Behöver lite råd av er körfolk!

Mysaan

Trådstartare
Vi har pratat om att köpa en ponny som jag och sambon ska kunna köra och barnen så småningom ska kunna lära sig rida om det vill.

Nu har vi två alternativ och båda känns mycket lockade.

Nr 1: Russ sto född-07. Supersöt trevligt steg. Avkomma till travruss.Nackdelarna här är ju då att hon bara är 1 år och att hon alltså inte kan bli inkörd förrän om 1 år eller så. En nackdel till är att hon inte är inriden givetvis och jag känner ingen som är tillräckligt duktig och liten för att rida in henne. Fördelen är att vi i princip kan hämta henne i morgon. Vilket barnen skulle gilla.

Nr 2: Shettis sto på 11 år. Inriden inkörd. Ser trevlig ut men är lite rund om magen. 80 cm ca. Nackdelen här är att hon är så liten så mina långa små pojkar kanske inte kan rida henne så himla länge ändå innan de blir för långa. En nackdel till är att vi inte får hämta henne förräns i slutet av mars. Fördelen är att all utrustning emdföljer så som träns, sele, rockard osv.

Jag resonerar lite som så att shettisen kan vi ha kul med direkt när hon kommer. Min äldsta grabb som redan är för lång kan lära sig köra om han vill. Yngsta grabben som är mest intresserad borde kunna rida henne några år till i alla fall. Han är 1 meter i dag iofs. Så hon kanske ändå är i minsta laget.

Russet kan pojkarna pyssla med redan nu men utöver det så blir dte jag som hanterar henne fram tills hon är inkörd. Vilket betyder att hon inte är till glädje för hela familjen förräns om tidigast 1½ år eller mer. Fördelen är att hon beräknas bli drygt 120 så hittar jag bara någon tillräckligt lite för att rida in henne så kan faktiskt pojkarna rida henne sedan betydligt längre än shettisen.

ja jag vet inte. Men visste är dte så att inkörningen kan inte påbörjas ordentligt med vagn osv förräns om tidigast 1 år? Givetvis är dte mycket jobb innan som tömkörning osv men det blir ju jag som får sköta det.

Sv: Behöver lite råd av er körfolk!

Hej!!

Jag skulle nog ha valt shettisen. För att den är 11 år och antagligen varit med om en del, alltså trygg och rutinerad för dina pojkar att hålla på med samt för den yngsta att rida och den äldre killen att köra. Och den kan ju alla ha glädje av på en gång, vem vet när russet är "klart" så kanske dom inte är så intresserade längre??
Jag skulle inte ha börjat med en unghäst och större häst än vad jag eg behöver. Bättre att "byta upp" sig när barnen växer.

Om shettisen är tolerant och barnvänlig så skulle jag satsat på den alt letat en större men äldre ponny :).
Den kanske är värd att vänta lite på???

Mvh Jenny!!

Oj, det var svårt...
Är ni vana att köra, du och din man?
Om jag var i erat läge skulle jag leta vidare efter en B-ponny som redan är inkörd, då har ni en ponny som barnen kan rida på länge och som ni har glädje av från dag 1. Det är alltid tryggare att börja med en redan inkörd ponny när man har barn med i bilden.
Russ är viktbärande när de vuxit färdigt och ofta trevliga körhästar men kan ha ett visst mått envishet som inte finns hos andra ponnyraser. Dartmoor är en toppenras att ha till barn, dessutom bra körhästar med utstrålning...
Åh så spännande att köpa ponny!
Jag önskar er lycka till och hoppas att ni berättar vad det blev sedan!

Har mailat lite med ägaren och hon ska vara supersnäll. Vilket iofs alla tycker om sina hästar. Fast det lutar nog mer åt shettisen faktiskt eftersom vi då kan vara ihop i stallet i sommar och pojkarna kan lära sig att köra/rida på en lugn och fin häst. Pappan i huset ligger ju också i begrepp att lära sig köra.

Dessutom verkar dte som att killarna gillar shettisen bättre när de ser dem på bild i alla fall. Jo du har nog rätt det är bättre att vänta på den äldre klokare hästen. Och som du skrev pojkarna kanske tappar intresset innan russet är klart iom att de inte kan vara med och hantera henne så himla mycket.

Supertack för svaret jag tror helt klart jag har bestämt mig.:)

Jag tror att jag hade letat lite mer, det finns mkt att välja mellan.
Anledning:

Russet är för ungt.
Shettisen, tycker jag är för liten.
Barnen växer väldigt snabbt ur den.

Ta god tid på er & hitta en perfekt familjeponny.

Lycka till.

Jag är skapligt van att köra även om det var länge sedan jag satt i vagn och körde. Tömkörning ägnar jag mig åt ett par dagar i veckan.
Sambon min ska också lära sig och kan alltså inte särskilt mycket alls.

Just nu lutar det åt shettisen i alla fall. Men inget är helt bestämt så jag ska titta vidare och inte ta första bästa heller.

Det bästa vore om vi inte köpte utan tog foder eftersom vi då verkligen kan kolla ungarnas intresse innan vi står med en ponny. Även om jag skulle kunna köar den även i framtiden.

Jag har absolut inte slutat att leta utan det var det att de var dessa alternativ som finns nu.

Egentligen skulle jag vilja ha en b-ponny eller liten c-ponny som är körd iom att ungarna är ganska långa för sin ålder. Och inte slutar de växa heller

Jag skulle väntat tills den rätte dyker upp. Ni ska ju ha den många år, då är ju några månader hit eller dit ingenting!

Shettisen känns inte som rätt för er alla. Satsa hellre på något som alla har glädje av en längre tid.

Ang shettisen så är det ofta så att den sortens utrustning som följer med såna små hästar är dålig utrustning. Dåliga enkla selar och ofjädrade dåliga rockarder med bakvikt. Kolla noga upp sånt innan det ingår i priset. Är det "fel" grejer" ska ni absolut inte behöva betala för det. Det går ändå knappt att använda och behöver svetsas och byggas om innan det blir den där trevliga åkturen ni drömmer om.

En större ponny kan ni även tävla med lite mer på riktigt, och ni kan ha fyrhjulsvagn till . Hela familjen kan följa med!

Ser att du bor i småland. Det finns numera flera bra körträningar i småland att besöka om man vill lära sig köra eller utbilda den egna ponnyn. NI är varmt välkomna hit
till öland/kalmar, eller kanske jönköping, oskarshamn, vimmerby eller blomstermåla är nämre?
Vi är på G att starta ungdomsgrupp dessutom.

Tack för ditt svar! Just nu har vi nog bestämt oss för ingen av dessa ponnysar utan söker vidare istället.

Av de ställena du nämde så är Vimmerby och Oskarshamn närmast. Det skulle vara kul att utbidla enponny själv men samtidigt så skulle det vara skönt om den var klar. Pojkarna är ju inte så gamla ännu och den yngsta som är ivrigast är den som ska/kommer ha glädje av ponnyn längst förhoppningsvis eftersom han bara är 4 år.

Vill tacka er alla för eran input och vi söker vidare. :)

Frågar lite mer nu då.

Vad tycker ni att man ska titta extra noga på när man då ska söka ponny? Förutsättningen är ju att den ska gå att köra och att den ska vara ridbar. Helst skulle jag vilja ha ett sto men det får bli vad det blir.

Är det något speciellt att tänka på när den i huvudsak ska användas som körponny?

Så här väljer jag/vi;

1. Personkemi med hästen, man ska trivas tillsammans
2. Ponnyn ska tycka att det är kul att jobba, framförallt med körning.
3. Frisk

Tror inte det är några problem att rida ponnyn om den är välkörd, så jag skulle inte ha som krav att den är inriden.

Nu till och börja med behöver den i princip bara acceptera att ungarna åker runt lite på den.
Oftast så är väl inte inridning något större problem om de är inkörda heller.

Jag blev för en månad sedan erbjuden en körponny modell bponny, en trygg läromästare ett gammalt avelssto. Kanske ska jag vidarebefodra det? På foder alltså. Finns på öland.

Om det är ok för ägaren får du gärna vidarebefodra det åt mig. :)

Tycker ni gör rätt i att leta vidare. Satsa på b/c ponny istället. Kolla runt på de olika stuterierna runt er. Finns säkert flera stuterier som skulle bli glada för att få deras ston ridna och körda under några år. Då har ni ju dessutom möjlighet att ta reda på om killarna är intresserade utan att ni har köpt en häst som ni sedan måste göra er av med för intresset har svalnat...

:o Jag vet inte om vi har några uppfödare här runt omkring. Hur kan man hitta uppfödare? Nätet?

sök på ponnyavelsföreningens sida.

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 697
Senast: Claraclara
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 986
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 691
Gnägg Hej, Jag önskar tankar och tidigare erfarenheter från alla er som är insatta i ponnys då jag själv inte har mycket kunskap kring raserna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 466
Senast: Tokyo
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka