Behöver lite tips om inkörning!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Flizan
  • Startdatum Startdatum
F

Flizan

Har en tvååring (nybliven valack) efter Tap In, ua Express Pride. Han är mycket hanterad. Vid 1 års ålder var han på banan och inkörning påbörjades ( lämnade in honom till tränare för hjälp). Han vart mycket tömkörd, och har varit satt för vagn, körd 2 ggr utan medhjälpare utan bekymmer.

JAg tog sedan hem honom på bete. Tyvärr skadade han sig mkt allvarligt då han sprang igenom ett staket, och har stått konvalescent tills i maj i år, då han blev "friskförklarad".

När han inte längre hade boxvila, i slutet av förra sommaren, tömkörde jag honom några gånger. Det gick bra ett tag, men som ni säkert förstår- en ettårshingst, som stått på box i 2 månader är lite pigg, och han slog några gånger, en gång över tömmen (gick bra dock). Han är äckligt smart, och lärde sig snabbt att han "kom undan" med detta. Därefter har jag ej vågat tömköra honom själv, och tyvärr har jag ingen annan trav-kunnig i stallet som kunde hjälpa mig. Har därefter varit ute och gått med honom, och i takt med att han blivit bättre, longerat i paddock osv. Han är jättesnäll att hantera förövrigt.

Tanken med hästen är att han ska fortsätta sin travträning nu, självklart med långsam och försiktig uppträning. HAr ej möjlighet att köra honom i det stall jag står i nu, utan kommer att flytta honom, och först tänkte jag att lämna in honom för vidare inkörning innan jag kan ta över träningen själv.

Är det någon som har något tips på vad jag kan göra för att underlättare vidare inkörning av honom nu? Mest är jag rädd att han ska fortsätta "slåss", har lite dem tendenserna när man longerar honom och han inte vill längre (det får jag dock ur honom ganska snabbt, han kommer ej undan längre).

HAn har dessutom ruskigt dålig koordination (och kondition), då han har stått i liten sjukhage i ca 9 månader. Funderade faktiskt på att löshoppa honom med små krysshinder (studs)...

Väldigt tacksam för tips...

Liza och "Ture"

PS! Hur höga är era Tap In avkommor?? "Ture" är ca 160 cm redan... DS!

Sv: Behöver lite tips om inkörning!

Jag skulle lämna in honom igen, till nån som du litar på...det behövs nog flera på den grabben , och folk som klarar av eventuella stolleryck :D

Du har alltså en häst som "kommit på" hur han ska komma undan, han har varit konvalecent under den mest "aktiva" tiden i sitt liv och du har ju ingen direkt "mild" stam på honom.:angel:

Samma här. Jag skulle också lämna in honom ett par månader för att få honom för vagn. Men det är ju med mina förutsättningar. Du kanske har medhjälpare som kan finnas till hands och gott om tid på dagarna.

Jag skulle också absolut lämna honom till någon annan som kör in. Det kan vara förödande att göra det helt själv. Skulle aldrig utsätta mig eller någon annan för något sådant. Det är det inte värt. Lämna bort honom en/ett par månader till någon som tar ur honom dumheterna.

Japp, tänkte lämna in honom i träning i slutet av sommaren- han har vuxit så mycket den sista tiden, att jag tänkte att han skulle få ta det lite vackert på bete först. Det var mest om man kunde göra något sålänge- har börjat longera honom, och kommer ev testa "pessoasele" korta stunder. Tömköra vågar jag inte göra själv, så att han inte kommer undan något mer...:crazy:

Kanske var det lite dumt att döpa honom till "True Fighter"?:angel:
Tänkte att han skulle vara det på tävlingsbanan, samt att det var strul med stoet under dräktigheten (var en verklig kämpe). Tänkte inte att han skulle vara en sådan här fighter...:D

Iofs är han en riktig fighter som kunnat bli friskförklarad med: avskuret sidoligament till kotleden vb insida. Snittet tog också alla kärl och nerver, gick in i kotsenskida och skar även av en tredjedel av ytliga böjsenan. Det hängde på ett mycket tunnt silkestråd att han överlevde... Och han har ändå ett ganska bra psyke som ej blivit helt stollig av den långa konvalescensen...:crazy:

Håller med de andra om att du bör lämna honom till någon som kan köra in honom. Jag hade nog lämnat bort honom direkt om jag vore som du.
Han behöver ju inte precis någon kondition för att sättas i vagn och eftersom han redan är så långt efter, kan det ju vara dags att sätta igång, för att slippa stressa med honom.

MEN, hur du nu gör med det, alltså bete innan inkörning eller inte, för guds skull, låt bli pessoaselen!

MEN, hur du nu gör med det, alltså bete innan inkörning eller inte, för guds skull, låt bli pessoaselen!

Jaså, pessoa är inte din melodi? ;)

Är det inte bra?

Hihi, nu kommer du säkert få kopplet av pessoaselefrälsta efter dig, det ska bli spännande att läsa. Hihi.

På en unghäst??? :crazy: :eek:

Nääää, skulle inte få förekomma på nån av mina.

Jaså, pessoa är inte din melodi? ;)

Är det inte bra?

Hihi, nu kommer du säkert få kopplet av pessoaselefrälsta efter dig, det ska bli spännande att läsa. Hihi.

Det blir väl inte första gången i så fall..:D

Jag kan ju sätta lite mer fart på dem så här: Pessoasele= avancerat djurplågeri.

Äh, ingen som får utbrott den här gången? Nej, det blir kanske inget på travsidan.

Trist.

Jag kan skriva något om blistring eller strassermetoden, då brukar det hända grejer!

Oj då...

Har nog blivit lite färgad av att stå i ett ridhäststall de senaste 3 åren...:angel:

Pessoaselen funkar alldeles utmärkt på min gamla märr, och tanken med selen på en slående unghäst, är att den hänger löst, fram till dess att han sparkar- ger omedelbart ett ryck i munnen. Det är svårt när man själv tömkör att "rätta till" i precis rätt ögonblick. Tanken var inte att krulla ihop nacken och tvinga in honom i extrem form...

Och alla "hjälptyglar" ska man väl använda med försiktighet, man kan bruka eller missbruka.

Och jag får väl försvara mig lite... ;)Har jobbat med travhästar flera år, olika tränare, samt genomgått utbildning på trav och galoppskolan, men de senaste åren har jag pluggat och därefter arbetar jag nu som veterinär istället. och jag känner mig nog mest som travhästmänniska, trots att man stöter på en hel del ridhästmänniskor också i jobbet. Man får försöka plocka ut det bästa ur två världar!:D

Jag vet att när jag gick på Trav och Galoppskolan, var pessoasele nytt, och man hade köpt in en till skolan. Löshoppning var också något som diskuterades för unghästarna. Och det är bra att de får lära sig var de har sina ben...

Jag skulle ändå inte använda ryck-i-munnen-metod på en knappt ikörd tvååring. :eek:

Risken blir ändå att du får en hopkrullad häst, jag rider mina travisar för instruktör och ser hur krulliga i halsen de övriga blir av inspänningarna. Börjar den gå så så har du ingen travhäst sen.

Oj då...

Har nog blivit lite färgad av att stå i ett ridhäststall de senaste 3 åren...:angel:

Och jag får väl försvara mig lite... ;)Har jobbat med travhästar flera år, olika tränare, samt genomgått utbildning på trav och galoppskolan, men de senaste åren har jag pluggat och därefter arbetar jag nu som veterinär istället. och jag känner mig nog mest som travhästmänniska, trots att man stöter på en hel del ridhästmänniskor också i jobbet. Man får försöka plocka ut det bästa ur två världar!:D

Ok, du är förlåten. Det kan bli konstigt när man har stått i ridstall ett tag, jag vet. ;)

Och välkommen till Buke Trav! Jag tror inte att jag har sett dig här förut?

man kan bruka eller missbruka.

Det har du helt rätt i!

Gäller å andra sidan det mesta man företar sig i... :angel:

Har själv en Tap In:are, fast han är ett år, har inte mätt han något nyss men han är ganska hög för att vara ett år! :)
En riktigt skön lirare som jag har stoooooora förhoppningar på! :love:
Tömkörd men inte inkörd, får bli efter sommaren.

Min extremt dåligt koordinerdae unghäst har jag löshoppat massor med bra resultat. ända upp till 4 stuts i rad, varierat med 2-3 kombinationer och enkl hopp.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 502
Senast: Ceta
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 975
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka