Behöver något mer

_Runaway_

Trådstartare
Men vad? Är lite i valet och kvalet om foder till hösten. Har märkt på senaste tiden att pålle inte lägger på sig lika bra som han borde och har gjort tidigare. Sitter och läser på Kraffts hemsida och letar lämpliga foder att tillsätta eller byta till. Vad skulle ni gjort?
Hästen har haft fång, och jag vill inte ge betfor, eller foder med havre. Nu ger jag ett halvt kilo Krafft Rehab om dagen. Utöver det 3 kg hö och så betar han dagtid från 13-19 ungefär. Utökar tiden succesivt. Rehaben är relativt havrefri 8vilket ord :crazy: ) men inte helt, så jag vill helst inte ge mer. Han har ätit det flera månader nu med bra resultat. Men som sagt, känns som jag vill öka på något.
Har ingen färsk höanalys, men förra året hade höet en kvot på ca 4.5.
Vad skulle ni gjort? Nu får han fjolårets hö, ska börja vänja in på det nya snart också. Skulle ni valt att öka på Rehaben, eller ge tex. Lucern hackad strå? Eller byta ut all rehab mot lucern?
Innehåller Kraffts avelsfoder (typ groov 90 och 125) havre?
 
Sv: Behöver något mer

Jag kan inget om fång så jag ger mig inte på att ge råd där.
Både Groov 90 och 125 innehåller havre. 90 ngt mindre än 125.
// Linda
 
Sv: Behöver något mer

Börja med att öka på höet, 3 kg hö på 13 timmar är inte mycket.
 
Sv: Behöver något mer

Skulle också öka på högivan en del i första hand. Är också dålig på det där med foder till fånghästar, men vill du ha foder utan havre så kolla på de mûslifoder som finns, t.ex. Kraffts, de är ju ofta havrefria. Korn säger en del hjälper hästar att hålla hullet, kanske något som du också kan prova.
 
Sv: Behöver något mer

Jag hade nog satsat på att ge lucern nu, för att kvoten på det höet ni har är så lågt, men med en fånghäst hade jag nog velat ha en analys innan jag börjat vänja in det nya höet.
Men vad du behöver för foder till hösten vet du inte förrän du har en analys.
Och kan tänka mig att om det är likandant som här nere så är det inte så mycket bete längre, det växer nästan inte alls i torkan.
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 116
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 482
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp