Behöver lite tips och HJÄLP!

P

pinacolada

Har en hingstföl på 10 mån... som blivit galen... han tappa sin grimma för några veckor sedan och efter de så blev han ännu mer vild. Eftersom han går i lösdrift så har han inte jätte hanterad...

Men hans hovar har blivit så fula och behöver vård... men finns de ngt tips på att få honom lugn... eftersom jag inte har tillgång till stall så är jag lite tvungen att vara ute...

finns det ngt lugnade att lägga i maten för att kunna ta en ordentlig runda på fötterna och få på grimman igen så man kan hantera honom igen...

bra tips på hur man kan gå tillväga... vore tacksamt!!!
 
Sv: Behöver lite tips och HJÄLP!

Hovvården är viktig, så menar du att din häst inte fått någon sen han föddes? Min lille startade livet med en kontroll av sina hovar när han var en vecka, eftersom jag tyckte att han hade lite väl uppdragan kotor ännu. Men det gav sig själv, och nästa kontroll fick han vid 2 månader. Han har alltid gått i lösdrift utan grimma, men har ändå fått stå ut med nödvändig hantering såsom verkning, vaccination, avmaskning etc då grimma har åkt på. Han är numera tre år och går fortfarande på lösdrift, men är fullt hanterbar i olika situationer.

Går det överhuvudtaget att få tag på honom? Annars är det ett gäng som får fånga in honom, och veterinär sederar för tillfället. Därefter får man nog se till att hantera och lära honom vad som är vad, för att slippa denna upprepning som kan bli mycket traumatisk för honom.
 
Sv: Behöver lite tips och HJÄLP!

Är man inte tvungen att ha tillgång till ett stallutrymme som kan värmas upp när man har lösdrift?
 
Sv: Behöver lite tips och HJÄLP!

vi håller på att renovera hela stallet och för tillfället har jag bara ligg hall...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 201
Senast: Acto
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 958
Senast: skiesabove
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp