på lunchen det bästa alternativet ihop med lite förskjuten arbetstid även om de totalt blir ensamma längre än 6h.

Lagen är grundad på när de behöver uträtta sina behov skulle jag tro eftersom det är fullt lagligt att ha en hund stående ensam i hundgård dygnet runt bara du rastar den på annan plats en gång om dagen.

Vad finns det för friska människor/ej pensionärer som inte jobbar förresten?

Det finns gott om människor som inte arbetar 8-16 varje dag. Själv arbetar jag natt och har passat min kompis hundar vissa dagar. Kan hundarna vara tysta och sova när jag behöver sova efter mitt nattpass. Dessutom är jag mycket ledig eftersom mina pass är långa. Jag är varken pensionär eller sjuk men ledig dagtid.

Den gamla har HD och pannus och den yngre har PRA. Det är säkert inte omöjligt men det känns inte bra på något sätt.

Hunddagis är uteslutet för att det kostar alldeles för mycket pengar.

Dagmatte är en möjlighet men det krävs en väldigt speciell person isf då min ena hund är en Akita. Tyvärr är hundarna inte speciellt bra vid hundmöten så jag skulle inte känna mig trygg med att någon annan går ut med dom. Vad finns det för friska människor/ej pensionärer som inte jobbar förresten?
Har man hund får man räkna med att de kostar pengar!
Det är dyrt med hunddagis, men att ens tänka tanken på att lämna dem ensamma 9.5 timmar/dag... :eek:
Dagmatte/husse kostar förvisso också, men de är kanske lite mer förhandlingsbara än hunddagis.

Ang. det sista - DET FINNS! Leta!
Jag är sjuk, absolut, multi/trippel/kroniskt/svårt sjuk och kan därför inte jobba men gör en insats som dagmatte/hundvakt.
Jag kan röra mig, men har kronisk värk så ibland tar det emot och går låååååååångsamt - men då är all motion och rörelse bra! :)
Ägarna är väl insatta i min situation och jag vet att de löser det på annat sätt om jag inte vill/orkar/kan någon dag.
De är heller inte speciellt komplicerade, JRT:en är pigg, glad, sprallig, busig (och något skällig på andra hundar) ute, men inne sover han!
Likadant med den andra, förutom att hon är lugnare ute.
Orkar jag inte gå några längre promenader så ser jag till så att de rastas ändå naturligtvis!
(trick, rallylydnad och liknande) så då behöver jag inte röra mig mer än jag orkar ändå, de roar sig själva både inne och ute.

Dina hundar kanske inte är så svåra som du tror heller?
Hur en hund är med en person behöver nödvändigtvis inte innebära att den är likadan med en annan, så jag tror nog att det finns kunniga, lediga/flexibla dagmattar/hussar som visst klarar av dina hundar. Faktiskt.
+ att det finns "hjälpmedel" för att underlätta, både för dem och den som håller i snöret.

F-kassan står bakom mig i allt jag gör som får mig att må bättre psykiskt & fysiskt så det är inget jag tänker be om ursäkt för.

Senast ändrad:

Visst är det perfekt med nattarbete. 32,22 t/v (utslaget på 6 v.)o heltidslön. Ledig var 6:e v, som man kan lägga semester i samband med o vips har man små minisemestrar året runt.

Dagmatte är en möjlighet men det krävs en väldigt speciell person isf då min ena hund är en Akita. Tyvärr är hundarna inte speciellt bra vid hundmöten så jag skulle inte känna mig trygg med att någon annan går ut med dom.

Men nu tycker jag du ser problem innan de uppstått. En sak är ju faktiskt att du kan lägga ned lite tid på de sk hundmötena..träna med andra ord. Sedan kan du faktiskt om du hittar någon vara ute och gå med denna person några gånger och se hur det funkar. Jag menar, någon annan kan ju faktiskt hantera situationen bättre än en själv trots man inte tror det.

Vad finns det för friska människor/ej pensionärer som inte jobbar förresten?

MASSOR. Folk i dagens läge är nog mer arbetslösa än har ett arbete. Arbetsmarknaden är inte det bästa..så fler än du tror går hemma.

Jag är ledig var tredje :) men jobbar å andra sidan inte heltid heller. Fyller upp med extrajobb i mammas firma. Men det blir ju ändå mycket ledigt!

Min fråga är vad ni hade gjort?
Avlivning känns givetvis som ett hemskt val men ska man se sakligt på det så har båda hundarna antagligen inte speciellt många år kvar pga sin hälsa.

Tja, jag jobbar inom vården, skift. Vissa pass är 7 h, andra pass är över 24 h. Jobbar dag/em-kväll/natt samt dygnspass var tredje helg. Jag har 1.5 h resa till och från jobbet, dvs man får slå på 3 h/dag på passen.

Jag har löst det så att min mamma passar hunden när jag jobbar. Det fåtal gånger det inte går så har jag försökt byta pass eller lämnat hunden hos annan hundvakt. Skulle nuvarande lösning fallera skulle jag helt enkelt få hosta upp för hunddagis/hundnattis.

Min förra hund (en riesen) var INTE bra vid hundmöten förresten. Han fick ibland vara hos min moster när jag jobbade natt. Hon bor i stan (city) och massa andra hundar. Hon gick helt enkelt ut med honom när 'kvällskissrundan' för de flesta hundägare var över. Och om hon såg en annan hund talade hon på håll om att det inte var hennes hund men den inte gillade andra hundar - och det gick alltid att lösa så det inte blev ett 'frontmöte'.

Men det kräver att man ser möjligheterna och inte begränsningarna.

På samma sätt som jag skulle kunna säga 'nej hunddagis skulle aldrig gå pga mina arbetstider'. Jag kollade upp dagis när min mamma fick cancer. Ingen erbjöd någon lösning som var ens i närheten av funktionell.
Men jag tog kontakt med de dagis som även har nattis, fastän hämta/lämnatiderna inte ALLS passade med mina tider. Och frågade om det fanns någon möjlighet att få en lösning som passade mig. Ett dagis svarade att 'absolut, det enda som är att om vi inte har några nattishundar blir din själv efter kl 18, och om du inte hämtar förrän 22 är det kanske inte så roligt. Är det okej vi tar med honom hem till oss då och du hämtar där?'

Då är min hund foderallergisk, och kräver extra pga det, han är kastrerad hane men jag vet inte riktigt hur han reagerar på andra hanar då vi knappt har några i bekantskapskretsen etc. Så det var verkligen inte 'drömdagishunden' jag kom med.

De mesta går att lösa om man försöker och ser möjligheterna!

Min har inga som helst problem vara ensam hemma btw. Jag har aldrig provat ha honom ensam mer än 5 h, men ser ingen anledning varför han inte skulle kunna vara ensa,m 10 h rent så. Men jag anser inte han SKA vara ensam mer än 4 h/dag, punkt. Det händer ganska sällan ens det, men det skulle jag vara bekväm med till vardags om det krävdes.

Om everything else fails, så skulle jag endera hägna in gården och be grannen släppa ut, eller sätta hundgården i anslutning till uppvärmt hundrum så han kan ligga inne i värmen och gå ut i hundgården som han vill. Men inte som stadigvarande lösning 8 - 10 h/dygn med just honom, han skulle bli odrägligt drygt och DAMP-ig och driva mig till vansinne när jag trött kom hem från jobbet och jag skulle få aktivera ihjäl honom. Men det är ett alternativ för rastning etc som också finns.

Att de skulle behöva ut och kissa är jag inte speciellt orolig för (möjligtvis för pensionären) eftersom de håller sig under natten utan problem.

Du håller dig också på natten utan problem va?

Och du kissar bara tre gånger per dygn max? (Var åttonde timme).

Kroppsfunktioner och -signaler är olika när man sover och när man är vaken. Det går inte att jämföra att inte behöva kissa på 12 h när man sover, och att således kunna hålla sig 12 h till under dagtid/vakentid/tid då man är programmerad att vara vaken! Även om man KAN hålla sig, så är det en helt annan sak att göra det vaken som när man sover.

Fast åka hem och släppa ut dom kan vi göra själva då vi oftast har såpass nära till jobbet men jag vill inte det. Jag är nämligen av den åsikten att hundar inte upplever tid lika tydligt som de upplever att tid. Det skulle skära i hjärtat något fruktansvärt varje gång jag måste åka tillbaka till jobbet.
Att de skulle behöva ut och kissa är jag inte speciellt orolig för (möjligtvis för pensionären) eftersom de håller sig under natten utan problem.

Men vilket är det, sist av allt avlivat eller sist av alla lämnat ensam 9,5 h?

Hundgård kommer vara vårt alternativ i framtiden men inte med dessa hundar, pensionären fryser alldeles för mycket och den yngre ser dåligt och kommer bli blind och då känns det inte bra att sätta honom i hundgård.
Jag vet att 9,5 h är olagligt men tyvärr finns det ju massor med folk som bryter mot den lagen. Nu ska vi kanske inte gå in på det men jag fattar inte varför det är lagligt i hundgård....

Hundgård i anslutning till huset? Alltså att dom kan ta sig in i huset men samtidigt ut och göra sina behov? Det skulle förstås kräva att ni spenderar all lediga tid hemma med dom sen efter jobbet.

Annars hade jag iaf valt 6h/dag framför dom andra två alternativen, även om det inte skulle vara helt optimalt.

Har skrivit om just hundgård o lucka in till huset, men TS fortsätter att insistera att hon inte vill ha sin hundar ute.
Hen dissar alla förslag o ser bara problem i stället för att se till möjligheterna.

*KL*

Eller så har man hundgård och ett rejält hundhus, så hundarna kan gå in där och värma sig om de fryser.

Våra hundgårdar är anslutna till varsitt 'rum' i garaget, hundarna har golvvärme, liggfiltar och matservering inomhus, och när de vill är de ute. Mestadels ute, faktiskt.

Kom att tänka på Rex von Raggsock, en äldre schä/terv herre som flyttade hem till mig på ålderns höst. Fick panik o trodde han lyckats rymma när jag inte såg honom. Ropade o plötsligt börjar snön röra på sig, han låg helt översnöad o myste ute på altanen.
;)

Kom att tänka på Rex von Raggsock, en äldre schä/terv herre som flyttade hem till mig på ålderns höst. Fick panik o trodde han lyckats rymma när jag inte såg honom. Ropade o plötsligt börjar snön röra på sig, han låg helt översnöad o myste ute på altanen.
;)

Det där fick mig att minnas en av våra riesen. Som på vintern PROMPT skulle ut vid läggdags. Där brukade snön också röra sig på morgonen och en hund dyka upp.

En annan av våra riesen grävde sig IN i hundgården en natt, grinden hade blåst/åkt igen. Så hon grävde ett hål, ålade sig under och låg nöjd i kojan på morgonen-

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 964
Senast: Cocos
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 811
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 441
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Halloj, Jag blev sjukskriven direkt efter gymnasiet och fick sen med tiden aktivitetsersättning. När jag fyllde 30 år så fick man ju...
Svar
11
· Visningar
2 667
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka