Behöver massor med tips!

Jiovedi

Trådstartare
Jag har ett större Halvblod som innan sommaren gått på en hel del havre + korn, mineraler,linfröolja och hö. Hon är J*vligt vrång och sätter ofta emot och stegrar och dyligt när man rider ut m,m.

Men nu i sommar när hon gått på sommarbete och inte har fått nå havre så har hon slutat upp med sina dumheter. Så nu funderar jag på att byta foder till henne, men krukset är att hon har sommareksem så jag vet inte om man lär tänka lite extra på vad man ger dom då. har ni några tips på något bra foder jag kan ge henne. hon är väldigt lättfödd. Men behöver mycket foder för att orka tränas som hon gör.

Hon går på lösdrift året runt (självklart med eksemtäcke på sommaren, ville bara tilllägga de) så går på näst intill fri tillgång på Hö. Utfodras med kraftfoder 3 ggr per dag.

snälla kom med tips på något bra foder, eller fler som skulle passa henne. och vart man kan köpa de. och hur mycket man utfodrar.. tacksam för svar.

Mvh T

dsc01753_90202762.jpg

Sv: Behöver massor med tips!

Jag tycker du ska prova Krafft Groov( gröna sortimentet). De hästar som svarar på de sättet på havre brukar kunna fungera bättre på krafft groov.
Den kanske vanligaste sorten till fullvuxen häst i arbete är groov 90, men det beror ju också på vilka värden du har på grovfodret ( hö, ensilage) själv föredrar jag groov 125. Du kan kolla på deras hemsida, och där hittar du också återförsäljare skulle jag tro.

Det finns också havrefria muslin men dessa innehåller mkt stärkelse liksom korn, som är svårsmält och kan orsaka magont. (Hade en ponny som tjurade rejält när man spände sadelgjord och täcken, tog bort muslin så la hon av helt med dessa olater.)
Lycka till:)

Vet hur värdena var på höet hon fått under vinter och hur de är på det hö hon ska få i vinter? De allra flesta hästar klara sig bra på bara hö om det är "rätt" värden för dem. Om hon verkligen behöver kraftfoder så är det väldigt svårt att säga något om hur mycket vilken sort som är bäst utan att veta vad höet innehåller. Man får anpassa ev. kraftfoder efter de behov som inte höet klara att uppfylla för henne. Behöver hon t ex mer protein så är lusern ett alternativ är det mer energi så kanske ett havrefritt kraftfoder är det rätta.

En häst om är mkt lättfödd klarar sig på mindre energi än en normal häst så då borde hon klara sig på ett bra hö (jag menar att på din beskrivning verkar hon kanske inte så lättfödd).

Annars har du redan fått svar. Du bör alltså veta vad som saknas i ditt grovfoder annars är det omöjligt att veta vad man bör lägga till. Men om det är energi som behövs så är betfor ett bra alternativ till spannmål eftersom det är mkt snällare mot magen. Olja är ett annat alternativ som man kan ge i begränsade mängder. Hur mkt havre och korn får hon? Om du behöver tillsätta protein är lusern många ggr det bästa.

Vet vad du menar.

Alla mina quartrar är från samma stam och nära släkt med varandra.

Gav dom havre vid ett tillfälle i ca 1 månad.
Tog sin tid innan jag förstod vad som var fel :crazy:
Fick helt plöttsligt grodor till hästar som
studsade fram på alla fyra och var stirriga och allmänt konstiga :D
Tänkte ett tag om de fått hjärnblödningar alle hopa...

Tog då bort havren och gav Mustangs havrefria foder
och vipps var de samma lugna o sansade hästar igen :love:

Finns flera olika sorter

hon gick på 3,5L havre + 1L korn, + linfröolja och mineraler innan sommaren, nu äter hon endast gräs, och är tjock och fin :)

Och hon är så lugn och harmonisk att både pyssla med och rida. och jag ville behålla denna lugna häst. har inte ägt henne så länge men de var förra ägaren som sa att hon var tvungen att gå på relativt mycket havre för att orka tränas hårt (hos dem stegrade hon också, dock mer än hon gjort hos mig), men hon är ändå lättfödd. de är energi hon behöver antar jag.

Men, jag har börjat utfodra med havre nu igen då hon är under igångsättning och får se om de bara varit dumheter hon hållt på med, då hon (när hon gick på mkt havre) endast stegrade några ggr på slutet och gav sedan upp. Jag har fått för mig att hon insett att de inte hjälper längre, för att de gynnar henne ingenting då jag aldrig ger mig, utan tröka tills hon ger upp!.. kan ju tilllägga att hon aldrig stegrat när vi rider på banan och tränar m,m. utan bara vi uteritt när man rider själv eller först. men har som sagt slutat med de nu. hon är en import, och har troligtvis inte blivit så mycket riden ute i skogen där hon kommer ifrån.

shit nu blev de luddigt, men hoppas ni förstår hur jag menar.

mvh a.

Börja med att räkna på grovfodret. Kanske behöver du inget kraftfoder alls? Har hästen hudproblem är ju det absolut bästa om den går att hålla på en så okomplicerad foderstat som möjligt. Personligen hade jag hållt mig LÅNGT från spannmål.

Liknande trådar

Foder & Strö jag har en 21 årig häst som går fullt ut fortfarande och är i super bra kondition och skick. Ingen gissar på mer än 15 år på han :) Nu...
Svar
5
· Visningar
896
Senast: Korven
·
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 795
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 681
Senast: axel
·
Hästvård Jag får hem min första egna häst nästa helg och jag är supertaggad! Har haft foderhäst för nåra år sen och har överlag hållt på med...
2
Svar
22
· Visningar
2 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka