Behöver mitt dräktiga sto något extra?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Cairo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 900
C

Cairo

Mitt dräktiga sto (6:e månaden) har fri tillgång på hö och får sedan Krafft Groov 125, som är ett foder framtaget speciellt för avelsston.

Jag tänkte bara höra med er om ni vet om det räcker eller om hon behöver något mer nu eller längre fram iform av vitaminer och sådant? Vad tror ni?

Tänkte ringa Krafft imån bitti annars, för de vet ju precis vad som finns i fodret men.. ni kanske vet så jag slipper ringa? :)

Sv: Behöver mitt dräktiga sto något extra?

På kraffts hemsida står värdena på deras foder. Vad din häst kan tänkas behöva beror ju på vad höet har för värden. Har du en analys på höet så kan du ju gå in på te x hippocampus och räkna på vad din häst behöver mer.

Har du fått analysen på ditt grovfoder än?
Du frågade ungefär samma fråga för inte så länge sen och då var grovfodret på analys och du inväntade svar. :) Ungefär samma svar som du fick då är vad du kommer att få nu. ;)

Jag har fått lära mig att man bör tillsätta selen o e-vitamin (tokosel är bra) för att minska risken för problem med muskler hos fölet.
Kan tydligen gå så illa att fölet föds utan muskler om det blir brist..

Jag har fått lära mig att man bör tillsätta selen o e-vitamin (tokosel är bra) för att minska risken för problem med muskler hos fölet.

Va? :eek: Aha, men då klart man bör tillsätta selen och e-vitamin. Vad heter produkten med selen i? Heter det Tokosel? :crazy: E-vitamin finns ju att köpa på flaska.

Va? :eek: Aha, men då klart man bör tillsätta selen och e-vitamin. Vad heter produkten med selen i? Heter det Tokosel? :crazy: E-vitamin finns ju att köpa på flaska.

Inte om du redan ger tillräckligt. För mycket selen och e-vitamin är minst lika illa.

Behovet av selen ökar inte i och med dräktighet. Behovet är som vanligt alltså, du behöver inte ge MER än vad hon får som odräktig. Se bara till att behovet är uppfyllt så blir det bra.

ifall du ger för mkt selen och e-vitamin kan det ge minst lika tråkiga konsekvenser.
så därför behövs en grovfoderanalys och på den kan du sedan klura ut en foderstat.
dessutom lär inte ditt sto behöva något extra när hon bara är i 6:e månaden, tror det är i 8-9:e månaden man ska börja ge mer?

Nja, att fölet föds UTAN muskler är nog orimligt. ;)

Om du nu har skickat till analys så vänta till dess innan du frågar om detta - då kan vi/Kraffts rådgivare hjälpa dig bättre! ;) Det hänger ju till största delen på vad höet innehåller.

Det beror också mycket på hur mycket Groov 125 du ger när du undrar om något annat behöver tillsättas. T ex så innehålelr Grooven både E-vitamin och selen men det räcker inte med 1kg för att täcka en hästs behov (det behövs i sånna fall även ett mineralfoder). Ger du flera kilon kan det räcka och då behöver man inte ge något mineraltillskott.

Sen som någon redan skrev - de har inte ett ökat behov förrän i månad 8 o framåt.

Nja, att fölet föds UTAN muskler är nog orimligt. ;)

Jo det kan man ju tycka men i det här fallet hade fölet muskler i halsen men inget i kroppen. Den dog inom några timmar..
Sorgligt men sant..

Tokosel innehåller både e-vitamin och selen.. (om du nu kommer fram till att det behöver tillsättas)
Finns att köpa på apoteket.

vårat sto har fri tillgång på jätt bra hösilage och sedan får hon 1 kg krafft grov nu (hon är i 6 månaden) inte förrens de börjar närma sig brukar vi öka på lite på krafft fodrt. men de e inte mkt handlar bara om ett kila eller nått. Därimot efter att hon fått föl så efter föl brunsten vräker vi på mat för de e då man ska göra de å d ehar alltid funkat kanon för oss.

Det lät bättre ;). Hoppas att du inte tog illa upp, men jag kunde inte låta bli :D

vårat sto har fri tillgång på jätt bra hösilage och sedan får hon 1 kg krafft grov nu (hon är i 6 månaden) inte förrens de börjar närma sig brukar vi öka på lite på krafft fodrt. men de e inte mkt handlar bara om ett kila eller nått. Därimot efter att hon fått föl så efter föl brunsten vräker vi på mat för de e då man ska göra de å d ehar alltid funkat kanon för oss.

Du analyserar alltså inte ditt foder?
Folk jag känner IRL som håller på med hästar, har aldrig analyserat utan gått på magkänslan. Det har vi alltid med gjort. Det är lite nytt att alla ska analysera. Det var först för två år sedan som jag fick höra att vissa börjat göra det.

Klart det är bra, men.. jag vet inte. Fasligt dyrt! :eek:
Jag ska dock skicka in en analys så fort jag fått lön nu den 25:e! Jag vill att Wilma ska få i sig tillräckligt med mat nu när hon är med föl.

dessutom lär inte ditt sto behöva något extra när hon bara är i 6:e månaden, tror det är i 8-9:e månaden man ska börja ge mer?

Fast det där beror ALLTID på hur märren ser ut.
(Vi har en nytillkommen som vi bokstavligen öser i mat trots att hon är på fjärde. Och det är tveksamt om vi hinner få henne i figur till fölningen.)

Om hon är i ridhästtränarhull så får man nog börja göda på.
Ungefär som slimmade travare.

Annars står man där med skägget i brevlådan efter fölning.

Något som jag nämnt ett otaliga gånger på forumet och ändå så hittar man trådar av användare som förskräckt undrar varför mamma är så mager trots att hon var rund om magen vid fölning och nu går på bete....
En fölmärr skall vara i mycket gott hull...året runt.

AM

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
545
Senast: Sryoqwe
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 180
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 053
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 097
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka