Behöver lite råd!

Sv: Behöver lite råd!

Att lägga ner hunden på rygg, vad är det du vill åstadkomma?

Man lägger inte en hund på rygg, det finns ingen andledning i världen att göra det.

Att folk faktiskt på fullaste allvar tror att det skulle förbättra hunden på något vis gör mej så ledsen:(

De jag har träffat som gör så är de som tror att det är tufft, de som tror att de är den rätta behandlingen för att de har sett någon göra så och de som tar genvägar genom att de vill att hunden ska vara rädd för föraren och lyda genom rädsla.

Inget av ovanstående alternativ är något bra alternativ.

Nästa gång en hund rider din hund så visa din hund att den inte behöver försvara sig själv eftersom du, flockledaren försvarar honom.
Ta bort den andra hunden så lär sig din hund snabbt att han inte behöver vara aggresiv mot andra hanhundar eftersom han litar på att du fixar det hela.

Du skulle väl aldrig acceptera att din hund atackerade dej eller någon annan människa för att den gjorde något obehagligt med honom?!

En hund med en bra ledare behöver inte försvara sig själv, den vet att flockledaren klarar av det.

okidoki, helt lungt.
Att en tvåårig hane försöker som det så fint heter klättra i rang är inte alls konstigt.
Har du funderat på o klippa kulorna på honom?
Det kan underlätta oerhört, men definitivt ingen garanti.
Alla hundar är olika, likasom vi människor. ;)

Jag tror att hunden känner sig osäker, och är tungen att hävda sig..
Varför, kan ta ett bra tag o försöka reda ut..

Känner igen det, då jag själv levt med hund som har samma typ av betende, dock en tik... Men en lite för självsäker tik.. :crazy:
Gav sig på allt utan o tveka.. Jobbigt....

OM man slänger ner en hund för att visa magen, det har jag gjort, faktiskt. Men endast vid tillfället då det verkligen, verklign varit befogat. (tänk aggresiv)
Jag pjollrar fruktansvärt med mina hundar, (det läste ni inte :angel:) MEN jag tolererar fan inte att någon beter sig illa mot varesig hund, katt, häst, människa eller vad jag nu har sagt att det är MIN familjemedlem.
Det har funkat jätte bra, förutom den gången min jack russel käkade upp en dansmus för mig när jag var liten... :angel:

Jag förespråkar inte alls vända hunden uppochner metoden, men-men utför man den, så se till att hunden är ordentligt avslappnad när du släpper den, det ska endast finnas "trevliga lugna känslor" i systemet när hunden släpps.
Hunden ska altså, slappna av ordentligt medans man håller den, föriktigt givetvis, men bestämt.
När hunden slappnar av, har den gett upp. (ja jag vet i fan vad jag ens själv tycker om det, men iaf.. :grin:)
Beröm inte, men bete dig som vanligt sen efter du släppt.
Som dagt, jag förespråkar inte, men ska man och kanske behöver (det går inte alls på alla hundar, bara påett fåtal som iaf har erfarenhet ifrån... )Så ska man göra det lugnt och stillsamt, inte ställa till massa stök, utan med mista möjliga "uppror"..

Kastrera, motionera och aktivera, så kanske problemen försvinner som ett brev på posten. :D

Jag är i högstra grad djurvän och de som inte har hanterat en husky kanske ska prova det innan man börjar posta en massa utdrag!

Nä fråga vilken husky ägare som hellst och de vet...de är inte en labbe vi pratar om...och att lägga hunden på rygg är inte ett första alternativ eller ett straff...

Gör du de aggresivt är de klart att att de blir aggresitv och de är fel...de ska vara ett sansat tilltag när det är befogat!

Jag vart väldogt nöjd när jag senast tittade på ceasar ( "hundviskaren" ) då han hanterade en AGGRESIV malle på exakt samma sätt jag fått kämpa med min väldigt ranghöga dam!

Hon är 6 år så jag är inte nybörjare!

Ehh.. Jag har hanterat Huskeys (och många andra s.k. "tuffa" hundar) och har aldrig behövt göra nåt sånt. Känner även folk som tävlar i draghundssport (dvs de äger uppåt 20 huskeys) och inte håller de på med nåt sånt!

Som nån annan sa, man kan ha hållit på i 30 år utan att vara expert....

Jag förespråkar inte alls vända hunden uppochner metoden, men-men utför man den, så se till att hunden är ordentligt avslappnad när du släpper den, det ska endast finnas "trevliga lugna känslor" i systemet när hunden släpps.
Hunden ska altså, slappna av ordentligt medans man håller den, föriktigt givetvis, men bestämt.
När hunden slappnar av, har den gett upp.

Dethär måste du förklara mer för mig för jag förstår faktiskt inte hur man kan vilja ha en uppgiven hund och hur exakt får hunden trevliga lugna känslor av att bli nedtryckt på rygg?

Ska föröka.:crazy:

Altså, jag har själv bara gjort det ett fåtal gånger, på hundar som blivit rosenrasande och varit upp i högvarv, inte lyssnat för fem öre...
(hundar som varit på hövvarv så de varken hör eller ser typ)
När de legat ner, har jag pratat med dem med så lugn bestämd röst som möjligt. Blev rejält biten av en av dem (tack gode gud för tjocka jackor), som var totalt fokuserad på den andra hunden som den just bitit, vände den på rygg, höll i skinnet i halsen för kung och fosterland.. Jag är inte så stor och har inte så mycket att säga emot om en stor hund blir vansinnig..
Men en hund som inte har alla tassar i backen har inte samma styrka typ.
Jag släpper inte hunden förrens den har lugnat ner sig, pulsen har sänkts till normal nivå, att hunden öht ser mig.
Är fokuserad på mig, inget annat..

Kanske fel uttryck att säga att den gett upp, men känslan hos hunden måste vara att den är lugn, inte roligt o släppa en hund som är i högvarv. :crazy:
Fan vad svårt att förklara. :crazy:

oftast jag gjort det har varit på unghundar som ska moppsa sig och bråka om rang osv. En gång var det en schäfer blandning som skulle äta upp en av mina Dp:s. :crazy:
Lyssnade nada på husse, hörde mig inte ens att jag skrek tamejfan blå. :mad: reagerade inte på beröring för fem öre, såg bara rött...

Altså, jag skulle inte få för mig att göra det för en skit andledning..

*känner mig som värsta djurplågaren nu, låter som jag är hemsk. :(*

Ursäkta, men denna tråden har jag väntat på sen du bestämde dig för hund nr 2....då var det inga problem.

ÅProblemet du har är att dina hundar är dels för nära varandra i åldern, dels att dom tar "styrka" av varandra och förmodligen för att dom är underaktiverade, en husky ska ju arbeta, inte bara springa runt med en typ trehjuling..och en understimulerad polarhund i sitt livs ålder :angel: är inte så rolig att ha hemma , dessutom har du ju 2 hormonstinna hanar som eggar varandra....detta kunde varit lättare med större spann mellan åldrarna..

Kastrera var det nån som sa...ja , det kan ju hjälpa med då får du ta båda hundarna samtidigt. annars så får du skaffa större flock så dom tar hand om varandra..dom är ju inte som astas pekignese direkt.

Min kompis hade massa såna hundar, hon bor i norrland o hade dom till drag, dom tränades ordentligt, bodde ute i hundgårdar och det var ett fasligt plockande med hur dom kom överens med varandra...men hon hade ju utrymme till dom

Varför skulle inte det vara friskt av en 2åring att dominera en 5åring? Hundarna vet itne hur gamla de är, de går efter vad den andra är för typ mentalt.

Jag tror att en del av dina problem kommer sig av att du låter hundarna umgås med kreti och pleti. Det skapar ofta stress.

Senast ändrad:

Mina hundar rör sig verkligen inte bara runt en tre hjuling.
Mina två äldsta hundar funkar jätte bra i sig men det är som sagt hanhundarna som är problemet.

Jag vet inte vad jag ska säga om den här tråden!
Tycker att den har spårat ut jag har fått mer svar om att jag är en oseriös typ till att äga mina djur som jag älskar så varm om hjärtat och skulle kuna göra allt för.

Kanske har jag gjort fel från början och varit för hård..men alla gör väl fel?
Att säga att jag misshandlar mina djur och att jag inte klarar av mina hundar, att dom lever fel gör mig så enormt ledsen.

Jag vet VAD jag äger Jag vet vad dom kräver jag lägger ner 24/ timmar per dag på de jag gillar mest och det är min hundar!

Tack till dom som har svarat och verkligen försäkt förstå!
Jag kommer att gå ut Buke nu för jag orkar verkligen inte längre!
Vissa här vill verkligen få en att må dåligt och grattis ni lyckats..
Inte första gången

Jag kan tyvärr inte tycka synd om dig. Men jag är säker på att du tycker om dina hundar jättemycket, men då borde man behandla djuren efter det också. Om det hade fungerat för dig (och många andra!) att slänga ner på rygg för en rejäl korrigering så hade man väl bara behövt gjort det en gång per "dumhet"?

Sen förstår jag inte riktigt problemet, måste dina hundar umgås med andra hanar? Min hane är inte alls glad i andra vuxna hanar men han kan umgås med dom på ren lydnad. Han kan gå lös med dessa, nosa på samma fläckar men djuren får absolut inte leka. Då slår det slint. Och det fungerar alldeles utmärkt?

Jag vill absolut inte att någon ska tycka synd om mig, men de som jag har märkt är att här inte på buke finns de pakter..
*duktigta hund folk* och folk som *tror att dom är duktiga men som i regel bara vill trycka ner folk*
Ha sätt ett antal såna trådar under mitt medlemskap här!

Nej dom måste inte umgås med andra hanar.
De hade bara känns så skönt om man kunde göra de göra som man kunde för..
Jag får väl accseptera läget som det är!
Tycker bara att det är lite synd*så klart*..
De funkar att sätta in andra i spanet så de är i allfall de viktigaste!
Jag skulle heller inte vilja kastera honom för han är så vacker och har så pass bra linjer från sin fars sida att jag skulle kuna tänka mig att ta 1 valp efter honom om 5-6 år.

..fast du var ju ganska tyken när du skulle skaffa den andra hanen , det var många som förutspådde det som händer för dig nu men då blev du ju bara dum o otrevlig.Då sa du samma att "alla" var dumma , t om dumma i huvudet

Nu är du en erfarenhet rikare , ta till dig det.

Jag tror inte att du "misshandlar" dina hundar, men du har tagit dig vatten över huvudet.

1:Jag påstår inte att jag är husky expert och de är sällan och aldrig jag behöver lägga omkull min hund/ar...

Jag ser inte någostans att att jag har skrivit att du ska ha hunden PÅ RYGG...
Om jag har det så vill jag räta till det...
Det är provoserande och det är inte de jag är ute efter.

De som har rasen vet ju garanterat redan att rasen av natur är selektivt döv..,vilket innnebär att de helt enkelt stänger av hörseln...
När hunden blir nog exalterad i vissa situationer går de i automatiskt...
Vilket innebär att man måste ta till något annat...

En husky är ingen extrem hundras nej,men alla hundraser beter sig mer eller mindre olika...
Säjer igen att jag inte är någon expert men jag tycker dock att jag är påläst när det gärr huskyn då jag är hemskt intresserad av rasen...

Hade denna tråd gällt en schäfer eller en annan hundras hade jag inte lagt mig i för en sådan hund har jag aldrig hanterat och kan ingenting om deras naturliga beteende...
Och jag ber om ursäkt för att jag nämde labbe i tidigare text...

Tycker dock att de är många som skriver att de inte tycker att man ska lägga kull sin hund men tala då om ett bättre sätt när ni är så duktiga på att säja att det är fel...

Själv bor jag i en by uppe i kiruna där de finns över 300 husky´s
Så jag har träffat många hundar och många ägare...
Och jag tycker att de är oftast samma svar man får i detta sammanhang...

Och ja det har hjälp att lägga ner min hund ( inte på rygg )...
Och nu när jag sitter här kan jag inte ens minnas senast jag har behövt göra det heller...

Trodde detta var en tråd för att Flo - Jo behövde hjälp
Tycker ni att min metod är fel kan nu ju ge henne ett bättre alternativ istället för att racka ner på mig...
men de finns ju folk som vill hellre vara expert på de!

Senast ändrad av en moderator:

Jag tyckte iallafall att du uttalade dig själv som någon egenutnämnd expert. Vilket man knappast blir efter 6 år eller ens 30 år.

Jag har dock inte försått TS problem? Alla hundar MÅSTE inte umgås med alla hundar. Alla hundar vill inte heller umgås med hundar utanför den egna flocken. Men ändå så vill folk att allt ska fungera. Mina hundar umgås typ enbart med varandra, inget dom lider av överhuvudtaget. Min stora hane vill inte leka med andra hanar, och därför behöver han inte det?

Jag tror heller inte att lägga-ner-metoden passar någon hund alls. Själv är jag för snabba korrigeringar, mer "brytande" korrigeringar. Ett rejält men snabbt nyp i ljumsken för att bryta hunden och låta denna göra rätt beteende och få belöning. Istället för att brottas på marken med en varvad hund, och efter några minuter vet hunden inte ens vad fan den gör där?

Jag tyckte iallafall att du uttalade dig själv som någon egenutnämnd expert. Vilket man knappast blir efter 6 år eller ens 30 år.

Jag har dock inte försått TS problem? Alla hundar MÅSTE inte umgås med alla hundar. Alla hundar vill inte heller umgås med hundar utanför den egna flocken. Men ändå så vill folk att allt ska fungera. Mina hundar umgås typ enbart med varandra, inget dom lider av överhuvudtaget. Min stora hane vill inte leka med andra hanar, och därför behöver han inte det?

Jag håller med, speciellt med två hanar i flocken så skulle jag se till att de lär sig att med främmande hundar, i synnerlighet hanar, så är det bara en sak som gäller - arbete. Ju fler slagsmål ju större risk är det att de så småningom inte går att köra med andra.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
937
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 110
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar