Behöver man vaccinera varrje år?

P

PansParis

Min häst tävlas inte längre och nu undrar jag om man verkligen behöver vaccinera den varje år?

:bow:

Sv: Behöver man vaccinera varrje år?

är du rädd om hästen ska du göra det.....
jag tävlade inte men vaccinerade alltid min hästar ordenkligt
man kan ju träffa andra hästar på annat sätt oxå...

det beror ju på vad din stallägare tycker. Det finns de som inte släpper in ovaccinerade hästar i stallet alls och andra bryr sig inte ett smack.

Det är riktigt och man kan också dra med sig skit på kläder och skor. Skulle personligen aldrig slarva med vaccinationer. Stelkramp exvis är en oerhört plågsam och för hästen ganska säker död utan vaccination.

Stelkramp tycker jag är varje hästägares skyldighet att vaccinera hästarna mot, den sprutan behöver dom ju inte ha varje år, A2 är väl lite mindre viktigt om man inte ska vara ute bland andra hästar, men tänk på att unga och gamla hästar är känsligare och blir betydligt sjukare och därför bör vaccineras. Smittorisken ökar ju betydligt med ovaccinerade hästar så själv skulle jag aldrig låta bli att vaccinera.....

Förutom tävling kan som sagt stallägare, och anordnare av kurser etc kräva att hästarna är vaccinerade.

Det handlar inte om att jag vill slarva/inte betala vaccinationssprutan. Utan man kan ju undra att det är helt nödvändigt att spruta varje år. Ska ändå spruta min häst mot botolism så då får jag helt enkelt rådfråga veterinären. Men jag börjar fundera på att man inte behöver det som någon nämnde med stelkramp behöver man inte vaccinera varje år.

Tankarna att inte vaccinera kom fram då veterinären sa att jag inte behövde vaccinera min hund årligen. Då undrar man ju om hästen rent medicinskt sätt behöver vaccineras årligen.

:bow:

För att få medicinskt sett bästa skydd mot hästinfluensa ska man vaccinera med 6-8 månaders intervall.

Olika vacciners effekt hänger i olika länge, därför är det olika intervall på dem. Vissa ger en effekt som stannar kort tid, andra längre tid.

/Ida

Man måste inte vaccinera, det finns i stort sett inte en travhäst som vaccineras (mer än mot stelkramp). Trots att dom reser runt till olika banor, träffar andra hästar mm så är dom inte sjukare än alla ridhästar (som måste vaccineras).

Man måste inte vaccinera, det finns i stort sett inte en travhäst som vaccineras (mer än mot stelkramp). Trots att dom reser runt till olika banor, träffar andra hästar mm så är dom inte sjukare än alla ridhästar (som måste vaccineras).

:bow: :bow:

jag vaccinerar bara hästar för att de ska få tävlas, inga andra
(gäller självklart mot influensa.) Stelkramp är en helt annan sak men den vaccinerar man inte varje år.

Naturligtvis finns det de som vaccinerar sina travhästar fortfarande. Även om de är betydligt färre efter vacc-tvånget försvann. Anledning till att man INTE gör det är att man tidigare ser symptom och därför minskar risken för överansträngning (exv hjärta). En vaccinerad häst kan gå med smitta utan synbara symptomer förrän det bryter ut "på riktigt".

Andra resonerar annorlunda och menar att influensan får ett mildare förlopp om man vaccinerar. Som någon skrev bör man följa tillverkarens rekommendation om intervall för bästa skydd, oftast kortare än 12 månader.

Naturligtvis finns det de som vaccinerar sina travhästar fortfarande. Även om de är betydligt färre efter vacc-tvånget försvann.

Fast då pratar du bara om tävlingshästarna. En utredning visar att det är mindre än 1/3 som vacc dem. Tittar man på alla inom travet dvs unghästar och avelsston så är det ännu färre,

För icke tävlande hästar (gäller ju även ridhästarna och galopp) har det aldrig funnits något vacc-tvång. Möjligtvis som någon sa att enskilda stallägare/träningsarrangörer önskar vaccinerade besökare.

Så ja - mitt svar gällde enbart de numer icke-tvångs-vaccinerade djuren. Och jag tycker att 30% är långt ifrån "ingen" ;)

Som sarma sade så anser man att vaccinet inte håller så länge, och internationella regler (kolla FEI) säger att internationellt tävlande hästar ska revaccineras inom 6 månader. Alltså är inte skyddseffekten av vaccinet särskilt hög efter det.

Sen antar jag att ingredienserna i vaccinet uppgraderas/ modifieras med tanke på att själva influensavirusen oftast förändras i sin sammansättning.

Liknande trådar

Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
345
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
960
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar