Behöver lite råd

N

ny hästägare

Jag har i dag 3 hästar varav två har jag haft i en vecka.
Jag skulle vilja ha lite råd om foder.

Häst nr 1 är en nordsvensk lite överviktig, har bara ätit hö innan hon kom hit för en vecka sedan.

Häst nr 2 är en fjording lite överviktig, har bara ätit hö innan hon kom för en vecka sedan. Hon är nära 1.50 i mankhöjd.

Häst nr 3 är en islandhäst 1.30 i mankhöjd. Hon får hö och 1 liter kornkross 2 ggr om dagen plus multivitaminer. Har även tänkt att ge ishavsalger eftersom hon har eksem.

Vill särskilt har råd om häst 1 och 2 så att de inte får en "chock" om de får något annat än hö. Hade tänkt att ev ge havre till dem så småningom, de är väldigt sega när man rider.

Undrar även hur mycket en nordsvensk och fjording brukar väga?

Tacksam för alla råd!!

Sv: Behöver lite råd

Hej! Det är jättesvårt att säga vad dina hästar behöver äta. Det beror på vad ditt hö/hösilage/ensilage innehåller. Är det analyserat?, vad ska du använda dina hästar till? skogsridning, träning o tävling? All introduktion av nya foder ska ske långsamt, öka lite i taget. Vad det gäller vikten på hästarna så är det också jättesvårt att uppskatta. Tex en stor bruksnordis kan väga över 700 kg medans en liten nätt travarnordis kan kanske väga 450kg.

Ja här kommer lite mera info. Hästarna är tänkt att bara skogsridas ingen hårdare träning. Fjodingen kommer även att köras emellanåt. Höet är inte analyserat men bonden ska göra det sa hon. Nordsvensken är stor och kraftig så hon väger nog en del.

Läste i något annat inlägg att man ska ge 1kg grovfoder/ 100kg häst, vilket skulle ge 6 kg hö (eller ska man blanda in lite halm oxå eftersom de behöver bantas lite) om hästen väger 600kg?

ny hästägare skrev:
Ja här kommer lite mera info. Hästarna är tänkt att bara skogsridas ingen hårdare träning. Fjodingen kommer även att köras emellanåt. Höet är inte analyserat men bonden ska göra det sa hon. Nordsvensken är stor och kraftig så hon väger nog en del.

Läste i något annat inlägg att man ska ge 1kg grovfoder/ 100kg häst, vilket skulle ge 6 kg hö (eller ska man blanda in lite halm oxå eftersom de behöver bantas lite) om hästen väger 600kg?

1,5 kg grovfoder/ 100 kg häst är det väl?

Om höet har ett skapligt proteinvärde låter det inte som du behöver ge ngt annat än hö och mineraler. Så mkt grovfoder som möjligt är det bästa, minimum 1,2- 1,5 kg hö per 100 kg. Mina äter ca 2,5 kg hö per 100 kg häst. HH

Man brukar räkna som absolut minimimängd 1kg ts/100 kg häst. Dvs torrsubstansen i grovfodret. Hö, hösilage och ensilage innehåller olika mycket vatten. Hö har en ts på 84% så 6 kg hö låter lite i minsta laget till en häst på 600 kg. Sen beror det på hur mycket energi,protein mm som höt innehåller. Det brukar kunna variera ganska mycket. Jag tycker inte man ska minska på grovfodret när hästen behöver banta lite, öka motionen succesivt istället :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 015
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
546
Senast: Kristall10
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 790
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 099

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka