Behöver råd angående ändrad situation

Minna86

Trådstartare
Vi har två hundar som är 9 resp 3,5 år, de har inga problem med att vara ensamma hemma.
Vi jobbar båda heltid/dagtid och det har vi hittils löst genom att mina föräldrar har passat hundarna när vi jobbat. Detta pga att min mamma jobbat ganska lite under en lång period i kombination med att jag har en lillebror som bor hemma och hittils gått i skolan (få timmar) och just nu är arbetslös.
Nu har min mamma ändrat sig och har sagt att när vi flyttar (letar nytt hus) så får inte hundarna vara hos dom längre för att hon tycker det är jobbigt.

Nu ser jag följande alternativ:
1. Avliva hundarna. (Försäljning är ej ett alternativ då båda har hälsoproblem)
2. Vi flexar då vi har möjlighet till detta. Detta innebär att spontan övertid blir omöjlig (min sambo har en hel del sådant) de dagar man slutar tidigt och att man måste gå upp kl. 04.00 de dagar man börjar tidigt. Flexar vi blir hundarna ensamma hemma 6 h/dag. Detta innebär att vi människor kommer träffas väldigt lite under vardagarna, typ en timme.
3. Låter hundarna vara ensamma hemma de ca 9,5 h som vi är borta varje dag.

Min fråga är vad ni hade gjort?
Avlivning känns givetvis som ett hemskt val men ska man se sakligt på det så har båda hundarna antagligen inte speciellt många år kvar pga sin hälsa.

Sv: Behöver råd angående ändrad situation

Jag hade skaffat någon som kunde gå ut med dom mitt på dagen, alternativt hunddagis.

Sist av allt avlivat. Aldrig lämnat hemma så länge varje dag.

Köpt hus där jag kunnat bygga hundgård.
9,5 timmar/dag är olagligt, iaf om de är inomhus.

Fast åka hem och släppa ut dom kan vi göra själva då vi oftast har såpass nära till jobbet men jag vill inte det. Jag är nämligen av den åsikten att hundar inte upplever tid lika tydligt som de upplever att tid. Det skulle skära i hjärtat något fruktansvärt varje gång jag måste åka tillbaka till jobbet.
Att de skulle behöva ut och kissa är jag inte speciellt orolig för (möjligtvis för pensionären) eftersom de håller sig under natten utan problem.

Men vilket är det, sist av allt avlivat eller sist av alla lämnat ensam 9,5 h?

Hundgård kommer vara vårt alternativ i framtiden men inte med dessa hundar, pensionären fryser alldeles för mycket och den yngre ser dåligt och kommer bli blind och då känns det inte bra att sätta honom i hundgård.
Jag vet att 9,5 h är olagligt men tyvärr finns det ju massor med folk som bryter mot den lagen. Nu ska vi kanske inte gå in på det men jag fattar inte varför det är lagligt i hundgård....

Senast ändrad:

Vad är det för hälsoproblem de har? Om det är hundar som inte har några problem i övrigt är det väl inte omöjligt att hitta nya bra hem till dem?

Varför letar du inte dagmatte eller plats på hunddagis?

Hittat hunddagis eller dagmatte, jag hade aldrig lämnat hundarna ensamma i 9,5 timmar.

Vad är det för hälsoproblem de har? Om det är hundar som inte har några problem i övrigt är det väl inte omöjligt att hitta nya bra hem till dem?

Varför letar du inte dagmatte eller plats på hunddagis?

Den gamla har HD och pannus och den yngre har PRA. Det är säkert inte omöjligt men det känns inte bra på något sätt.

Hunddagis är uteslutet för att det kostar alldeles för mycket pengar.

Dagmatte är en möjlighet men det krävs en väldigt speciell person isf då min ena hund är en Akita. Tyvärr är hundarna inte speciellt bra vid hundmöten så jag skulle inte känna mig trygg med att någon annan går ut med dom. Vad finns det för friska människor/ej pensionärer som inte jobbar förresten?

För att i en hundgård så kan de kissa om det behövs, dessutom får de stimulans av dofter etc.. en hundgård enligt konstens alla regler skall innehålla berikning för hundarna, möjlighet att gräva, bra utsiktsplats etc..

Går alldeles utmärkt att ha äldre/sjuka/blinda hundar i en bra hundgård som oxå innehåller lagstadgat skydd mot väder o vind. Man lär den som håller på att bli blind eller är blind att hitta runt, precis som inomhus, inte speciellt svårt mao.

Själv har jag hundgård som är byggd runt huset som ett L o går ihop med altanen, så hundarna har ett utrymme som är som ett U, med utsikt i alla riktningar, de kan gå in o ut som de vill via en hundlucka. Utrymmet ute är större än inne.

Fast pensionär betyder ju inte halvdöd med rollator....

Vi ber grannen gå över o släppa ut doggarna en stund på tomten när det blir för lång ensamtid, dvs mer än fyra timmar.

För att i en hundgård så kan de kissa om det behövs, dessutom får de stimulans av dofter etc.. en hundgård enligt konstens alla regler skall innehålla berikning för hundarna, möjlighet att gräva, bra utsiktsplats etc..

Går alldeles utmärkt att ha äldre/sjuka/blinda hundar i en bra hundgård som oxå innehåller lagstadgat skydd mot väder o vind. Man lär den som håller på att bli blind eller är blind att hitta runt, precis som inomhus, inte speciellt svårt mao.

Själv har jag hundgård som är byggd runt huset som ett L o går ihop med altanen, så hundarna har ett utrymme som är som ett U, med utsikt i alla riktningar, de kan gå in o ut som de vill via en hundlucka. Utrymmet ute är större än inne.

Jag känner min hund och jag vet hur hon avskyr att vara ute på vintern (om vi inte är på promenad eller liknande) så jag skulle aldrig med gott samvete tvinga henne att vara ute massa timmar om dagen. Då skulle jag mycket hellre ha henne inne där jag vet att hon ligger nöjt och gosar i min säng.

Självklart kan man lära en blind hund att vara i hundgård men inomhus är de skyddade, inget (förutom ett direkt inbrottsförsök) kan skrämma honom i vardagen. Ute i en hundgård skulle jag oroa mig för att något skulle skrämma honom eftersom han inte kan se vad som händer.

Jag kanske tänker fel men det är mina känslor och jag vill inte sitta 9 h om dagen och oroa mig.

Har era hundar så svårt att hålla sig? Går ni ut med dom 2-3 gånger under natten eller hur resonerar ni? Det är som sagt mycket möjligt att jag tänker fel.

Senast ändrad:

Jobbar du heltid och känner dig bekväm men denna lösning?
Jag ifrågasätter inte utan är nyfiken eftersom det är min plan för framtiden.

Jag tror Vallis jobbar natt, och har hundarna hos nattdagis under jobbtimmarna.

Annars förstår jag hur du tänker. Min hund skulle nog inte heller gilla hundgård. Men så måste hon inte vara hemma så länge ensam heller.

Jobbar du heltid och känner dig bekväm men denna lösning?
Jag ifrågasätter inte utan är nyfiken eftersom det är min plan för framtiden.

Ja jag arbetar heltid, natt arbetstid + resor = 12 timmar borta, fungerade jättebra tills jag fick hem en vrålapa, vilket inte uppskattades av grannarna, nu är de på nattis.
Dom är som sagt inte ute, de går in o ut ur huset som de vill, dvs vill nån ligga o tryna inne i 12 timmar så gör den det.

Fö kan du inte jämföra dagtid o inte kissa med nattid, eftersom ämnesomsättningen sjunker på natten, kissar du lika ofta på natten som på dagen?

Men jösse namn - du tycker 9,5 h är ok när du HAR ett alternativ för att det skär i DITT hjärta om du kissar dom på lunchen och sen lämnar dom. Du har nog lite separationsångest och överför det på djuren.
En liten kissesväng och 10 min gos och gemensam lunch (lägg ut lite sökgodis) och du har två nöjda hundar som sover resten av tiden tills du kommer hem.

Då kanske ett besök hemma på lunchen är det bästa alternativet. Som jag ser det så är de ju fortfarande ensamma 9 h men alla andra verkar ju ha en annan åsikt. Kanske dessutom flexar då det passar bra med jobbet men att man inte har det som ett måste. Det är lixom inte accepterat att man inte kan sköta sitt jobb för att man har hundar...

Tack för hjälpen med att vända och vrida på detta, förhoppningsvis kommer det fungera så vi får ha kvar våra älsklingar ett tag till :love:

Jag håller nog med dig där. Är man hemma tio minuter på lunchen och kissar dom så är dom ju fortfarande ensamma resten av tiden. Jag personligen hade inte gjort så då jag inte tycker att någon hund ska behöva vara hemma själv i 9 timmar.

Hoppas det löser sig på bästa sätt för både er och hundarna! :)

Det är jobbigt i början att lämna hunden igen men man vänjer sig och hundarna vänjer sig. Jag cyklar hem på lunchen, och tycker jag och vovve hinner mycket på den knappa timmen vi har tillsammans mitt på dagen.

Om ni köper villa se till att hägna in tomten ordentligt och sen kan ju i princip vem som helst gå dit och släppa ut hundarna på tomten en stund på dagen.

Så har vi löst det de få gånger jag behöver ha ngn som rastar mina hundar. Pappsen får komma hit och släppa ut hundarna, ta en kaffe eller äta lunch och sen tar han in de igen nån timme senare.

Jag behöver då inte vara orolig för att de drar omkull honom nånstans eller kommer lösa.

Om vi åker hem på lunchen så blir det att vi är hemma i ca 30 minuter skulle jag tro, det blir då ingen promenad utan de får komma ut på tomten.

Det är detta upplägg de är vana vid nu då min mamma kommer hem på lunchen (dock inte pga hundarna) så hundarna ser det nog som helt självklart.

Vi har inhägnad tomt nu (bor dock längre från jobbet) men vem som helst kan verkligen inte komma och släppa ut dom och framförallt inte få in hanen igen. De vaktar mycket så det skulle nog vara en ganska otrevlig situation både för hundarna och den som skall släppa ut dom. Sen hade min hade inte kommit in igen, "varför ska jag lyssna på dig"-atityd har han till främmande:grin:

Men visst, de dagar det skiter sig totalt kan man kanske få mor eller far att åka hem till oss på sin lunch men det är ju vid de få tillfällen det blir totalt kaos.

Jag tycker väl inte heller att hundar skall vara ensamma så mycket (tycker dock inte de är lika ensamma när de är två) men nu har det ju blivit som det har blivit och då får man försöka göra det bästa av situationen.
Lite som med barn och dagis, måste man ha dom på dagis långa dagar så måste man.

Du gör det till ett större problem än det borde vara. Självklart introducerar man en hundvakt som kan rutiner med att släppa ut och in hundarna. Det är inte gjort på en pisskvart.

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 964
Senast: Cocos
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 811
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 441
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Halloj, Jag blev sjukskriven direkt efter gymnasiet och fick sen med tiden aktivitetsersättning. När jag fyllde 30 år så fick man ju...
Svar
11
· Visningar
2 667
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka