Behöver mitt dräktiga sto något extra?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Cairo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 900
Sv: Behöver mitt dräktiga sto något extra?

När jag gick hästhållning räknade vi ut foderstater för oplika hästar & det visade sig att just det fodret diu ger har mkt överskott på E-vitamin, alldeles för mkt överskott.
& så räknade vi efter ett normalt hö samt dräktigt hbl.
I det fallet var överdosen av E-vitamin 3 ggr så hög som var lämpligt så extra av just det vitaminet rekommenderar jag verkligen inte.
Hos människor orsakar överskott av E-vitamin b.a hjärtproblem.
Hade det varit tex B-vitamin hade det inte varit så farligt då detta kommer ut med urinen när hästen fått i sig mer än behovet.
Se till att hästen får folsyra oxå, mkt viktigt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
545
Senast: Sryoqwe
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 180
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 053
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 097
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka