Behöver lite råd!

F

Flo-Jo

Jag har ett problem som bara växer och växter för tillfället och nu känner jag att någonting måste göras.
Har väl försökt att kontrollera situvationen så gott de går men nu vet jag inte längre hur jag ska göra.

Jag har två Hanar dom är i samma ålder skiljer endast 1 månad.
Hund 1 köpte jag när han var 8 veckor och hund 2 när han var 5 månader.
Mina två har alltid funkat bra och gör de fortfarande idag dom bara älskar varandra.
Nu till mitt problem som är hund nr 1.
När vi fick hem hund 1 fanns där inte så mycket valpar i hans ålder så han har alltid lekt med äldre hundar och eftersom Husky är en väldigt stark ras som har lite uda lekar *får jag väl säga ;)
Han har väl haft en tuff uppfostran av dessa äldre hundar och jag har hört att de ska vara bra.

Med tiden så har han blivit säkrare och säkrare på sig själv och nu idag 2 år är han väldigt ranghög måste jag säga.
Han vet VEM som bestämmer här hema det är sambon och jag sen han och sist hund 2 som är yngst.

Hund 2 har alltid varit till lags och aldrig muckat med andra hundar utan han har mest gullat runt och varit kompis med alla.
Nu för ett tag sedan har mina hundar börjat viss stark ilska mot andra hannar..
Går jag börbi en hane och den börjar morra så reser ina upp raggen och gör likadant Men skulle den mötande hunden va tyst så är mina också de.

Problemt uppkommer ofta i hundrastgårdar där vi har haft kanske 4 slagsmål med hund 1 de har varit äldre hanar som ska vissa sin dominans genom att rida på honom men de tillåter inte hund 1 och går direkt på hunden de kvittar om hunden är 1-10 år äldre...
Plutten alltså hund 2 som innan aldrig har brytt sig har nu också börjat testa gränser genom att gumpa andra hundar *vänder baken mot hunden och snabbt tillbaka i form av dominans*
I slagsmål binder dom sig samman och går tillsammans på en eller flera hundar.

Nu undrar jag vad sjutton kan man göra?
De jag har gjort är så fort hund 1 börjar dumasig tar jag honom till mig och säger till på skarpen i bland vänder jag honom på rygg med mig över för att få honom att fatta.
Frågon är om deta är rätt för kanske är de tvärt om han har jätte dåligt självförtroende och försöker arbeta upp deta!

Har många vänner som själv har hanar men där funkar allt skit bra aldrig några problem.

Ska man ge upp drömmen om lugn och ro med massa lek i rastgården ,kan jag på något sätt brytta hans beteende innan de går längre?

Sv: Behöver lite råd!

Hejsan...

Vad jag förstår så är det Husky´s du har?

I sådana fall kan jag nog hjälpa dig lite...
Har 2 st sj varav en är minst 25% malamute som har både starkara jaktinstinkter mer dominata en en Sibbe...

Båda var ca 2 år?

När en husky kommer i 2 års åldern är det dax för dom att sätta sin rang i flocken ( min ena är ganska exakt 2 år )
Vilket innebär att dom är små monster ;)

Oftast när det gäller huskies gäller det rang har jag lärt mig :)
För mig låter det inte konstigt i Husky sammanhang att en yngre hund går på en äldre hund..,tänk dig en vargflock
Det är vinna eller försvinna...

Dina 2 hundar och du är en flock och då innebär de ju att ni ska hålla ihop, inte sant :)

Du är högst i rang och att du att lägger omkull din uppstickare är inte förnedrande och det sänker inte hans sjävförtroende MEN det sänker hans rang under dig...

Visa hunden att de är du som bestämmer lägg omkull honom, stretar han emot så håller du ner honom bestömt men inte aggresivt, tills du kan släppa och han han ligger kvar själv...
När han ligger ner och är avslappnad berömmer du honom neutralt så att du inte bara överöser honom med beröm...
Ett lugnt och avslappnande beteende ska alltid berömmas men inte göras en förstor sak av, bara kanske en klapp eller ett kort bra...

Ta han sedan därifrån som att ingenting har hänt och var som vanligt...

Din andra hund är kanske lite kluven vem han ska hålla ihop med,viklen flock är bäst ?
med dig och din sambo eller din rebell...
När alla fått sin plats kommer nog han oxå hitta sin :)

Hundgårdsproblemet kan jag nog tyvärr inte riktigt hjälpa dig med för de problemet har jag ej stött på själv men det kan hända att han får sig en tankeställare när han vet att det inte är han som är högst i rang.

hoppas de går bra för er!
Husky´s är min stora passion de är världens bästa hundar! :D
// carro , vectra och sky

Hej! Har aldrig haft Huskys, och har ej heller nåt tips hur du kan avhjälpa problemet, men vill ge dig cred för att du verkar ha en sund inställning till dina hundar och har bra koll vilket problem du har.
Dina hundar är just nu i värsta slyngelåldern, jag skulle tro att det lugnar sig. Helt normalt, tycker jag, att de reagerar på att nån rider på dom.
Gazpazzo_OX hade lite bra tankar kring det hela, och även erfarenhet av rasen.
Hoppas det löser sig för er, lycka till!!:)

Mvh Milene

Min fråga: Varför lägger du hunden på ryggen ? Vad är det du vill få fram genom den handlingen ?

Skulle jag också vilja veta..

Hänvisar också till den här artikeln. (Texten skriven av Per Jensen, professor i etologi. Tidigare införd i tidningen Hundsport och HundMagazinet.)
http://www.kennelchanco.se/default.asp?sida=dmd&parent=artiklar

"I början av 1970-talet föreslogs det att man skulle begränsa dominans till att betyda "företräde". Man talade om företräde till begränsad föda eller begränsat vatten, eller företräde till sexualpartner. I denna mycket begränsade betydelse försöker etologerna idag att använda begreppet."

"Den kände vargforskaren David Mech skriver att förhållandet mellan djuren i de viltlevande vargflockar han studerat inte karakteriserats av någon entydig dominans- eller underkastelserelation. I stället verkar flocken hållas samman av relationer som närmast kan beskrivas som vänskapliga och ömma. Mech skriver att de subdominantas attityd till de dominanta mer liknar kärlek och tillgivenhet än skrämd underkastelse."

"Rangordningen är ju en frånstötande faktor - den bidrar till att hålla individer så långt från varandra att aggression inte ska behöva uppstå. Man inser förmodligen lätt att det måste finnas ännu starkare och mer betydelsefulla attraherande faktorer. Annars skulle inte djur leva i flock.
Sådana saker har emellertid ägnats mycket litet forskning, även om intresset ökat kraftigt under senare år. Det visar sig då att de flesta djurgrupper inte alls karakteriserats av aggressiva relationer, utan av förhållanden som närmast kan beskrivas som vänskapliga och kärleksfulla. Djur ligger tätt tillsammans och värmer varandra, de samarbetar i jakt och i att undvika att själva bli dödade, de får information från varandra om annalkande och om var det finns föda."

"Ett begrepp som ofta förväxlas med dominans är "ledarskap". I etologiska sammanhang betyder en flockledare helt enkelt "den som leder flockens förflyttning". Olika djur kan vara flockledare i olika sammanhang och ledarskapet behöver inte ha något att göra med dominans. "

Senast ändrad:

Du bör se över din syn på hundar och dess beteende. Det är inte alltid bekvämt att få en annan hund som rider på sig så det är inte alls konstigt att han säger ifrån. Ridandet i sig har inget med dominans att göra utan kan handla om stress eller osäkerhet.

Här finns några bra artiklar som jag rekommenderar att du läser:
http://www.samspelmedhunden.se/texter.php

Varför jag tar ner mina hundar på rygg är för att det är i stort sätt de ända som hjälper.
Huskyn är en tuff ras som behöver mer än tillsägelse gör du de så *nonchar dom dig direkt och så är du lägst i rang*
Du måste vissa direkt..

Jag har koll på mina hundar men vad ska jag göra om en annan hund kommer fram till min och börjar rida och min hund går till atak på 0.5 sekunder?
De är inte så att de är så lätt att få bort andras hundar!
Jag tror i heller inte att jag är så poppis om jag går fram och tar hårt i någon annas hund och tillrätta sätter den.

Tack för en bra text ska luss läsa den så fort jag kommer till mitt arbete i kväll:idea:

Jag tror i heller inte att jag är så poppis om jag går fram och tar hårt i någon annas hund och tillrätta sätter den.

Varför? Jag har inget emot att någon annan tillrättavisar min hund. Det har hänt att min äldsta har börjat rida på yngre hannar, hinner ägaren plocka ner honom innan mig har jag inget emot det.

Måste dina hundar leka med andra i rastgårdarna? Vad gör du annars med dina huskies?

Jag är i högstra grad djurvän och de som inte har hanterat en husky kanske ska prova det innan man börjar posta en massa utdrag!

Nä fråga vilken husky ägare som hellst och de vet...de är inte en labbe vi pratar om...och att lägga hunden på rygg är inte ett första alternativ eller ett straff...

Gör du de aggresivt är de klart att att de blir aggresitv och de är fel...de ska vara ett sansat tilltag när det är befogat!

Jag vart väldogt nöjd när jag senast tittade på ceasar ( "hundviskaren" ) då han hanterade en AGGRESIV malle på exakt samma sätt jag fått kämpa med min väldigt ranghöga dam!

Hon är 6 år så jag är inte nybörjare!

Jag har sätt folk som har tagit ner andras hundar och de har blivit ett jädra liv.

Mina hundar är inte ofta i rastgårdarna med de händer..
Lycker att det är synd att man inte riktigt *vågar* låta sina hundar gå in i rastgården när man frågar och får svar att där är andra hanar inne på gården så vågrar jag inte gå in och chansa.
Sen samma sak när någon vill gå in på gården så får man avböja dem till att gå in och komma tillbaka efter några minuter och vad tror dom om mina hundar då?

Jag sysslar med div aktivering cyklar och kör trehjuling joggar,ställer ut en del också.
Kör lite spår träning i skogen också.
Finns att se på min hemsida www.fridha.se

Jag tryckar aldrig ner hundarna med ett agressivt inryck utan ner på rygg och ett nej sen ska dom gå när jag ger tillstånd.

Vad menar du med dom som inte har hanterat en husky kanske inte borde posta massa utdrag?

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om ceasar !!

Ush nu låter jag så negativ och det är absolut inte meningen.
Kanske bör man fråga någon som kan deta med beteende utveckling osv DOCK inte jeppe han verkar inte vetig!

Varför jag tar ner mina hundar på rygg är för att det är i stort sätt de ända som hjälper.
Huskyn är en tuff ras som behöver mer än tillsägelse gör du de så *nonchar dom dig direkt och så är du lägst i rang*
Du måste vissa direkt..

Jag är mycket välbekant med draghundsraserna och ingen av dom hundarna har man behövt lägga ner på rygg.

Så att man måste lägga hunden på rygg för att visa att man är boss tycker jag är lite bullshit . :)

Du måste vissa direkt..

Du är ju skrattretande. Ska man köpa två hundar samtidigt, köra drag och fasiken allt du babblade om för några år sedan borde man väl ha lite hundvett?

Om "slänga på rygg" hade varit det "ända" sättet som hjälpt så hade du väl bara behövt gjort det en gång? Annars är det knappast ett vinnande koncept. Rena dumheten, och ligga-på-rygg-varianten för mig är nästintill misshandel av sitt djur. Ren och skär dumhet. Jag har aldrig någonsin trott på den metoden, jag tycker det enbart förstör relationen mellan hund-ägare.

Min malle och beauceron är nog också rätt "tuffa" individer. Som man kan behöva säga åt på skarpen åt, det är knappast så att din ras är något utöver det vanliga. Men dina metoder verkar ju knappast fungera. Trots att det är en "tuff" ras. Jag har för övrigt träffat massor av Huskys och Alaska, men INGEN av deras ägare har behövt lägga dessa på rygg. Men ändå har dom trevliga hundar.

Det finns folk som haft hund i 30 år men som fortfarande är nybörjare. Så jag tror knappast dina sex år på nacken gör dig till någon expert.

Husky är ingen extrem ras någonstans, så jag förstår inte vad du försöker framhäva? Att detta är en ras som bara du och dina "lägga-på-rygg-vänner" klarar av?

Måste man själv ha hanterat alla världens raser för att ens ha en åsikt? De jag träffat med diverse draghundar har då aldrig kört med dina metoder, men hundarna fungerar toppen ändå.

Jag är i högstra grad djurvän och de som inte har hanterat en husky kanske ska prova det innan man börjar posta en massa utdrag!

Nä fråga vilken husky ägare som hellst och de vet...de är inte en labbe vi pratar om...och att lägga hunden på rygg är inte ett första alternativ eller ett straff...

Gör du de aggresivt är de klart att att de blir aggresitv och de är fel...de ska vara ett sansat tilltag när det är befogat!

Jag vart väldogt nöjd när jag senast tittade på ceasar ( "hundviskaren" ) då han hanterade en AGGRESIV malle på exakt samma sätt jag fått kämpa med min väldigt ranghöga dam!

Hon är 6 år så jag är inte nybörjare!

Eh what?
Jag skriver i ett forum för att få lite tips/råd.
Att du sedan påpekar att jag misshandlar/missköter mina djur för att jag använder mig av att ta ner min hund när han beteer sig som han gör tycker jag var ett väldigt på hopp.
Allt eftersom du överhuvud taget inte har någon uppfattning alls om min hundhållning mer än att jag har en 2 åring som är väldigt mycket anti andra hanar just nu.

Och ja jag har tre hundar jag kör med mina hundar nästan dagligen..Vad är de med de?
Jag förstår inte vad de skulle vara som är så skratt retande!

Så hundvett har jag inte!!
Nehe!
Jag har 3 olika uppfödare till mina hundar jag har vänner över hela landet som har sysslat med uppfödning och tävling i över 30 år skulle dom höra att du säger att det är misshandel så vet jag inte vad dom hade sagt.

Så jag låter experten själv säga sitt, vad har du får tips då?

Jag skulle vilja veta vilka dina draghunds vänner är..Kom med till div tävlingar så ska du se vad dom hittar på där!!
Där är nedläggningarna bara en bråkdel av vad dom gör *tyvär*

Men om du har sådana vänner som hållt på så länge, varför frågar du inte dem istället för på internet?:confused::o

Jag har frågat och fått olika tips och råd bla att undvika andra hanar..Att lägga ner hund 1 eftersom enligt vissa är det inte friskt att en 2 årig hane går på en tex 5 årig hane.
Min hund ska vara under den direkt men så är de inte alltid.
Fått tips om både hårda och mjuka metoder.
Därför tänkte jag höra vad andra har och säga om deta.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
937
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 110
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar